Biotuotetehdasta rakentava Metsä Fibre toi oman palasensa Kotakennääntien rekkaralliin ja sitä kautta tulevan lukion sijaintiin. Projektijohtaja Timo Merikallion laatima kannanotto antaa ymmärtää, ettei ehdotus uudesta, Kuhnamon ylittävästä sillasta ole toimiva.
Merikallio perustelee asiaa tehdasalueen sisäisillä turvallisuustekijöillä. Kannanotossa korostetaan periaatepäätöstä, jonka mukaan rekka- ja rautatieliikenne eikä puutavara- ja kemikaaliliikenne ei tule risteämään ahtaalla tehdasalueella.
Biotuotetehtaan puuraide tullaan rakentamaan pääradalta nykyisen tehtaan ja tulevan tehtaan eteläpuolelta alas Kuhnamon rantaan ja edelleen rantaa pitkin lähes Äänekosken vesivoimalaitokselle asti. Kemikaaliikenne tulee puolestaan alueelle nykyistä sisäänajoreittiä pitkin. Samalla maanteitse päivittäin saapuvat noin 250 puutavararekkaa kulkevat pian rakennettavaa Äänekosken ylittävää siltaa pitkin.
Kannanotossa painotetaan, että tehdasalueen kokonaislogistiikan hallinta edellyttää kaikkien kuljetusten samanaikaista hallintaa. Kuhnamon ylittävä ja Teräväniemeen rantautuva silta ei tue tätä tehtävää eikä näin ollen sovi tehtaan tavarakuljetuksiin.
KESKI-SUOMEN ELY-keskus tukeutuu osin Merikallion kannanottoon. Sillan rakentamisen muita negatiivisia seikkoja on suunnittelupäällikkö Pasi Pirtalan mukaan sopivan eritasoliittymän puute nelostiellä, yhteyden kalleus ja haitalliset ympäristövaikutukset muun muassa maiseman ja liito-oravien kannalta.
Uuden yhteyden rakentamiseen ei ole myöskään mahdollista käyttää valtion vuoden 2015 ensimmäisessä lisätalousarviossa tehtaalle myöntämää liikenneinfran rahoitusta.
Äänekosken kaupunginhallitus käsitteli silta-asiaa maanantaisessa kokouksessaan. Tarkoituksena on saada kuntalaisten esillenostama keskustelu päätökseen.
”rekka- ja rautatieliikenne eikä puutavara- ja kemikaaliliikenne ei tule risteämään ahtaalla tehdasalueella”
Muualla sen risteäminen ei haittaa? Esim hirvaskankaalla, Äänekoskentiellä, viiskulmassa. Suolahdessa yms?
Mutta asiaan:
Miten tämä uusi Kuhnamon silta kumoaisi Fibren nykyisen suunnitelman?
Siis: Kemikaalikuljetukset nykyisen mittaportin kautta niinkuin on suunniteltu ja rahti- ja puutavaraliikenne yms uuden Kuhnamon ylittävän sillan kautta. Voluumi rekkaliikenteelle pienenisi tälläkin murto-osaan.
Sitäpaitsi, kumpi on tärkeämpää – Tehtaan sisäinen turvallisuus (joka ei edes vaarannu oikeasti) vai pahimmassa tapauksessa, pienen koululaisen henki????
Ainoa kriteeri tälle, uuden sillan Kuhnamon yli rakentamiselle(tai rakentamatta jättämiselle) on RAHA.
Ollaan nyt rehellisiä siellä.. ja täällä.. Ei pahalla.. 🙂 Ja liito-oravat vielä vedetään mukaan :DDDD
No juu jos olis työnnetty hirveät määrät rahaa kaikenmaailman sillan suunnitteluihin ja sun muihin niin siinä vaiheessa kun olisi silta hanke potkaistu rakentamis vaiheeseen niin silloin olisi iskenyt vihreät kimppuun ja torpannut hankkeen. Eli taitavat olla viisaita ja jättävät tuhlaamatta rahaa hankkeeseen jota ei olisi voinut maaliin viedä
Näinkö on tiesitkö että Äänekosken pohjoispuolelle on suunniteltu kaksi 31 000 000 € maksavaa eritasoliittymää kahdenkilometrin välein. Mielestäni yksi riittäisi pohjoispuolelle ja toisen eritasoliittymän hinnalla saisi liittymän Kannelsuolle ja tien tehtaalle Kuhnamon yli. Kotakennääntien kunnostamiseen menee useita miljoonia rahaa jotta se saadaan edes siedettävään kuntoon. Kotakennääntien ajoneuvojen määrä on huikea 9000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja päiväsaikaan yli 1000 ajoneuvoa tunnissa.
Mikäli jalankululle ei järjestetä valoja missä välissä ylitetään suojatie.
