ÄKS

Koulukyydit kuohuttavat Konginkankaalla: “Emme päästä lapsia kouluun, jos tämä jatkuu”

13.08.2021 10:59 (muokattu 13.08.2021 11:32)
Kuvituskuva.

Koulukyytien kaluston riittävyys ja kunto keräävät moitteita koululaisten vanhemmilta. Kaupunki lupaa tilanteeseen helpotusta ensi viikon aikana.

Koulunaloitus sai konginkankaalaiset vanhemmat nousemaan ala-arvoiseksi koettua koulukyytijärjestelmää vastaan. Viestiä ylitäysistä linja-autoista ja käytävillä seisovista tai jopa istuvista lapsista lähti tulvimaan sekä kaupungille että poliisille heti kouluvuoden alettua. Konginkankaalainen Jukka Lohtaja toteaa, että ongelmat koulukyytien laadussa ovat olleet tiedossa useiden vuosien ajan.

– Linja-autot ovat huonossa kunnossa: penkkejä on korjattu nippusiteillä, ovia sidottu liinoilla kiinni ja joissakin autoissa on jopa hometta, joka saa lapset oireilemaan. Tämän vuoden koulunaloitus on kuitenkin ollut aivan hirveä: lapsia on seissyt käytävän täydeltä, kun istumapaikkoja ei riitä kaikille, Lohtaja kuvaa.

Konginkankaalta Äänekosken keskustaan ja Suolahteen kulkevat koululaiset kulkevat tavallisilla reittiliikenteen linjoilla kouluun ja takaisin.

– Olemme tapelleet näiden asioiden kanssa vuosia. Nyt monet vanhemmat ovat ilmoittaneet, että lapset eivät lähde kouluun ennen kuin kyyti järjestetään kunnolla, Lohtaja lataa.

Aiheesta on tehty kirjelmä, joka toimitettiin kasvun ja oppimisen lautakunnan käsiteltäväksi 12. elokuuta. Kirjeessä esitetään myös huoli koulumatkojen kestosta, joka pidentää koululaisten päivää molemmista päistä.

“Koulukyytien aikatauluja on muokattu useampaan kertaan mutta silti useammalla lapsella tulee tuo kolmen tunnin aika ylittymään viimeistään talvella, kun talvirajoitukset tulevat voimaan”, vanhemmat toteavat.

“Päättäjien kannattaisi käydä muutaman kerran ihan pistokokeena kyydissä, jolloin näkisi miten aikataulut pettävät ja missä kunnossa nuo linja-autot ovat.”

Lisää kalustoa ensi viikolla

Koululaisten käyttämillä linjoilla liikennöi pääasiassa Konnevetinen Koivuranta Oy. Vuorot ovat reittiliikenteen vuoroja, eli niillä kulkee myös muita kuin koululaisia, mikä osaltaan selittää kapasiteetin riittämättömyyttä. Äänekosken kuljetussuunnittelija Ville Lipasti kertoo, että helpotusta tilanteeseen on tulossa ensi viikolla.

– Jo kesällä kävi ilmi, että liikennöitsijä on koronan vuoksi joutunut lopettamaan joitain kannattamattomia linjoja tältä yhteysväliltä, ja toivoimme koulunaloitukseen isompaa kalustoa. Se ei kuitenkaan ole riittänyt, vaan tällä viikolla linjoilla on ollut reilua kapasiteetin ylitystä. Olemme neuvotelleet liikennöitsijän kanssa, että ensi viikolla saadaan toinen auto kulkemaan näille koululaisten käyttämille linjoille, Lipasti kertoo.

Kaupungin ratkaisu järjestää koulukuljetukset markkinaehtoisten toimijoiden reittilinjoilla on Lipastin mukaan kädenojennus myös liikennöitsijöitä kohtaan. Koivurannan vuoroilla on ollut pitkään huono maine, mutta kaupungilla on rajoitettu määrä keinoja vaikuttaa reittiliikenteen toimintaan.

– Nämä eivät ole kaupungin ostamia vuoroja, vaan ostamme tietyn määrän matkalippuja koululaisten käyttöön. Tämä antaa yrittäjälle mahdollisuuden toimia paikkakunnalla, kun kaupunki ei osta toimintaa kokonaan itselleen. Liikennöitsijä saa ajaa vuorot itse hyväksi katsomallaan kalustolla, Ville Lipasti toteaa.

Konginkankaalla selitystä koronasta ei purematta niellä. Jukka Lohtaja muistuttaa, että ongelman laajuus on ollut tiedossa sekä vanhemmilla että kaupungilla jo useiden vuosien ajan.

– Tietenkin koronan myötä on myös se riski, että kun bussi on tupaten täynnä, ei turvavälejä voida pitää. Siellä kun yksi saa tartunnan, koko kylä joutuu karanteeniin, Lohtaja ärähtää.

