Luotettava rengas turvaa matkantekoa.
Kun rengas toimii luotettavasti ja tilannenopeus on passeli, riskeiltä vältytään. Hyvä rengas on monien tekijöiden toimiva ja turvallinen kokonaisuus. Merkkirenkaiden valmistuksessa ja niiden tuotekehittelyssä tämä korostuu.
–Luotettava ja yllätyksetön rengas on tärkeä turvatekijä liikenteessä, toteaa Vianorin Äänekosken toimipaikan päällikkö Arto Kangas.
Myyjä Jukka Miettinen kertoo, että nastarenkaiden osuus myydyistä talvirenkaista on Äänekoskella lähes sata prosenttia.
– Kitkarenkaiden osuus on koko maassakin aika pieni. Kitkoilla ajellaan lähinnä pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa. Meillä on täällä vaihtelevat keliolosuhteet. Etenkin jäisillä sivuteillä nastat ovat tarpeen, Miettinen arvioi.
Vetisellä jäällä, niin sanotulla kaljamakelillä nastojen merkitys korostuu. Kitkarenkaiden pito katoaa tällaisella tienpinnalla lähes kokonaan.
Kangas muistuttaa, että renkaiden kuntoa on hyvä seurata.
– Kannattaa kiertää ainakin kerran viikossa auton ympäri ja silmäillä tilanne. Pitää ilmanpaineet kohdallaan ja aurauskulmat oikeina. Näin kuluminen pysyy normaalina.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Hän toteaa, että lämmin tammikuu ja karheat tienpinnat kuluttivat talvirenkaita tavallista enemmän.
– Talvirenkaat on tehty toimimaan parhaiten kylmällä. Kesälle niiden ominaisuudet eivät sovi.
Takavuosina oli melko yleisenä tapana kaivaa nastat pois kuluneista talvirenkaista ja ajella niillä kesällä.
– Kulutuspintaa voi olla vielä hyvinkin, mutta jarrutusmatkat, märkäpito ja vesiliirto voivat yllättää.
Vaarallisia ovat Kankaan mukaan myös yli-ikäiset renkaat. Vuosien mittaan talvirengas kovettuu ja vaikka kuviopinnalla on syvyttä, pito voi olla todella huono, hän varoittaa.
Renkaiden käyttökilometrejä voi lisätä tuntuvasti rauhallisella ja ennakoivalla ajotavalla.
– Nyt tammikuussa tämä korostui, kun valtatiet olivat kuivia ja karheita.
Oman lisänsä rengashuoliin tuo Jyväskylän suunnassa matkaaville nelostien reikäisyys. Moottoritietä rakennetaan, eikä vanhan väylän kuntoon tunnu riittävän huomiota.
-– Kun jysäyttää teräväreunaiseen monttuun, voivat etupyörien ripustuksen säädöt muuttua ja rengas alkaa kulua epänormaalisti.
Lasse Hämäläinen
Neljäs talvi menossa samoilla kitkoilla. Selvää säästöä!