Päättyvä vaalikausi on ollut Äänekoskelle eteenpäinmenon aikaa. Suomen suurin teollinen investointi, Metsä Groupin biotuotetehdas, on luonut paikkakunnalle uudenlaista nostetta uusien työpaikkojen ja parantuneiden liikenneyhteyksien ansiosta.
Valtaosa viime vaalikaudella kokoomusjohtoisen hallituksen aikana käynnistetyistä 173 miljoonan infrapanostuksista on nyt valmiita. Tällä vaalikaudella Äänekosken saavutettavuus sai vielä jatkoa, kun 30 vuotta suunnitteilla ollut Kirri-Tikkakoski -moottoritie saatiin viimein käyntiin.
Toki huolenaiheitakin löytyy. Suurin huolenaiheista on väestön pieneneminen ikääntymisen ja muuttoliikkeen takia. Vuoteen 2040 mennessä Äänekosken väkiluvun ennustetaan vähenevän yli tuhannella asukkaalla. Samalla Äänekoskella väestöllisen huoltosuhteen ennustetaan nousevan nopeasti. Vuonna 2040 sen ennustetaan olevan jo sellainen, että jokaista työikäistä kohden olisi yksi huollettava. Laadukkaiden palveluiden turvaaminen kaikille äänekoskelaisille vaatiikin nyt erittäin tarkkaa pelisilmää.
Erityisen tärkeää Äänekosken elinvoimalle on se, millaista politiikkaa tulevat hallitukset harjoittavat. Jatketaanko nykyistä talouspolitiikan linjaa, jolla Suomen ja siten myös Äänekosken teollisesta kilpailukyvystä ja työpaikoista pidetään huolta, vai muodostetaanko niiden eteen uusia esteitä? Malttia ja harkintaa pitäisi käyttää erityisesti yritysten verorasituksen lisäämisen suhteen, sillä kenenkään etu ei voi olla paluu 2010-luvun alun nollakasvun vuosiin.
Samanlaisen realismin toivoisi näkyvän myös Suomen harjoittamassa ilmasto- ja metsäpolitiikassa. Lähestulkoon kaikki päättäjät ovat yhtä mieltä siitä, että ilmastonmuutoksen torjunnassa pitää asettaa kunnianhimoiset tavoitteet. Sen sijaan keinoista lämpenemisen hillitsemisessä on eriäviä näkemyksiä. Omasta mielestäni tässäkin pitäisi välttää ylilyöntejä ja keskittyä vain oikeasti vaikuttaviin asioihin. Yksi näistä keinoista on ehdottomasti Äänekoskella jo tapahtuva puhtaiden teollisten prosessien, uusiutuvan energian ratkaisujen ja hiilinieluja kasvattavan metsänhoidon monistaminen ja sen vienti isoihin päästömaihin. Vain tällä tavalla Suomi voi lunastaa paikkansa kokoaan suurempana ilmastotoimijana.
Lisäksi Äänekosken elinvoiman turvaamiseksi työtä tulevalla vaalikaudella pitää jatkaa Ääneseudun saavutettavuuden parantamiseksi. Yksi tällainen tavoite tulisi olla henkilöliikenteen palauttaminen raidevälille Äänekoski-Jyväskylä ennen vuotta 2024. Oikein toteutettuna hanke lisäisi Jyväskylän ja Äänekosken välistä työmatkaliikennettä päästöjärkevällä tavalla ja sitoisi Ääneseudun tiiviimmin osaksi kasvavaa Jyvässeutua.
Yksin kukaan päättäjä tai edes puolue ei tätä kuitenkaan saa aikaan vaan siihen vaaditaan tulevilta maakunnan kansanedustajilta saumatonta yhteistyötä. Siksi Äänekoski ansaitsee näissä eduskuntavaaleissa tähän kykeneviä ja jo näyttönsä antaneita maltillisia päättäjiä.
Sinuhe Wallinheimo, kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntavaaliehdokas