ÄKS

Melan palvelut uudistuvat – henkilökohtainen palvelu maakunnissa pysyy 

15.12.2025 10:51
Kuvituskuva.

Maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela huolehtii maatalousyrittäjien sosiaaliturvasta ja tukee heidän työkykyään eri elämäntilanteissa. Mela tarjoaa kattavaa sosiaaliturvaa maatalousyrittäjille, metsänomistajille, kalastajille ja poronhoitajille sekä tieteen ja taiteen apurahansaajille. Työeläkettä kartuttavan MYEL-vakuutuksen lisäksi Mela hoitaa asiakkaidensa lakisääteistä työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta. 

 

Syksyllä 2025 MYEL-vakuutettuja yrittäjiä oli koko maassa yhteensä noin 47 000 ja vakuutettuja maatiloja noin 34 000. Äänekoskella MYEL-vakuutettuja yrittäjiä oli syksyllä 2025 132. Vakuutetuista naisia oli 35 ja miehiä 97. Lisäksi Melan vapaaehtoisella työtapapaturmavakuutuksella vakuutettuja yrittäjiä ja heidän perheenjäseniään oli 54. Vakuutettuja maatiloja oli 108.

Asiamies-nimike muuttuu asiakasvastaavaksi 

Melan asiakkaita on vuodesta 1970 alkaen palvellut koko maan kattava Mela-asiamiesverkosto. Vuoden 2026 alusta kahdenkymmenenseitsemän Mela-asiamiehen ammattinimike vaihtuu asiakasvastaavaksi, kun Mela ottaa käyttöön sukupuolineutraalit ammattinimikkeet.

– Melan paikallinen asiakasvastaava tuntee asiakkaiden työolosuhteet, huomioi sosiaaliturvan kokonaistilanteen sekä opastaa ja auttaa kaikissa Mela-turvan vakuutus- ja etuusasioissa. Asiakasvastaavat auttavat myös Melan sähköisen asiointipalvelun käytössä, mikä on entistä tärkeämpää sähköisen asioinnin laajentuessa, kertoo Melan toimitusjohtaja Heli Backman.

Asiakasvastaavat tapaavat alkavia yrittäjiä tilakäynneillä ja palvelevat asiakkaita puhelimitse sekä ajanvarauksella vastaanotoilla.

Oikein mitoitettu MYEL-työtulo on sosiaaliturvan perusta

MYEL-vakuutuksen perustana oleva MYEL-työtulo on henkilökohtainen arvio maatalousyrittäjän työpanoksen arvosta.  Se ei ole sama asia kuin maatalousyrityksen verotettava tulo, tulos tai liikevaihto. Työtulon perusteella määräytyvät tuleva eläke sekä Mela- ja Kela-päivärahojen tai tapaturman tai liikennevahingon sattuessa ansionmenetyskorvausten suuruus. Asiakasvastaavat neuvovat asiakkaita oikein mitoitetun MYEL-työtulon valinnassa

– Tärkein tehtäväni on korostaa oikein määritellyn MYEL-työtulon merkitystä yrittäjän elämänpolulla, tiivistää asiakasvastaa Johanna Maijala. Jos tilalla tapahtuu muutoksia pinta-aloissa tai olosuhteissa, suunnitellaan yhtiöittämistä tai osakeyhtiössä on tapahtunut muutoksia, vakuutus pitää tarkistaa. Muutoin voi seurata yllätyksiä lomituksessa tai henkilövahinkojen korvaamisessa muistuttaa asiakasvastaava Johanna Maijala.

Mela-asioiden hoito onnistuu kätevästi myös verkossa

Melan sähköistä asiointipalvelua kehitetään jatkuvasti, jotta Mela-turva-asioiden hoitaminen verkossa olisi mahdollisimman sujuvaa – mihin kellonaikaan tahansa, vuoden jokaisena päivänä. Asiointipalvelussa asiakas voi hoitaa vakuutus- ja etuushakemusten lisäksi vakuutusmaksuasioitaan, sekä lähettää Melaan liitteitä ja viestejä. Asiointipalvelussa voi myös hyväksyä asiakasvastaavan tekemän vakuutushakemuksen sekä pyytää asiakasvastaavan tai muun Melan asiantuntijan yhteydenottoa.

– Asiointipalvelun kautta kannattaa tarkastaa myös oma työeläkeotteensa ja arvio tulevasta eläkkeestä.. Sähköiset palvelut nopeuttavat ja sujuvoittavat palvelua ja tarjoavat asiakkaille kokonaiskuvan Mela-turvasta, mutta me neuvomme niidenkin käytössä, joten tukea kyllä löytyy, vinkkaa Maijala.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy