Tarkoitan herroilla kaupunkimme ylintä johtoa, jotka ajavat väkisin Äänekoskea jäteyhtIö Sammakkokankaan osakkaaksi. Siitä on nyt 7vuotta (2010), kun edellinen kamppailu käytiin teknisessä lautakunnassa. Olin silloin ”eräänlainen”keulahahmo, kun osakkuutta silloinkin vastustin.
Silloin osakkuuden hinta oli noin 303 000 euroa, nyt se olisi noin 350 000 euroa. Suoranaista pelottelua asiassa harrastetaan, ettei muka enää kesäkuun jälkeen jätteitä enää voisi viedä sinne, ilman osakkutta, joka on täysin p-puhetta.
Sammakkokankaalla ei yksinkertaisesti ole varaa olla ottamatta Äänekoskenkin jätteitä, koska se olisi kohtalokasta heidän rahavirroilleen. Silloin oli joidenkin pelkona mun muassa sinne 2000-luvun alkupuolella ajetut ympäristömyrkyt, noin 15 tonnia, jotka saaattavat olla siellä edelleen. Niitä ajettiin mun muassa Kalmarista, Jyväskylän maalaiskunnasta sekä Mäntyharjulta, että Äänekoskikin joutuisi myös näidenkin osalta maksajaksi, viimeistään silloin, kun kaatopaikka joskus lakkautetaan. Ja sinnepäinhän suuntaus on menossa, koska jätteet valtaosin poltetaan.
Oma kaatopaikka lopetettiin 13 vuotta sitten, pitäisikö nyt ostaa 350 000 eurolla osuus toisesta kaatopaikasta, joka kuitenkin kuskaa jätteet Varkauteen Riikinvoima Oy:lle poltettavaksi? Ei ole järkeä!
Asiassa on myöskin hyvä hallintotapa ollut kaukana. Kaupunginhallitushan pyytää Tekniseltä lautakunnalta lausuntoja monenlaisista asioista, mutta nyt ei Telalle ole puhuttu mitään, vaan asia vietiin suoraan kaupunginhallitukseen, ja sielläkään sitä ei saanut jättää edes pöydälle selvityksiä varten, mikä on hyvin kummallinen asia.
Tässä tapauksessa, koska Tela on ainakin vielä jätehuoltoviranomainen, niin juttu olisi pitänyt käsitellä siellä ensin, ja sitten vasta hallituseen. Mutta hallitus oli 13. helmikuuta ja valtuustokäsittely on jo 20. helmikuuta,että kun näin kiire on, niin juttu suoraan sanottuna haiskahtaa.
Lassila&Tikanoja tilittää kaupungille vuosittain noin 55 000 euroa, kaupunkilaisten jäteastioiden tyhjennyksestä ja kaupunki kerää vuosittain yli 200 000 tuhatta jätehuollon perusmaksuja, jotka nekin jäisivät saamatta, jos osakkaiksi mentäisiin. Kun lisätään liittymismaksu, niin ollaanpa jo isoissa summissa. Olen saanut sellaisenkin tiedon, että Sammakkokangas Oy:llä on sitova sopimus Riikinvoima Oy:n kanssa, että sen on sinne toimitettava sovittu määrä jätettä, tai he saavat sanktioita, jos eivät pysty ko. määrää toimittamaan. Joten Äänekoskenkin jätteet ovat heille enemmän kuin tarpeen, joten toistettakoon, että pelko toiminnan loppumisesta kesäkuun jälkeen on turha.
Lassila&Tikanojalla on valmiudet ottaa koko homma hoitoonsa, joten miksi Sammakkokankaan pitäisi olla turhana väliportaana mukana ollenkaan? Pitäisi järjestää asiasta kilpailutus. Äänekosken hinnat Sammakkokankaalla ovat edullisempia, kuin sen osakaskuntien. Sonera kävi aikoinaan ostamassa Saksasta miljardeilla ”ilmaa”pitäisikö Äänekosken nyt ostaa 350 000 eurolla paskaa.
Raimo Poikonen
Teknisen lautakunnan jäsen
Lassila&Tikanoja voisi häipyä laskutuslisineen hevonkuuseen tästä kaupungista rahastamasta. Kilpailutus käyntiin äkkiä?
Raimo Poikoselta tärkeä puheenvuoro. Kiitos!
Hieman ihmetyttää, ettei kaupungin teknisellä lautakunnnalla, kunnan jätehuoltoviranomaisena ole ollut mitään sanottavaa tässä päätösprosessissa. Eikö jo hyvä hallintotapakin olisi edellyttänyt, että erikoislautakunta olisi päässyt käsittelemään asiaa jo varhaisessa vaiheessa. Sen sijaan kaupunki päätti tilata konsulttiselvityksen tanskalaisomisteiselta Ramboll Oy Finlandilta (konsernin pääpaikka Kööpenhaminassa). Päätös asiassa oli varmaankin tehty jo ennen konsulttiselvityksen pyytämistä. Tällä selvityksellä haettiin vain ja ainoastaan päätöksenteolle ”moraalista” selkänojaa so.”sitä saa mitä tilaa”. Olisi kiva tietää, mitä tämä konsulttisevitys on tullut maksamaan (pysynee mysteerinä)? Eiköhän tuota osaamista ja paikkakunnan (erityis)olosuhteiden tuntemusta olisi ollut kaupunginalon sisälläkin! Toivotaan, että tehty päätös osoittautuu meille äänekoskelaisille viisaaksi ratkaisuksi!
Hyvä kirjoitus, asiaan on perehdytty. Erikoinen kuvio jättää lautakunta pois asian käsittelystä! Turha on osakkuutta ostaa ja samalla menettää nuo perusmaksut.
Mitään paniikkinappulaa ei todellakaan ole tässä vaiheessa tarpeen painaa. Nykyisen sopimuksen optio jätteiden vastaanottamisesta myös 1.7.2017 eteenpäin on Sammakkokangasta sitova, suhtautuu kyseinen yhtiö siihen suopeasti tai ei. Palvelun ostaja eli Äänekosken kaupunki voi option halutessaan käyttää. Olisi mielenkiintoista tietää konsultin selvityksen laajuus, selvitettiinkö riittävästi esim. mahdollisuutta hyödyntää kotitalouksien biojäte Äänekoskelle ensi kesänä valmistuvassa EcoEnergySF Oy:n biokaasulaitoksessa sen sijaan, että se kulkeutuu tällä hetkellä ja jäteyhtiövaihtoehdossa kaatopaikan aumakompostiin. Pelottelu hankintalain rajoituksilla on arveluttavaa. Kukaan ei voi tässä vaiheessa varmasti tietää, miten lakia sovelletaan siirtymäajan päättyessä (v. 2019 alussa). Ihmetyttää myös viittaus henkilökuntaresurssien pienuuteen hoitaa jätehuolto itsenäisesti. Meillä on asioihin tarttuva jätehuoltoviranomainen (tekninen lautakunta) sekä jätehuollon palvelutehtäviä toimessaan hoitava yhdyskuntateknikko. Jätehuollon laskutus hoitunee luontevasti kunnan taloushallintoyksiköstä. Sanktiot liian pienien jätemäärien toimittamisesta jätteepolttolaitokseen ovat aivan yleisiä. En osaa sanoa Sammakkokankaan osaomistaman Riikinvoiman laitoksen käytännöstä tässä. On järkyttävää kuulla, että jätehuoltoviranomaista ei ole kuultu asian valmistelussa, ei käsittääkseni myöskään paikallisesti toimivaa Lassila & Tikanojaa. Haluaisin uskoa, ettei kyse ole asiaa selvittäneiden ammattitaidottomuudesta. Huom. tästä aiheesta on kiinnostuneille keskustelua myös Suomi24 Äänekoski -nettikeskustelupalstalla. P.S. Milloin tehtiin päätös jätehuollon esimiehen viran lakkauttamisesta, mistä löytyy kyseinen päätös?
Erittäin hyvä ja asiallinen kommentti jos asia todellakin näin. Meidän kaikkien on tuotavakin asiat, joita ei haluta hyvien säännösten puitteissa viedä, reippaasti esille esille. Vaikkapa näin sosiaalisen median kautta. Aina on pyrittävä avoimuuteen ja rehellisyyteen ! Nyt meillä onni, tuo valtuusto, mikä lopullisen sanan sanoo. Mikähän oli asian laita kun ei hallituksessa voitu pöydälle jättää ? Tähänhän haliituksen jäsenet voisi selvennystä antaa ?