Heräsi kysymyksiä aiheeseen liittyen… 1.paljon maksaa kevyen liikenteen tunneli kotskennään yli ? 2.paljonko menettää paikalliset yrittäjät tuloja jos rekka liikenne ei kulekkaan kotakennääntietä ? 3. Paljonko se tuo tuloja paikallisille yrittäjille jos rekkaliikenne kulkeekin kotakennääntietä ? Minulla ei näistä asioista ole hajuakaan niin sillä kyselen…
Eihän kaikki liikenne tule nelostieltä. Tuntuu, että keskustelussa on kokonaan unohdettu ehkä tahallaankin ”metsien pitäjistä” tulevat puut, ehkä sinne lähtevät valmiit tuotteetkin. Konneveden suunnalta tulee Suolahden ja Rotkolan kautta nykyiselläänkin rekkoja melkoinen määrä (ja melkoisella vaihdilla nopeusrajoituksista välittämättä). Huomioidaanko näitä järjestelyjä mitenkään? Ei kai joku kuvittele, että ne rekat kiertäisivät Viiskulman kautta tehtaalle? Entä lisääntyvän liikenteen meluhaitat tienvarsiasukkaille? Reitillä on paljon taloja aivan tien läheisyydessä, ja kun nykyiset painavat rekat paahtavat ohi, ei riitä pelkkä melu haitaksi, pahimmillaan talot tärisevät, ja yötä päivää.
Suolahtelaiselle, tehdasalueelle kuljetetaan kaikki tavaraliikenne sisään ja ulos kaikki Kotakennääntien kautta. Puutavaraliikenne ohjataan Hirvaskankaan kautta myös Konneveden ja Suolahden suunnasta tuleva. Eikä taida kaikki sellu kulkea rautateitä Vuosaarensatamaan vaan Kotakennääntien kautta kumipyörillä.Nämä sellukuljetukset eivät ole huomioitu liikennemäärissä. Ilmassa on katastrofin ainekset. Sekaan jalankulkijat ilman alikulkua ja liikennevaloja sekä kemiallisetkuljetukset ei siitä hyvää seuraa. Kaupunginhallitus ottaa suuren riskin.
Nyt on tarkkailija ottanut selvää että noin 9000 autoa menee vuorokaudessa niin silloin se tekee auto 9.6sek välein keskimäärin. Paljonko ihmisellä menee aikaa ylittää tie
Joke liikennemäärä selviää tehdystä liikenneselvityksestä. Eipä ole tuo 9,6 sekuntia pitkä aika liikuntarajoitteiselle ylittää tie. Vielä tulee kiireempi päiväsaikaan, liikennemäärät ovat tuolloin vilkkaampia. Liikenneselvitys kertoi että päivällä jolloin jalankulkijat ovat ylittämässä Kotakennääntietä olisi 1000 ajoneuvoa tunnissa, pitää olla jo ikäihmisen hyvässä kunnossa. On selvää että liikenne jaksottuu 7.00- 18.00 väliselle ajalle muuloin on liikennemäärät vähäisemmät.
Ei varmasti tule onnistumaan liikennejärjestelyt ilman liikennevaloja jalankulkijoille tai alikulkua. Liikennevaloja ei suostuta laittamaan koska se ruuhkauttaa liikenteen Kotakennääntiellä.
Paljonkohan näille herroille on kaupunki maksanut lausunnoista. Se tiedetään että korruptio kukoistaa. Harmi että herrat ovat menneet näinkin halpaan kaupungin kanssa.
Timo on vastuullinen johtaja ja ajaa edustamansa yhtiön etuja nollatoleranssi on tehdasalueella tavoite. Ikävä kyllä Äänekosken kaupungin päättäjillä ei ole tuo nollatoleranssi tavoite. Mikäli tie haluttaisiin todellisuudessa tehdä Kuhnamon yli teräväniemen kautta virran rantaa myötäillen tehtaan tulevaa porttia kohden ei rautatietä tarvitse ylittää eivätkä ne risteydy tarvittaessa voisi virtaa vaikka täyttää eikö Viitasaarella ABC.kin ole rakennettu Keitelejärven päälle.
Ely.n Pasille vinkkinä että pohjoispuolelle on kahden kilometrin välein suunniteltu 31 000000 euron liittymät jospa toisesta voitaisiin luopua hyvän asian takia ja saada näin rahoitus liittymälle. Nelostien suunnitelmat ovat vielä siinä vaiheessa että ehditään tehdä tarvittavat muutokset mikäli haluja riittää.
Kummastakaan pohjoispuolen eritasoliittymästä ei voida luopua. Jo nykyään joka päivä täällä ollaan vaarassa kun ihmiset pöllöilee nelostiellä, saati sitten kun liikennemäärä entisestään kasvaa. Tiestöä ei voida kehittää vain etelän suunnalla.
Kotakennääntienkin turvallisuus täytyy taata, pukkimäellä ja piilolanniemessä asuu paljon ihmisiä ja lukiokin on tulossa terveyskeskuksen viereen.
Yritetään ottaa kaikkien tarpeet tasapuolisesti huomioon, ei voi tuijottaa vain omaa napaa.