Metsä Groupin sopimusyrittäjä Konnekuljetus Oy on ajanut puolisen vuotta HCT-yhdistelmällä Metsä Groupin sellua ja haketta. 90 tonnia painava yhdistelmä kuluttaa vähemmän polttoainetta ja aiheuttaa 15 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuljetettua tonnia kohti kuin tavallinen yhdistelmä. Pääsääntöisesti sillä on aina kuorma kyydissä.
Konnekuljetus kuljettaa HCT-yhdistelmällä Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalta sellua pehmo- ja tiivispaperitehtaalle Mänttään ja tuo palatessaan Vilppulan sahalta haketta biotuotetehtaalle raaka-aineeksi. Tehtaiden haketarpeet vaihtelevat, ja siksi autolla on varareitti noutaa haketta Metsä Groupin saha-asiakkaalta Soinista. Näin vältetään tyhjänä ajoa.
Metsä Groupin kehityspäällikkö Hannu Pirinen ja maalogistiikasta vastaava johtaja Pasi Pulkkinen suunnittelivat Konnekuljetuksen kanssa kuljetuksia jo vuonna 2016, kun biotuotetehtaan tiedettiin kasvattavan raaka-ainekuljetuksia huomattavasti.
– Aika nopeasti syntyi ajatus resurssitehokkaasta meno-paluuliikennöinnistä, jossa isolla yhdistelmällä kuljetettaisiin myös sellua, Pulkkinen sanoo.
Joka viides kuorma voidaan jättää ajamatta
– Haimme yhdessä yritykselle HCT-kokeilulupaa nykyiseltä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta, Pirinen kertoo.
Vetoauton ja perävaunun yhdistelmät voivat nykylain mukaan olla 34,5-metrisiä ja korkein sallittu paino on 76 tonnia. Kokeilulupa tarvittiin, koska Konnekuljetuksen HCT-yhdistelmän kokonaispaino ylittää sallitun rajan.
– Kun kyydissä kulkee kerralla enemmän, joka viides kuorma voidaan jättää ajamatta. Se on ympäristömielessä ja liikenteen määrässä ajatellen iso asia. Tällaisten turvallisten isompien yhdistelmien suuntaan Suomessa pitää pyrkiä entistä enemmän, Konnekuljetus Oy:n toimitusjohtaja Mika Liimatainen kertoo. Konneveteläinen yritys on ollut Metsä Groupin yhteistyökumppani 32 vuotta.
Nimitys HCT-yhdistelmä tulee englanninkielisestä termistä High Capacity Transport.
Vakaa ja turvallinen ajettava
– HCT-yhdistelmä on vakaa ja turvallinen ohjattava, kun vetoautossa massaa on tavallista enemmän. Kuljettajatkin ovat olleet tyytyväisiä, sillä liikkeellelähdöt ja talviliukkailla ajo ovat sujuneet hyvin, kun vetävien pyörien päällä on kunnolla painoa, Liimatainen sanoo.
Konnekuljetuksen HCT-yhdistelmässä on vetoauto ja täysperävaunu eli se on rakenteeltaan tavallisen 76-tonnisen yhdistelmän kaltainen. Puutavara- ja hakeautoissa perävaunun kokonaispaino on yleensä vetoautoa suurempi. Konnekuljetuksen HCT:n vetoautosta tehtiin Traficomin erikoisluvalla metrin tavallista pitempi eli 13 -metrinen. Näin yhdistelmään saadaan enemmän kuormaa ja vetoauton kokonaispaino perävaunuun verrattuna tavallista suuremmaksi. Tämä ja yhdistelmän 11 akselia tekevät ajoneuvosta vakaan ajaa. Kokeilu on ollut vahvasti tukemassa metriä pitemmän vetoauton sallimista kansallisessa liikenteessä 21.1.2019 voimaan tullessa asetuksessa.
Konnekuljetuksen noin 28-metrinen HCT-yhdistelmänsä saa liikennöidä 90-tonnin kokonaispainolla. Kun paino jakautuu useammalle rengasparille, akselikohtainen paine tiehen jopa pienenee tavalliseen kalustoon verrattuna. Yhdistelmän reitti suunniteltiin alun perin sellaiseksi, että se pystyy ajamaan suorinta reittiä, jolla sillatkaan eivät aiheuta ongelmia.