ÄKS

Massiivinen Suviseurat suunnitteilla Liimattalaan – Äänekoskella innostunut vastaanotto

10.01.2014 12:34
Suviseurat Lopella vuonna 2012. Kuva: Suviseurojen kuvapankki
Äänekosken Rauhanyhdistyksen puheenjohtaja uskoo vahvasti, että vuoden 2018 Suviseurat järjestettäisiin Liimattalassa. Jos näin päätetään, niin pian on löydyttävä parinsadan hehtaarin maa-alue kymmenille tuhansille vieraille.

 

Konginkankaan Liimattalaan on kaavailtu vanhoillislestadiolaisten vuoden suurinta tapahtumaa, Suviseuroja, vuodelle 2018. Äänekosken Rauhanyhdistyksen puheenjohtaja Pekka Uljas kertoo, että vuoroa on nyt odotettu jo kymmenen vuotta. Se on kuitenkin varsin tavallinen aika, sillä massiivisen tapahtuman suunnittelu ja etukäteisjärjestelyt ovat pitkissä kantimissa.

– Tällä hetkellä etsimme sopivaa paikkaa Suviseuroille. Äänekosken kaupunginjohtaja Javanaisen tapasin marraskuussa ja puhuin jo alustavasti suunnitelmista. Hän oli hyvin innoissaan. Tasan kuukausi sitten tapasimme Konginkankaan Liimattalassa maanomistajia, sillä heiltä tarvitsemme noin parisataa hehtaaria maata käyttöön. Kevättalvella jatkamme keskusteluja ja paikan varmistamista, Uljas sanoo.

 

Paikka kymmenilletuhansille kävijöille

 

Virallisesti tapahtuma kestää neljä päivää perjantaista maanantaihin, mutta suuri osa osallistujista saapuu paikalle jo keskiviikkona. Ihmisiä paikalle kokoontuu noin 60 000–70 000 henkeä vuosittain. Niin suuren joukon oleilu ja majoittautuminen alueella vaatii hyviä ennakkojärjestelyjä: Peltoja pitää muun muassa panna heinälle kolmeksi vuodeksi ennen tapahtumaa, jotta maa vahvistuu tarpeeksi. Viljasadon menettämisestä maanomistaja saa korvauksen.

– Vastaanotto on tähän mennessä ollut positiivisen utelias ja ilmapiiri ollut myönteinen, kysymyksiä on paljon. Itse en ole mitään negatiivista kuullut. Itse järjestelyt hoituvat tietenkin kaikkien Keski-Suomen Rauhanyhdistysten voimalla. Viimeksi Suviseurat on järjestetty tällä suuntaa Suomea Petäjävedellä vuonna 2000, Uljas toteaa.

Pekka Uljas arvelee, että Äänekoskella tämä tarkoittaa ihmisvirtaa ja majoituspaikkojen tarvetta. Aiempina vuosina muun muassa koulujen luokkia on varattu perheiden käyttöön tapahtuman ajaksi.

Mutta ennen kuin päästään niin pitkälle, on Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen päätettävä lopullisesti Suviseurojen vuoden 2018 järjestämisestä tulevana kesänä. Jos paikaksi valitaan Äänekoski, niin työryhmä järjestelee asiat kuntoon vuoden aikana, jotta sitten virallinen organisaatio pääsee hoitamaan varsinaiset järjestelyt loppuun.

 

TiesiX?

Suviseurat on Pohjoismaiden suurin hengellinen tapahtuma, johon osallistujia saapuu ympäri maailmaa. Tapahtumaa on järjestetty vuodesta 1906 lähtien.

– Kyseessä on hyvin yksinkertainen tapahtuma, joka koostuu karusti lähinnä saarnoista ja virsistä. Luvassa on myös suuri ehtoollinen, johon on yleensä osallistunut noin 10 000 ihmistä. Ennen vieraat yöpyivät pääosin teltoissa, mutta nykyään vierailijoilla on matkailuautot ja -vaunut käytössä, Pekka Uljas kertoo.

Vuonna 2014 Suviseurat järjestetään Pyhäjoella.

Vastaa

  1. riikone sanoo:

    En kannata.

    1. Äänekansalainen sanoo:

      2018 mennessä onko väki joukoissa huvennut ja paljonko?
      Mielenkiintoiset 4 vuotta edessä?

      1. Kansalainen sanoo:

        Näyttää, että ei ole väki huvennut. Kannattaa käydä katsomassa.

  2. Arvioitsija sanoo:

    Lestadiolaisuuden suuri hajaannus 1897-1900.
    Onko nyt menossa 2. suuri hajaannus?
    Alkulestadiolaisuuden historia päättyi 1900-luvun vaihteen suureen hajaannukseen. Lestadiolaisuus jakaantui viiteen osaan suuressa hajaannuksessa 1897-1900: samperilaisiin, narvalaisiin, esikoislestadiolaisiin, uusheränneisiin, ja vanhoillislestadiolaisiin, joista on nykyään jäljellä kolme viimeksi mainittua suuntaa. Samperilaiset liittyivät uusheräykseen vuonna 1908 perustajansa Heikki Sandbergin (1834-1908) kuoltua, ja narvalaisuuden molemmat suuntaukset – lindströmiläisyys ja kumpulaisuus – ovat lakanneet olemasta. Lindströmiläisyyden säännöllinen seuratoiminta loppui 1920-luvulla. Kumpulaisuuden rippeet liittyivät uusheräykseen 1913.
    Lestadiolaisuuden suurimman haaran vanhoillislestadiolaisten nimitys juontuu siitä että liikkeessä pyrittiin pitäytymään vanhoissa, perinteisissä opetuksissa. Aluksi uusheräyksen ja narvalaisuuden erkaannuttua 1897-1898, muita lestadiolaisia alettiin kutsua ”vanhalestadiolaisiksi”, mutta uusheränneitä ja narvalaisia ”uuslestadiolaisiksi”. Nykyään nimityksellä ”vanhalestadiolaiset” tarkoitetaan lähinnä esikoislestadiolaisia eikä niinkään vanhoillislestadiolaisia. Esikoislestadiolaisuus erkaantui muusta lestadiolaisuudesta Amerikassa jo 1894, mutta Euroopassa vasta 1900. Esikoislestadiolaisten erkaantumisen jälkeen 1894 Amerikassa, ”eriseura” nimeltä haalilaiset liittyivät takaisin Amerikan lestadiolaisuuden pääsuuntaan, joka oli sama ryhmä kuin nykyinen vanhoillislestadiolaisuus. Pieni määrä uusheränneitä erkaantui Amerikan vanhoillislestadiolaisista 1901-1902 perustaen kirkon nimeltä United Peace Church. Suuren hajaannuksen jälkeen lestadiolaisuuden eri ryhmien sisällä/sisältä on ollut muitakin hajaannuksia. Hajaannuksia on tapahtunut sekä Pohjois-Amerikassa että Euroopassa.
    Esikoislestadiolaisuudesta opin pikkupoikana, että mm. taide oli syntiä; samoin kamerat, radiot, tv:t, korut, meikit permanentit, solmiot, taulut. Sen sijaan pahansuopainen panettelu ei ollut, ei juoniminen, ei ahneus ym., ei komea autokaan. Nykyisin ei opit ole enää samat kuin 50 vuotta sitten. Tänä päivänä esikoislestadiolaisuus on näivettymässä. Isäni sukulaisperheissä on isoin osa luopunut lahkolaisuudesta, samoin siskoni viidestä lapsesta vain vanhapoika on pysynyt tuossa uskonlahkossa mukana. Huonoa ennustan vanhoillislestadiolaisuudellekin, valitettavasti.

  3. Hanski sanoo:

    ja sitten tietää mitkä loppuvat lähikaupoista heti alkuunsa kun nämä valtaajat tulevat koskelle,et kauppojen kannattaa varautua lisätilauksia tekemään,et kaikki heiltä kieletyt asiat riittävä..

    1. love sanoo:

      Voitko kertoa tarkemmin olen puotipuksi.
      Aikaisemmin eivät katsoneet telkkaria mutta kuitenkin katsovat kaiken nykypäivänä netin kautta, tämä on sellainen mysteerius minulle etten heidän seliseli selityksaiään oikein ymmärrä. Oliko myös sivusta täytettävä pesukone kiellettyjen listalla ettei näy alusvaatteet vai oliko tämä jonkun muun ryhmän kielletyissä. Kait näiden suurperheiden on pyykättävä. Kulkevatkin niin stailattuina aina… Sitten olen kuullut että koruja ja hajuvettä saavat käyttää mutteivat meikkaa siiiis siskolle tiedoksi että tilaa koruja ja hajuvesiä puotiin. Tupakkaa olen suupielessä nähnyt, eli sitä ja paljon. Pitääkö hommata alkomaholijuomia, jos ne täällä muilla mailla maistelevat sitäkin, voitko käydä sanomassa paikallisessa alkossa jos sinulla on parempaa tietoa. Vinkkaan täällä päässä vastaavalle että kaljat ja siiderit listalle. Ja tietysti nuoret uskonalut, mitä he tarvitsevat erityisesti ?

      1. Äänekansalainen sanoo:

        Epäilen väen vähenevän noissa hyvin sikiävissä joukoissa. Selitys lienee kyseenalaisessa maineessa eli johto on pilannut liikkeen maineen. Toisaalta tunnen asiallisiakin henkilöitä liikkeen parissa.
        Kaikissa joukoissa on kaikenlaisia henkilöitä.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy