ÄKS

Matkakohteena meidän kaupunki – koronan vaikutukset näkyvät vilkastuvana kotimaanmatkailuna

12.04.2020 11:12
Matkailu- ja markkinointiasiantuntija Saana Peurasaari uskoo, että Äänekoski onnistuu houkuttelemaan matkailijoita uuden matkailuohjelman avulla.
Elämyksellinen lähimatkailu nostanee arvoaan entisestään poikkeuksellisen maailmantilanteen myötä.

 

Äänekosken kaupunginvaltuusto hyväksyi maaliskuun lopussa matkailuohjelman tuleville vuosille. Paperille kirjatut tavoitteet ja suunnitelmat auttavat rakentamaan paitsi matkailubrändiä, koko kaupungin imagoa, arvioi matkailu- ja markkinointiasiantuntija Saana Peurasaari.

– Matkailun edistämiseksi tehtävä työ nivoutuu kaikkiin toimialoihin kaupungissamme. Matkailualan toimijat ovat aiemmin olleet aika hajallaan, mutta jo nyt olemme päässeet tiivistämään yhteistyötä ja muun muassa ideoimaan erilaisia matkailuun liittyviä hankekokonaisuuksia, Saana Peurasaari kertoo.

Matkailuohjelmaan on myös kirjattu ehdot yhteistyöhön Visit Jyväskylä -brändin kanssa. Vuositasolla yhteistyö maksaa kaupungille 15 700 euroa, ja vastineeksi saadaan esimerkiksi näkyvyyttä Visit Jyväskylän kanavissa ja materiaaleissa. Paikalliset matkailuyrittäjät ja yhteisöt pääsevät myös ison kanavan markkinointi- ja ideointikoulutuksiin, joista on tullut kiitosta.

– Onhan tämä iso satsaus, mutta se varmasti palkitsee. Visit Jyväskylällä on valmiit verkostot, joille Äänekoskea voidaan markkinoida. Sieltä kautta tavoitetaan etenkin saksan- ja kiinankieliset matkailijaryhmät, kunhan maailmantilanne rauhoittuu. Yhteistyön myötä Jyväskylässä palvelevat matkaoppaat suosittelevat myös äänekoskelaisia kohteita, Peurasaari kertoo.

Asiantuntijat ovat arvioineet, että poikkeuksellinen maailmantilanne tulee vaikuttamaan matkailuun vielä pitkään. Kotimaanmatkailu ja lähikohteet kasvattanevat suosiotaan paitsi koronaepidemian aikana, myös sen jälkeen. Äänekosken matkailun timantit vetoavat niin suomalaisiin kuin kansainvälisiinkin asiakkaisiin.

– Meillä on upea lähiluonto ja ihania kyliä, joissa voidaan tuotteistaa ”live like a local” -ajattelua. Korona ei ole ensimmäinen eikä viimeinen globaali ilmiö, joka saa ihmiset harkitsemaan kahdesti ulkomaanmatkalle lähtöä. Esimerkiksi se, että meillä on hyvät, ohjatut ulkoilureitit, palvelisi sekä matkailijoita että paikallisia asukkaita, Peurasaari toteaa.

Luontopolkujen ja ulkoilureittien kartoitus, opastus ja markkinointi eivät tapahdu yhdessä yössä. Peurasaari arvioi, että kaikkien Äänekosken kaupungin ylläpitämien ulkoilureittien kuntoon paneminen ja reititys on suuri investointi, joka pitää jakaa useammalle budjettikaudelle. Ohjatut reitit selkeine opasteineen kannustavat vastuulliseen luontomatkailuun, joka hillitsee eroosiota ja suojelee ekosysteemiä.

– Hienoa markkinointia ulkoilumahdollisuuksistamme ovat tehneet #hiddenäänekoski-lähettiläät, joiden muistakin sisällöistä on tullut paljon positiivista palautetta. On kiva, että tällainen uusi juttu innostaa ihmisiä, Peurasaari hehkuttaa.

Toinen iso matkailuvaltti Äänekoskella on teollisuus- ja koulutussektori. Valtran ja Metsä Groupin vierailukeskukset sekä Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskuksen vierailijavirta levittävät maailmalla kuvaa Äänekoskesta teollisuuden huippupaikkana.

– Oulu on onnistunut brändäämään matkailuaan juuri siihen suuntaan, mihin Äänekoskellakin olisi rahkeet. Ei siellä ole Linnanmäkeä, mutta teknologian huippu-osaamisen ympärille kehittynyt yritysclusteri on yksinkertaisuudestaan huolimatta mielenkiintoinen tuote, jota tullaan katsomaan ympäri maailmaa . Samalla tavalla mekin voisimme tehdä matkailun vientityötä koulutuksen, teollisuusinnovaatioiden ja vaikka arkkitehtuurin tuotteistamisella, Peurasaari visioi.

Muun muassa Suolahden yhtenäiskoulun arkkitehtoniset ratkaisut ovat houkutelleet vierailijoita, vaikkei mahdollisuutta ole mainostettukaan. Biotuotetehtaan ja vaikkapa Valion toimintojen esittely pitäisi Peurasaaren mielestä saada myös paremmin matkailijoille pureskeltavaan muotoon.

– Kaikenlaisia suunnitelmia on, mutta palveluiden puutos hidastaa prosesseja.

Vaikka ensi kesän isot matkailuvaltit, kuten Keitelejazz ja Neste Ralli peruttiinkin Äänekosken osalta, Saana Peurasaari uskoo kaupungin vetovoimaan myös kesäpaikkana.

– Tottakai on aina surullista menettää iso tapahtuma kalenterista. Kesä on kuitenkin meilläkin matkailun huippusesonkia. Olemme nyt parantamassa satamien palveluita, mikä varmasti houkuttelee veneilijöitä pysähtymään meillä, Peurasaari toteaa.

Uuteen matkaoppaaseen on koottu kohteita jokaiseen makuun. Ensi kesänä lähetetään perinteiseen tapaan myös mökkeilijöille suunnattu kesäkirje, jossa esitellään kaupungin palveluita.

– Vaikka nykyään korostetaan paljon innovatiivisuutta ja vaikuttajamarkkinointia, myös ihan perinteisiä tapoja tarvitaan. Emme halua keskittyä vain yhteen kohderyhmään tai painottaa liikaa modernia markkinointia, vaan ideoimme esimerkiksi ihan perinteistä Terveisiä Äänekoskelta -postikorttisarjaa, Saana Peurasaari esittelee.

Vastaa käyttäjälle Petteri Nieminen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. jeppe sanoo:

    Jos ihmiset matkustelisivat omassa maassaan tai sitten vaan alkaisivat kehittamään tekemistä kotonaan sekä yhteisöissään olisi moni asia paremmin maailmassa. En tiedä typerämpää asiaa kuin ulkomaan massaturismi.

  2. Petteri Nieminen sanoo:

    Hotelli Keiteleen rannalla lopettanut kannattamattomana(Niemelä).Tie kaupungin hiekkarannalle(Kovala)kapea ja kuin kynnöspeltoa.Satamassa ei kahvilaa eikä polttoaineen myyntiä veneilijöille.Keskustassa kauppa toisensa jälkeen lopettaa toimintansa koronan,asiakkaitten,matkailijoiden puutteessa.Tästä kylästä olis Jukka Kuoppamäelläkin keksimistä mitä kertoisi.Jos joku uskoo noin kovasti tämän kylän matkailu valttiin täytyy lähteä myymään Saharaan vesisuksia uskoen hyvään bisnes ideaan.Hyvä kaupunki asua mutta pidetään jalat maassa.Terveisin PPP

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 4, 44100 Äänekoski
Ma-to 9–13 • Pe suljettu
Puhelin 040 565 0941

 

TOIMITUStoimitus@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945
Riina Nygrén
toimittaja 050 337 0028

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Kinnunen
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

 

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
Max Steffansson – ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy