Kuskin vastuulla on se, että ajokki on turvallinen. Siksi keväthuolto on syytä muistaa ajoissa.
Kevään saapuessa MP-Huolto Timin ovi käy tiuhaan, kun alueen moottoripyöräilijät ja mopoilijat huollattavat ajokkejaan kesää varten.
– Kevät on kiireisintä aikaa huoltojen kanssa, vaikka isommat remontit tehdään ylensä talvisin, Timi Kuivakangas kertoo.
MOOTTORIPYÖRÄN perushuolto on erittäin tarpeellista, eikä kaikkia moottoripyörän pikkuhuoltojakaan voi tehdä enää itse. Siksi ajokki on hyvä antaa ammattilaisen käsiin.
– Mostkarit alkaa olla aika monimutkaisia laitteita nykyään, eikä tee-se-itse-hommat onnistu enää yhtä helposti. Sellaisen neuvon voin antaa, ettei kannata korjata jos ei oikeasti tiedä mitä tekee. Siinä voi helposti tehdä suuremman vahingon.
Kun kevät koittaa ja moottoripyörä rullataan tallista, on hyvä aloittaa varovasti. Seisonta-aikana moottoripyörään voi tulla pieniä vikoja, mutta polttoaine voi myös tukkia esimerkiksi kaasuttimen, mikä on jo isomman homman takana.
– Jarrut, renkaat ja jousitus ainakin kannattaa testata ennenkuin lähtee isompaan reissuun. Jos ei muuta, niin tarkistaa, ettei mikään vuoda eikä kolise ja ajaa varovasti ne ensimmäiset kilometrit. Ja mikäli remppaa ilmenee, niin pyörä on hyvä viedä huoltoon välittömästi, Kuivakangas muistuttaa.
VAIKKA KEVÄT on moottoripyörä korjaajan kiireisin aika, onnistuvat pienet huollot lyhyellä varoitusajalla. Uusien osienkin toimitus hoituu parhaimmillaan päivässä.
– Nykyään kaikki osat alkaa olla tilaustavaraa. Osia, merkkejä ja pyöriä on niin paljon, että eihän tänne koppiin mahtuisi, jos hyllyssä oli joka pyörään osia.
MP-huolto Timillä on kaksipyöräisistä monen kymmenen vuoden kokemus omasta harrastuksesta ja jopa kilpatallien huoltotiimeistä. Korjaukseen pääsee myös kiihdytyskisoissa kilpailevan pojan Nikin moottoripyörä.
– Minä korjaan pojan pyörän, että hän saa keskittyä ajamiseen. Itselläkin on kokemusta kisaamisesta, mutta minä olen saanut pokaalia enkä lusikkaa mistään.
PYÖRÄN RUKKAAMINEN ei ole enää selvä osa moottoripyöräharrastusta, mutta kuski silti aina vastuussa ajoneuvon turvallisuudesta. Olisi tärkeää, että vanhemmat kannustaisivat myös nuoria mopoilijoita tutkimaan ajokkinsa manuaalia.
– Pelkästään omistajan oppaan lukeminen voi auttaa. Esimerkiksi ketjujen rasvaus ja öljyn lisääminen olisi hyvä osata. Koska mikäli öljy loppuu ja moottori leikkaa kiinni, on edessä iso ja kallis remontti.
–Ja kysyminen ei maksa mitään. Ja meiltä saa myös ”aloittelijan paketin”, jossaopetetaan nämä perusasiat. Ja jos jokin askarruttaa, niin eikun kysymään, Mirkka Kuivakangas sanoo.