Oletan, että tässä yritetään vedota kiireeseen juurikin siksi, että nykyinen jätteenkäsittelysopimus Sammakkokankaan kanssa on päättymässä ensi kesäkuun lopussa. Aiemmassa kommentissani mainittu optio jatkosta on sivuutettu kaupunginhallituksen esityksessä tarkoituksellisesti. Mikään ei myöskään estä järjestämästä kilpailutusta jätteen loppukäsittelystä vaikka samantien, jos optiota Sammakkokankaan kanssa ei jostain syystä haluta käyttää. Jatkamalla nykymallilla eli järjestämällä jätehuolto jatkossakin itsenäisesti, meillä voi olla mahdollisuus järjestää biojätteen hyötykäyttö paikallisesti tänne ensi kesänä valmistuvassa biokaasulaitoksessa. Tämä jos mikä olisi ympäristöteko ja profiloisi Äänekoskea ympäristöystävälliseksi paikkakunnaksi. Raimo P. mainitsi toisaalla, että Sammakkokankaan toimitusjohtaja on kutsuttu ensi viikon valtuuston kokoukseen esittelemään yhtiön toimintaa. Mikäli tässä yhteydessä esitetään Sammakkokankaan suunnitelmia biojätteen käsittelystä tulevaisuudessa järkevämmin kuin nykyisen tavan mukaan penkassa, niin nuo suunnitelmat on kuultu jo viime vuosikymmenen puolella ilman vastinetta.
Ei ole vaikea ennustaa, mitkä ryhmät ainakin äänestää liittymisen puolesta. Sanotaanko toista porukkaa vaikka puunhalaajiksi. Nehän on ihan julkisesti moittinut teknisen lautakunnan kykyä hoitaa kunnallinen jätehuolto. Toinen on tietenkin se porukka, josta valitaan Äänekosken edustaja pönöttömään jäteyhtiön hallitukseen.
Miten esityksessä ei tuotu julki ollenkaan sitä, että jäteyhtiöön menon myötä koko jätteenkuljetusjärjestelmä vaihtuu tyystin Äänekoskella. Nyt asukkaan on mahdollisuus valita itse jätteenkuljetusfirmansa, L&T:llä ei ole tässä mikään monopoli. On ihan firmasta kiinni, haluaako se viedä kotitalouksista tyhjentämänsä jätteet kunnan määräämään paikkaan Sammakkokankaan jätekeskukseen. Eipä ole muita halukkaita paikkakunnalle ilmaantunut L&T:n lisäksi (katukuvassa pyörivä Sihvari tyhjentää yritysten jätteitä, jotka ei kuulu kunnan vastuulle). Jäteyhtiössä puolestaan yhtiö kilpailuttaa kaikille kotitalouksille yhden kuljetusfirman, mikä sitten on se todellinen monopolijärjestelmä. Mietitäänpä hypoteesia, että esim. jyväskylästä käsin toimiva Sihvari voittaa kilpailutuksen. Eiköhän siinä vaiheessa paikallisia nyt työllistävä L&T joudu irtisanomaan useammankin jäteautonkuljettajansa. Sekö on sitä elinvoimaisuutta, josta nyt niin suureen ääneen täällä kohistaan! Harmittaa yleensäkin L&T:n iänkaikkinen mollaaminen. Ovat kuitenkin järjestäneet jäteaseman ylläpidon Äänekoskella, kun kunnalla ei ole sellaiseen ollut paukkuja. Harmittaa myös, että oman kunnan päättäjillä ja virkamiesjohdolla ei ole juurikaan tilannetajua tai tietotaitoa jätepolitiikasta. Uskoisin, että aihe ei ole riittävän mediaseksikäs, jotta he jaksaisivat perehtyä siihen riittävästi. Jätehuolto on kuitenkin kunnan vastuulla oleva palvelu siinä missä peruskoulutuskin jne. Koko sakin olisi syytä saada useampi oppitunti aiheesta, ennenkuin lähdetään puhumaan asioista joista ei mitään ymmärrä. Ja jos esitys oli talon ulkopuolelta ostetun konsultin kädenjälkeä, niin huh huh. Kyllä tuon tasoinen selvitys olisi onnistunut ihan omin voiminkin.
