Uutta kaupunkistrategiaa aletaan hioa valtuustossa heti kauden alkuun. Empatiatutkimuksella haetaan tietoa äänekoskelaisten tunteista kaupunkia kohtaan.
Äänekosken kaupunki toteuttaa strategiatyön pohjalle empatiatutkimuksen, jonka tarkoituksena on ymmärtää äänekoskelaisten tunteita ja osallisuutta suhteessa kaupunkiin. Tutkimus toteutetaan sekä kaupungin sisäisenä tutkimuksena että valtakunnallisesti. Ulkopuolisen datan keräys on suoritettu heinä-elokuun vaihteessa ja nyt on vuorossa kaupungin sisäisen aineiston keruu seuraavien kahden viikon aikana. Kaupunki toivoo kuntalaisilta mahdollisimman paljon vastauksia, jotta tutkimustuloksista saadaan mahdollisimman totuudenmukaiset.
– Tänä syksynä aloitamme kaupunkistrategian päivittämisen uuden valtuustokauden myötä ja tämän tutkimuksen avulla saamme pohjatietoa kaupunkikuvan kehittämistä varten. Uuteen tutkimukseen on nopea ja helppo vastata. Tämän lisäksi tulokset ovat nopeasti analysoitavissa, kommentoi Äänekosken kaupungin kehityspäällikkö Tanja Sulin.
Kyselyssä selvitetään kaupunkilaisten ja muualla asuvien tunteita Äänekoskea kohtaan yhteistyössä empatia-analytiikkayhtiö NayaDaya Oy:n kanssa.
– Empatia on asettumista toisen ihmisen, tässä tapauksessa kaupunkilaisten ja muualla asuvien, asemaan. Empatiatutkimus tuottaa ymmärrystä, joka tähtää ongelmien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen, uusien mahdollisuuksien luomiseen sekä ylipäätään ihmisten kokeman arvon kasvattamiseen, NayaDayan toimitusjohtaja Timo Järvinen sanoo.
Kyselyyn voi vastata tämän linkin kautta, Äänekosken kaupungin verkkosivuilla sekä Äänekoski-sovelluksessa. Kysely on avoinna 19.8.2021 saakka.