Viime viikolla julkaistusta SKAL:in kuljetusbarometristä käy selkeästi ilmi, että tienkäytön ammattilaiset ovat erittäin tyytymättömiä teiden talvikunnossapitoon. Erityisen huolissaan ollaan pääteiden ulkopuolisista maanteistä, joiden osalta jopa 80% vastaajista antaa huonon arvosanan. Itse ajan paljon juuri näillä ns. kolme- tai nelinumeroisilla teillä ja ammattiveljieni kanssa olen täysin samaa mieltä, näin ei voi jatkua.
Mielestäni monien Keski-Suomen teiden osalta kysymys ei ole ainoastaan talvi-tai kesäkunnossapidosta. Varsinkin tämän vaalikauden aikana juuri näiden teiden peruskunnossapito on täysin laiminlyöty. Nyt tilanne on kuin entisellä alokkaalla, jonka asentoa ei kannatanut korjata vaan oli tehtävä kokonaan uusi.
Vihervasemmisto hallituksen aikana ovat teiden peruskorjausmäärärahat olleet täysin alimitoitettuja korjaustarpeeseen nähden. Lisäksi viime kesänä, öljytuotteiden korkeista hinnoista johtuen, jäivät suunnitellut päällystykset huomattavasti tavoitetta vähäisemmiksi. Nyt rauhallisenkin miehen vieteri on kovilla. Tulevan hallituksen onkin tehtävä ryhtiliike ja korotettava perusparannusmäärärahoja huomattavasti. Kumipyörillä tapahtuvat kuljehetukset ovat maamme teollisuudelle ja kaupalle elintärkeitä.
Liikenneministerille terveiset: unohdetaan Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere tunnin junat ja käytetään säästyvät rahat muun Suomen tieverkoston parantamiseen.
Matti Vihelä, eduskuntavaaliehdokas, Kokoomus