Kilpailutuksessa työn ja tekijöiden määrä ei muutu. Työnantaja voi vaihtua, mutta työ on silti tehtävä. Sen tekevät paikalliset, sillä jätehuolto on mahdotonta hoitaa etänä.
Eikös jäteyhtiöön menosta huhuiltu jo jätehuollon esimiehen eläkkeelle jäämisestä lähtien, jos ei aiemminkin? Ei siinä vaiheessa nostettu esiin mitään hankintalakikorttia, tuskin kukaan oli moisesta kuullutkaan. Eiköhän koko hankintalaki tullut lyömäaseeksi vasta matkan varrella, kuin tilauksesta jäteyhtiöön haikaileville. Eli mikä tässä kuviossa on alkuperäinen vaikutin??? Ei mene oikein järkeen, että Äänekosken jätteet ei enää kelpaisi kenellekään, jos yhtiöön ei mennä. Ennemminkin niin päin, että polttolaitokset omistavat yhtiöt kohta maksavat jätteistä, jotta laitokset pyörisivät täydellä kapasiteetilla. Uudessa hankintalaissa on pakko olla porsaanreikä ja tulkintavara, joka ottaa huomioon jätehuollon itsenäisesti hoitavat kunnat. Ei valtio voi hankintalailla pakottaa kuntia jäteyhtiöihin tai ei voi tulla tilannetta, että jätteet jäisivät kunnan käsiin. Onko nyt huomioitu, että tarjouksen jätteen vastaanotosta voi tehdä myös yksityiset toimijat, ei pelkästään jäteyhtiöt. Yksityisten toimijoiden määrä tulee todennäköisesti vain nousemaan tulevaisuudessa, koska jäte on hyvä bisnes. Yhtiö ei aina ole paras vaihtoehto hintojen tai palvelunkaan puolesta, miten on käynyt esim. Äänekosken Kiinteistönhoito Oy:n kanssa.
Lopuksi voisin antaa konsulttitason kompromissiesityksen asiassa ja ihan ilmaiseksi. Jaa, mutta olkoon. Tuskinpa näitä löpinöitä monikaan täältä mielipidepalstalta lukee, ei ainakaan virkamiesjohto ja päättäjät. Ja vaikka lukisikin, ei näillä kirjoituksilla ainakaan mitään painoarvoa ole. Eli terve menoa yhtiöön, onnea ja menestystä valitsemallanne tiellä.
Vielä ei kannata vaipua epätoivoon, vielä on toivoa olemassa. Valtuusto kokoontuu ensi maanantaina 20.2. klo 18.00 alkaen. Eiköhän mennä joukolla seuraamaan poliittista debattia! Päätettävänä on muutakin mielenkiintoista ja tärkeää kuin tämä ”Sammakkokangas Oy case”. On nimittäin niin, että Marke Tuomisen (PS) + 16 muun valtuutetun valtuustoaloite uimashortsien sallimisesta (uimahalleissamme) on myös asialistalla. Vapaa-aika lautakunta on ”työstänut” siitä tammikuussa perusteellisen lausunnon. Saa sitten nähdä, miten tämänkin asian kanssa käy?
Onko shortsiasia nyt varmasti selvitetty ulkopuolisen konsultin toimesta ?
Mielenkiintoista nähdä kumpi on valtuutetuille tärkeämpää, paikalliset työpaikat vai uimashortsit…
Menee vähän sivujuoneksi, mutta jäi kiinnostamaan täällä mainittu jätehuollon esimiehen viran lakkauttaminen. Milloinka se on päätetty lakkauttaa ja päättikö sen hallitus vai valtuusto? Mikä viran lakkauttamisen perustelu oli? Kai noin tärkeä työ olisi ansainnut siihen keskittyneen viranhaltijan? Ei kai tällä toimenpiteellä jo pedattu jäteyhtiöön menoa?
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 § ja 16 §. Kaikki kunnalliset jäteyhtiöt joilla kapasiteettia on, haluavat kyllä ulosmyydä palvelujaan enemmän kuin viidellä prosentilla liikevaihdostaan, aivan kuten tähänkin asti. Kukapa ei haluaisi maksimoida liiketoimintaansa. Näin järkevästi haluaa todennäköisesti toimia myös Sammakkokangas Oy. Tällöin sovelletaan edellä mainittuja hankintalain pykäliä eli kunnalliset jäteyhtiöt avaavat kilpailun myös omille sidosryhmilleen, jolloin viiden prosentin ulosmyyntirajaa ei enää noudateta. On siis enemmän kuin todennäköistä, että jätehuoltonsa itsenäisesti järjestävä Äänekosken kaupunki tulee saamaan jatkossakin tarjouksia jätteenkäsittelystä – paitsi yksityisiltä myös kunnallisilta jäteyhtiöiltä.
PELI JATKUU…..EIKÄ OLE REHELLISTÄ
Nimittäin tämä Sammakkokangas -farssi. Kirjoitin aiemmin, että on hyvän hallintotavan vastaista, kun ko. asiassa varsinainen jätehuoltoviranomainen, eli tekninen lautakunta on ohitettu kokonaan. Niin on todella käymässä, kun Telan esityslistassa 1.3.17 on ehdotus,että merkitään tiedoksi. Silloinhan sitä ei voisi käsitellä siellä ollenkaan, eikä esim. äänestää. Kuitenkinhan valtuuston päätös oli periaatepäätös, joten asia pitäisi käsitellä normaalijärjestyksessä, tela, hallitus, valtuusto. Nyt asiaa viedään hirveällä kiireellä (täysin tekosyykiireellä) eteenpäin.Toistettakoon vielä,että on hyvin kummallista,että Sammakkokangas Oy täysin yksipuoleisesti on ilmoittanut,että optiota ei enää käytetä(vaikka siihen olisi täysi mahdollisuus) 30.6.17:ta jälkeen. Mutta ilmeisesti se 350.000 on heille kipeästi tarpeen. Mitään liittymis/osakkuuspakkoa ei jätelaki edellytä,sanokoon virkamiehet mitä tahansa. Jätteet kulkevat 1.7.17 alkaen joka tapauksessa, Lassila/Tikanoja hoitaa ne, siihen asti, kunnes asia voidaan täysin rauhassa kilpailuttaa.
Raimo Poikonen Telan jäsen
Hetkonen, nyt käryää ja entistäkin pahemmin. Näinkö demokratia Äänekoskella toimii, tässä taidetaan mennä jo laillisuuden rajamailla. Eikö olisi järkevämpää käyttää optio ja katsoa peli rauhassa loppuun, koska vaikuttaa siltä, että yhtiöön liittyminen ei toteudu esille tulleiden seikkojen valossa ainakaan 1.7. eikä nyt esitetyin ehdoin. Eihän tuolla option käyttämisellä häviä kukaan.
Siis käyttää optio hankintalain siirtymäajan puitteissa ainakin 2017 loppuun. Siihen ei Sammakkokankaallakaan pitäisi olla sanomista, kun 5 %:n ulosmyyntiraja astuu voimaan vasta 2019 alussa. Ja kyllähän Sammakkokankaan on sopimuksen tarjoavana osapuolena optio pakko käyttää, jos ostava puoli niin haluaa. Kaupungin kannattaisi nyt oman edun nimissä tarttua option käyttöön, eikä suinkaan luopua siitä.
Tätä koko jupakkaa ajatellen saattaa olla niin, että myös virkamiesjohtoa on jollakin tapaa jymäytetty jäteyhtiön/muun osallisen taholta. Tämä on täysin mahdollista, kun asiassa on jätetty kuulematta kaikkia asianosaisia ja jätehuollon asiantuntijoita. Tässä kohtaa ihmetyttääkin ulkopuolisen konsultin työpanos, mitä oikein selvitettiin.
Asian harkitseminen ja uudelleen käsittely kaikille osapuolille avoimin kortein, kuntalaisten yhteistä hyvää ajatellen on enemmän kuin paikallaan. Näin olisi pitänyt toimia heti selvitystyön alettua, jotta valtuutetut olisivat voineet tehdä jäteyhtiöpäätöksen täysin resurssein.