6. luokkien kuvataidepolku on kulttuuritoimen hallinnoima ja osa kaupungin kulttuurikasvatussuunnitelmaa. Aikaisemmin kuvataidepolku on järjestetty keväisin, nyt toisen kerran alkusyksystä. Koskela toimii toteuttajana ja se tehdään yhteistyössä Taidemuseon kanssa.
Kuvataidepolun teema ja toteutustapa vaihtuu vuosittain ja joinakin vuosina teokset ovat olleet nähtävillä Taidemuseolla. Tämän vuoden teema on ”Klassikoista kaupunkitaiteeksi”.
– Minulla on mukana Taidemuseon kokoelmasta eri tekniikalla tehtyjä teoksia. Näiden inspiroima oppilaat maalaavat oman teoksen, Koskelasssa kuvataideopettajan sijaisuutta tekevä Outi Pantsar kertoo.
Koska teemana on kaupunkitaide, ripustetaan teoksen kaikkien saavutettavaksi. Teokset ripustetaan puihin niitä vahingoittamatta.
– Nyt näitä klassisesti tehtyjä teoksia siirretään nyt kaupunkitaiteeksi, Pantsar sanoo.
Kaupunkitaide on yläkäsite katu- ja ympäristötaiteelle sekä muulle kaupunkiympäristössä olevalle taiteelle.
– Kaupunkitaiteen yksi ominaismerkki on siinä, että se on niin sanottua väliaikaista taidetta. Viheralueiden koulujen ympäristöön sijoitetut teokset saavat olla paikoillaan koulujen syyslomaan saakka. Sen jälkeen kaikki, yii parisataa teosta, tuodaan Taidepuistoon. Sieltä etsitään kaikista suurin puu, johon teokset voidaan ripustaa, Pantsar sanoo.
Äänekosken Koulunmäen koululaiset tulevat taitelemaan taidemuseon piharakennukseen.
– He pääsevät samalla tutustumaan taidemuseoon. Muut ovat saaneet virtuaaliesittelyn museosta, Pantsar sanooo.
Pantsarin mukana kulkee seitsemän taidemuseon kokoelmista valittua teosta. Teokset ovat kaikki äänekoskelaislähtöisten tai Äänekoskelta kosketuksen omaavien taiteilijoiden kuten Riikka Helmisen ”Kahen kilon siika” – metalliveistos, sekä Antero Salmisen näyttelystä valittu teos. Myös graafikko Simo Hannulalta on mukana yksi teos. Omaa maalausurakkaa on siivittänyt Pantsarin kertomat taustat taideteoksista ja taiteilijoista.
– Olemme valinneet museonjohtaja Marjo Aholan kanssa yhteistyössä nämä inspiraatioteokset, jotka ovat tehty eri aikakausilla ja eri tekniikoilla. Oppilaat ovat saaneet ottaa vaikutteita omiin teoksiinsa joko jäljtellen koko teosta tai osaa siitä. Myös teoksen värimaailma on voinut olla lähteenä. Olen antanut vapaat kädet ja tilaa mielikuvitukselle, Pantsar sanoo.
Oppilaat ovat maalanneet omat teoksensa koivuvanerille akryylivärein.
– Tekniikka on siis eri kuin näissä esimerkkiteoksissa.
Suolahden yhtenäiskoulun 6A -luokan oppilaat vaikuttavat olevan varsin innoissaan mukavan taideprojektin suhteen. Yhdessä tunnin jälkeen ripustettuja teoksia esitellään mielellään toimittajalle.
– Mä tein kukkapuumaalauksen, jossa on maisema, pilviä ja auringonlasku. Otin inspiraatiot kukkamaalauksesta. Outi on ollu tosi mukava ohjaaja, Milanna sanoo.
Murulla on käsissään komea auringonlasku, jossa taivas on suorastaan leimahtanut punaiseksi.
– Tätä oli tosi kiva tehdä, Muru sanoo.
William esittelee teostaan ylpeänä.
– Tämä on mun hieno tornadotyö, William huikkaa ja ripustaa teoksensa suureen kuusipuuhun.