Suolahden yhtenäiskoulun 2A-luokka on opiskellut etänä monta viikkoa. Monet toivoivat, ettei kouluja enää avattaisi tälle keväälle, mutta hallitus päätti toisin.
Opettaja Sinikka Hintikka vastaa puhelimeen kotoaan. Etäkoulu koskee myös opettajia, jotka voivat ohjata oppilaitaan digivälineiden avulla mistä vain. Koulujen sulkemiseen jälkeen myös Suolahden oppilaista suurin osa on siirtynyt etäopiskeluun.
– Juuri tässä matikan tehtäviä tarkistan. Meidän luokalla etäopiskelu on lähtenyt mukavasti käyntiin, Hintikka kertoo.
Hintikka ja muut toisen luokan opettajat ovat tehneet yhdessä opetusvideoita, joita oppilaat ovat voineet katsoa kotona. Harjoitustehtäviä palautetaan muutama kappale viikossa, jotta opettajat voivat seurata oppimista. Oppilaat ovat nauhoittaneet esimerkiksi lukemisharjoituksia, jotka on sitten lähetetty opettajalle.
– Ylemmillä luokilla on ollut enemmän virtuaalisia tapaamisia Google Meetsin kautta. Meillä etäopetuksen toteuttaminen on ollut kiinni sekä opettajan taitotasosta että siitä, mitä ollaan ehditty jo koulussa harjoitella, Hintikka kuvailee.
Opetusalan ammattilaisten viestipiireissä on kevään mittaan käynyt kuhina, kun toimivia tapoja ja mokia on jaettu kollegoiden kesken. Hintikka kiittää tiivistä yhteistyötä paitsi oman luokka-asteen opettajien, myös erityisopettajien kesken. Viikottaisissa ”opekokouksissa” puretaan opetuksen käytäntöjä ja kehitetään niitä yhdessä.
– Kyllähän tämä etäopetukseen siirtyminen tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ensimmäisessä opettajien Meet-tapaamisessa tuntui, että tämä on ihan pään seinään lyömistä: minä näin ja kuulin kaikki, mutta kukaan ei nähnyt tai kuullut minua. Tässä on ollut itsellekin pakko-oppimisen paikka, Hintikka kertoo.
Etäopetukseen siirtymistä auttoi myös se, kun kaikille opettajille annettiin nettiyhteyttä tukevat työpuhelimet. Nyt tukiopetusta tai tehtäviä voi antaa oppilaille myös WhatsApp -sovelluksen kautta. Vanhemmat ovat myös olleet tiukasti mukana etäkoulun arjessa.
– Toisella luokalla vanhempien kanssa järjestettävät arviointikeskustelut ajoittuvat keväälle, ja olin muutaman oppilaan kanssa ne ehtinyt jo aloittaa ennen etäkoulua. Loput käytiin WhatsAppin kautta videopuheluina, ja se toimi yllättävänkin hyvin, Hintikka sanoo.
Kodeissa etäkoulu on aiheuttanut stressiä esimerkiksi silloin, kun lapsia on monta, mutta tietokoneita tai muita laitteita vain yksi. Koulusta on tällöin saanut hakea lainaksi iPadin tai Chrome Bookin, joiden käyttöä lapset ovat jo koulussa harjoitelleet. Läksytehtävät kirjataan Pedanetiin lapsia varten ja lähetetään vielä varmuuden vuoksi vanhemmille Wilma-viestinä.
– Alkuun tämä oli opettelua joka osapuolelle. Nyt tuntuu, että kaikki sujuu oikein mallikkaasti, Hintikka toteaa.
Seuraava stressin aihe oli kuitenkin jo pinnalla: päättäjät. Hallitus päätti avata peruskoulut vielä 14. toukokuuta alkaen loppulukukaudeksi. Hintikka kertoo sekä vanhempien että opettajien ilmaisseen huolensa koulujen avaamisesta. Moni ei haluaisi asettaa oppilaita ja henkilökuntaa sairastumisriskiin vain parin viikon vuoksi.
– Toukokuun puolivälissä todistuksetkin ovat jo kirjoittamista vaille valmiit. Suurin osa arvointiin tarvittavasta materiaalista meillä on jo nyt käytettävissä. Meillä saattaa mennä loput koulupäivät siihen, että paimennamme lapsia pitämään turvavälit. Minusta olisimme voineet mennä nyt näin loppukevään ja palata kouluun sitten elokuussa, Sinikka Hintikka toteaa.