Metsänomistaja voi pian myydä puuta Metsä Groupille ja ostaa metsänhoitopalveluita täysin sähköisesti. Sähköinen asiointi mahdollistaa metsäomaisuuden hoidon ajasta ja paikasta riippumatta.
Metsäliitto Osuuskunnan jäsen voi pian tehdä Metsä Groupin kanssa puukauppaa tai ostaa metsänhoitotöitä Metsäverkko-internetpalvelussa (www.metsaverkko.fi). Kaupan metsänomistaja hyväksyy verkkopankkitunnuksillaan.
Sähköinen puukauppa alkaa kesään mennessä. Metsä Group tarjoaa palvelua ensimmäisenä Suomessa.
– Haluamme tarjota asiakkaillemme nykyaikaisen tavan hoitaa metsäasioita ajasta ja paikasta riippumatta. Digitalisoimme kaikki osto- ja myyntiprosessit puukaupassa ja metsänhoidossa. Sähköinen kaupankäynti on tuttua vähittäistavarakaupassa, mutta puun ja metsänhoitopalveluiden osalta kyseessä on merkittävä päänavaus, jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen Metsä Groupista kertoo.
– Sähköistä puukauppaprosessia voi verrata vaikka siihen, että autokauppa tai kiinteistökauppa tehtäisiin täysin sähköisesti. Yksittäisessä puukaupassa liikkuu yleensä kymmeniä tuhansia euroja.
Verkkokaupankäynti perustuu asiakkaan metsätilan metsävara- tai karttatietoihin. Sen lisäksi paikallinen metsäasiantuntija käy paikan päällä asiakkaan metsässä ennen kaupan tekoa. Verkkokaupankäynti tukeekin henkilökohtaista asiakkuussuhdetta.
MARRASKUUSSA Metsä Group esitteli mobiilisovelluksen, jonka avulla metsänomistaja saa metsäsuunnitelmansa tai metsävaratietonsa älypuhelimeen. Sovellus on ladattavissa Androidin, Windowsin ja Applen älypuhelimille joulukuun aikana.
Perustoiminnallisuudet ovat käytettävissä myös ilman verkkoyhteyttä.
– Sovelluksen avulla metsänomistaja voi esimerkiksi suunnistaa tietylle metsikkökuviolle, katsoa sen tietoja ja lisätä muistiinpanoja ja valokuvia. Hän voi myös kuitata hakkuita ja metsänhoitotöitä tehdyksi, jolloin metsän puustotiedot päivittyvät. Puukaupan tai metsänhoidon tarjouspyynnön pohjatiedot kohdekuvineen voi lähettää suoraan metsästä mobiilisovelluksen kautta Metsäverkkoon sähköisen kaupankäynnin käynnistyttyä.
YHÄ USEAMPI metsänomistaja asuu kaupungissa kaukana metsätilaltaan. Metsä Groupin asiakastutkimuksen mukaan metsänomistajakunnan rakennemuutoksen myötä sähköisen asioinnin kysyntä lisääntyy selvästi seuraavan 5–10 vuoden aikana.
– Verkkokaupankäynti helpottaa merkittävästi esimerkiksi yhteisomistuksessa olevien metsien hoitoa. Uskomme, että uudet sähköiset palvelut lisäävät osaltaan metsänomistajien kiinnostusta omaa metsäomaisuuttaan kohtaan. Oikein ajoitetuilla toimenpiteillä metsänomistajan on mahdollista parantaa metsävarallisuutensa tuottoa merkittävästi.
METSÄ GROUP
Konserniviestintä