Tapa jolla hallituspuolueet runnovat sote-uudistusta läpi valiokunnassa, piittamatta eduskunnan vakiintuneista toimintatavoista pakotti opposition tekemään eduskunnassa välikysymyksen.Sosiaali ja terveyspalveluissa on kyse äärimmäisen tärkeistä asioista jotka koskettavat meitä kaikkia. Asiantuntijakuulemisissa on paljastunut rahoitusmallissa useita puutteita ja epäkohtia. Hallituksen maakuntien varaan perustuva sote-malli ei vastaa uudistuksen kahteen keskeiseen tavoitteeseen: hoitoon pääsy ei parane, eikä kustannusten kasvua saada hillittyä.
Tämä malli on paljastanut ,että malli ei säästä mitään. Se aiheuttaa mittavat jopa yli kolmen miljardin muutoskustannukset vuoteen 2031 mennessä.Kunnille on tulossa huomattavasti isompi lasku kun on aikaisemmin arvioitu. Se tuo uusia työpaikkoja vain ja ainoastaan hallintotehtäviin. Se uhkaa vähentää hoitavia käsiä.
Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä mallia missä hoivan saatavuus on kiinni omasta varallisuudesta. Jo nykyisin hoitoonpääsy julkisen sektorin kautta erikoissairaanhoitoon kestää liian kauan. Kelakorvauksista ollaan leikkaamassa. Kun löydät patin ja olet varaton niin ihminen ei saa diagnoosia eikä pääse ajoissa hoitoon,mutta rikkaat voivat mennä hoitoon. Kuinka nykyiset vasemmistohallitus, keskusta mukaanlukien voivat ajaa Amerikan mallia kun he samaan aikaan vannovat lähipalveluiden puolesta.
Eriarvoisuus kasvaa nykyisessä sote-uudistuksessa ja esitys vie kohti kolmen kerroksen Suomea. On hyvin toimeentulevat jotka maksavat rahalla tai heillä on terveysvakuutus ja he pääsevät hoitoon. Työterveyshoidonpiiriin kuuluvat. Eläkkeellä olevat ja työttömät ,vähävaraiset jotka ovat B ryhmään kuuluvia heille tarjotaan B-luokan terveyspalvelut.Kyllä tässä on yhdenvertaisuus kaukana.
Jos uudistus on huonompi kuin nykytila,uudistus pitää jättää tekemättä. Suurin osa Äänekosken asukkaista on ollut tyytyväisiä nykyisiin terveyspalveluihin ja ne ovat olleet kustannustehokkaat. Uudistus vie päätösvallan kunnilta ja tekee hyvinvointialueista kumileimasimia, se tulee koettelemaan maakunnan yhtenäisyyttä.
Sote-uudistus vie kunnan verotuloista 12,36 prosenttiyksikköä. Riittääkö jäljelle jäävä osuus elinvoiman,kulttuurin,hyvinvoinnin ja sivistystoimen kattamiseen sekä velkojen lyhentämiseen. Talous on useammassa kunnassa jo heikko,myös meillä. Tämä uhkaa elinvoimaa,asumiskelpoisuuden säilymistä ja investointikykyä.
Uudistuksen toteutuminen merkitsee palveluiden heikkenemistä,veronkorotuksia,rahansiirtojen voimistumista maakuntiin ja kaikkea tätä samaa aikaan.
Ei tämä hyvältä näytä. Sotea tehdään nyt puoluepoliittisin tavoittein,että siinä on ainuttakaan terveydenhuollon tavoitetta. Miten ihmeessä tälläistä uudistusta voidaan ajaa läpi, vaikka käytettävissä olisi monia kelvollisia vaihtoehtoja. Sote-uudistus voitaisiin tehdä onnistunutkin uudistus.
SOTEA tarvitaan, mutta ei tämänkaltaista. Maakuntabyrokratia ei paranna yhtään sairasta ,hyvätahto ei poista mielenterveysongelmia, eivätkä kauniit puheet vähennä lastensuojelua. Äänekoskella käydään keskustelua lähipalveluiden takaisin palauttamisesta Konginkankaalle, Sumiaisiin ja Suolahteen.
Samanaikaisesti eduskunnassa laaditaan lakiesityksiä jolla lähipalveluita lopetetaan, puheet ja suunnitelmat ovat ristiriitaisia.
Valtakunnanpolitiikassa tehtävillä päätöksillä on merkitystä kuntavaaleissa ,on turha väittää, että nämä vaalit eivät olisi myös yleispoliittiset,se kannattaa äänestäjän muistaa.
Marke Tuominen, PS kuntavaaliehdokas.
Kyllä tähän huoleen on monen yhdyttävä ja jo 1970 luvulla Laukaan kunnanjohtaja Sinikorpi oli erikoistunut suuruuden tuomaan synergiaetuun. Hän kertoi, että kaikki, mitä menee yli 1000 työntekijää yrityksessä on liikaa. Siitä ei seuraa palvelun paranemista, ei säästöjä, ei joustoa, eikä lisää palvelua. Hän sanoi aina, että isoissa organisaatioissa on aina melkein 5-10% hevosen pitelijöitä. Pelottavia on nuo isot uudistukset, mutta ehkä tälläkään seudulla ei sitten jatkossa toimi kuin viisi kuntaa, sinne se kallistuu ja minä jo sitä ennen hautaan.