Äänekoskella on astunut voimaan raskaan kaluston mittojen ja massojen muutos. Rajoitus koskee kolmea kuntarajojemme sisäpuolella kulkevaa siltaa eli keskustasta Hiskinmäelle vievää –, Ruunajoen siltaa ja Reinikan siltaa. Katukuvaan on ilmestynyt painorajoituksesta kertovat kyltit ja merkit.
ÄKS kertoi syyskuussa, kuinka pääosa painorajoituksista ei rajoita nykyisin voimassa olevan säädännön mukaisen kaluston liikennöintiä. Siltojen kantavuusarvioinnin perusteella Keski-Suomessa on kuitenkin jouduttu asettamaan viidelle sillalle painorajoitus, joka rajoittaa myös nykyisellään käytössä olevan kaluston liikennöintiä.
– Asetutut rajoitukset perustuvat siltojen kantavien rakenteiden kuntotutkimuksiin. Painorajoitukset perustuvat tarkkaan harkintaan kunnossapitopäällikkö Jari Mikkonen Äksälle aiemmin. Näillä viidellä sillalla ajoneuvon suurin sallittu massa 30 t voi rajoittaa kaluston rakenteesta riippuen, myös nykyisin käytössä olevan kaluston kuormaamista muutamalla tonnilla.

Kyltti kertoo jo Suolahdessa mitä Äänekoskella tuleman pitää.
Kunkin sillan painorajoitus on laskettu sillan kantavien rakenteiden kunnon, sillan kantavien rakenteiden mittojen (pääpalkkien määrä ja sijoittelu sekä kannen rakenne) ja liikenteessä sallittavien akseli-, teli-, kolmiakselinen teli, ajoneuvon massa ja yhdistelmän massa perusteella muodostettujen kuormitusyhdistelmien kautta. Siltojen kantavuus on mitoitettu tapauskohtaisesti, eikä päältä katsoen samankaltaisille silloille ole välttämättä asetettu samanlaista painorajoitusta.
Siltojen painorajoitukset ilmitetaan myös ennakkomerkinnällä, jonka perusteella kuljettaja voi tarvittaessa muuttaa reittiään. Esimerkiksi Suolahdessa niin sanotun Hotelli Keiteleen risteyksessä kerrotaan, että kahdeksan kilometrin päässä on painorajoitettu silta.
Tonnilapun on saanut myös sumiaistentien pätkä suolahdessa keiteleentien ja äänekoskentien välistä