RIINA NYGRÉN

Vastaa

  1. Huolestunut ja vihainen sanoo:

    Lipastin ja edeltäjän olisi ehkä jo vuosia sitten pitänyt lopettaa nämä “kädenojennukset” yrittäjälle. En oikein näe paikkaa sellaisille. Liikennöitsijä on vuosikaudet ollut kykenemätön tarjoamaan nykyaikaista kalustoa, pysymään aikataulussa, tai ylipäätään normaalia asiakaspalvelua.
    Nyt ilmeisesti neljään oppilaitokseen viedään ihmisiä kuin sillit suolassa, plus muutamat muut ihmiset päälle, mutta koulussa on hirveän tärkeää pitää turvavälit? Autossa keulaan jää pienimmät lapset jotka viedään koulunmäelle, niiden takana seisoo yläasteelaisia ja sitä isompia. Pelkkä jarrutus on jo vaarallinen.
    Kunta voisi vihdoin ottaa vastuun pienimmistä kuntalaisistaan. Palvelu ja kalusto on aina ollut luokatonta, ja seisomapaikat on olleet käytössä jo pitkään. Odotetaanko että jotain tapahtuu, vai voisiko joku ottaa vastuuta jo etukäteen?

    1. Anonyymi sanoo:

      Koivurannan asiakkaana olen ollut pitkään, kyseisellö vuorolla. Ei ole ollut valittamista aikaisemmin, linja-autot vie perille, on turvallisia, ja yhtä siistejö kuin muillakin yhtiöillä. Tämän viikon tilanne tuli yllättäen ja Koivurantakin reagoi heti, kun huomasi että nyt on vaarallista. Myöskin asiakaspalveluun, kuljettajat tulevat aina auttamaan ku pyytää, esim. Matkatavaratilan luukussa, jne. Mistä kysyy. Ja kuljettajat sanovat huomenet ja moikkaa. Kalusto on myös pääsääntöisesti hyvää, normaalia, mukavat penkit ja tuuletus.

    2. 6 vuotta koivurantaa sanoo:

      Allekirjoitan kyllä jokaisen kokemuksen tästä ihan omiin kokemuksiin pohjautuen. Kamalaa että sama meno jatkuu kun yli 10 vuotta sitten!

  2. Iitu sanoo:

    Riski. Turvavälit bussissa. Tupaten täynnä. Maalaisjärkikin tajuaa.

    1. 6 vuotta koivurantaa sanoo:

      Ehkä maalaisjärki tajuaa. Mutta kaupunki ei. Jotain pitää sattua ennen kuin asiaan tulee muutosta. Kaupungin kädenojennukset on aika lailla nähty!

  3. Tikki sanoo:

    Pistokokeita vois tehdä vähän muuhunkin toimintaan kiitos. Muuten ei kukaan usko jos ei itse koe. Miten hullua toimintaa voi tämä paikkakunta pitää sisällään. Ei toki virastot eikä toimistot….ym….

  4. Jorma Lilja sanoo:

    Kyllä moneen “turhanpäiväiseen” asiaan on kaupungin taholta syydetty euroja, mutta sitten nämä koulujutut on jääneet kokonaan sivutouhuksi ja menee miten menee linjalla toimivaksi. Kehittyvä Äänekoski kyllä näyttää tässä asiassa sen kehittämättömyyden todella selvästi. Nyt heitettiin pallo liikennöitsijälle ja vastuu sitten poistuu näin päättäjiltä!

  5. peke sanoo:

    Kun kouluja lopetetaan niin politiikkojen pitää ymmärtää se tosiasia , että koululaiset kuljetetaan turvallisesti kouluun Tämä ei varmaan ole mikään uusi asia.

  6. Anonyymi sanoo:

    Ja tuohon linja-autojen huonokuntoisuuteen, on muutamia linja-autoja joissa on joitain mainittuja vikoja, mutta ne eivät vaikuta turvallisuuteen (paitsi home tietenkin) vaan vaikuttaa vain matkustusmukavuuteen ja ei siihenkään kovin paljoa.

  7. Koivurannalla 3 vuotta yläasteelle ja 3 amikseen sanoo:

    Juuh. Sama meno siis jatkuu kun kymmenen vuotta sitten. Autot ala-arvoisia, stoopinapit ei toimi, kuljettajat turhautuneita, milloin on linkki ojassa ja milloin hajoaa matkalle… paljon tuli käveltyä tästä syystä. Onnekas oli myös jos istumapaikan sai siltä kohdalta jolta itse nousin kyytiin. Kaupunkia ei kiinnostanut sillonkaan ja eipä näköjään nytkään. Ehkä sitten kun rysähtää kunnolla kuunnellaan vihdoin???

  8. Aapee sanoo:

    On se Äänekoski houkutteleva paikka lapsiperheille. Ei ihme että muuttotappiota tulee. Missä ovat tässä tilanteessa kunnallispoliitikot? Taitavat olla hiljaa seuraaviin vaaleihin asti. Niinkuin ennenkin…

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 4, 44100 Äänekoski
Ma-to 9–13 • Pe suljettu
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Kinnunen
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy