ÄKS

Mikä on Äänekosken imago? Saako kuntalainen palvelua? Nyt tehdään tutkimus!

28.02.2014 11:42 (muokattu 28.02.2014 11:47)
Tulooko ruusuja vai risuja? Se selviää toukokuussa.
Nyt kysytään kuntalaisilta mielikuvaa kaupungin toiminnoista. Mikä on kuva päätöksentekokulttuurista, sujuuko arki, palvellaanko kaupungintalolla ja muissa kaupungin virastoissa ja laitoksissa, vastataanko puhelimeen tai sähköpostiin? Vastaako odotus kokemusta? Tämä tutkitaan  jotta tiedetään missä mennään. 

 

– Kuntalaisia ei mielletä asiakkaiksi, vaikka palvelua tarjotaan. Julkinen hallinto on jossain ylhäällä eikä koeta palelua hakemaan tullutta kuin yrityksissä tehdään, Heli Möller kertoo.

Maanantaina se alkaa, nimittäin tutkimuksen teko kun 18 ryhmää jalkautuu Äänekosken jokaiselle kulmalle ja 400 oveen koputetaan viikoilla 10 ja 11. Jyväskylän ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat ovat mukana tutkimusprojektissa, jonka aikana kerätään tutkimuksen kohderyhmältä tietoa useamman organisaation toimeksiannosta.

– Tänä vuonna projekti toteutetaan Äänekoskella ja toimeksiantajana on sekä kaupunki että Äänekosken Energia, kertoo lehtori Nina Välimäki.

Ensi viikolla ja sitä seuraavalla viedään tutkimuslomakkeet täsmäiskuna 400 talouteen.

– Opiskelijat informoivat vastaajia lomakkeen tarkoituksesta ja täytöstä. Täytetty lomake haetaan takaisin vastaajilta muutaman tunnin kuluttua, Välimäki kertoo.

Tutkimuksen otantamenetelmänä käytetään ositettua otantaa ja tiedonkeruumenetelmänä käytetään informoitua tiedustelua. Äänekoski on jaettu asuinpaikan mukaan osoitteisiin, joista poimitaan lähtöpistemenetelmää käyttäen satunnaisesti vastaajia tutukimukseen.

Tutkimuksessa selvitetään yli 16-vuotiaiden Äänekoskella asuvien ihmisten kokemuksia ja mielikuvia sekä tyytyväisyyttä, odotuksia ja toiveita kuntamme palvelutuotteista ja tasosta.

– Tutkimuksen tulosten avulla alueen palveluita ja tuotteita voidaan aidosti kehittää paremmin asiakkaiden ja asukkaiden toiveita vastaavaksi. Tutkimuksen tulos on strateginen työkalu, Möller selvittää.

Tutkimus valmistuu toukokuussa. Asiantuntijana projektissa toimivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun yliopettaja Jorma Kananen sekä lehtori Nina Välimäki.

– Risut täytyy hyödyntää eli osata aidosti kehittyä tai muuttaa toimintatapoja. Imagomme ei voi kehittyä jos kuntalaisilla ei ole hyvää mielikuvaa kaupungistamme. Nyt herätetään johto näkemään hyvä ja huono. Kuntalainen on asiakas, Möller painottaa.

Lomakkeet jäteään nimettömänä eikä tutkimus maksa kaupungille mitään. Avaa ovi ja vastaa kysymyksiin!

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy