Äänekosken silta joutuu remontin kouriin ensi keväänä. Rakenteita vahvistetaan kestämään uusien asetusten mukaiset rekat. Liikennevirasto rahoittaa hanketta jopa kahdella miljoonalla.
Juuri kun yksi saatiin valmiiksi, on seuraava siltaremontin vuoro: Hiskille johtavan Äänekosken sillan betonirakenteita vahvistetaan jättirekkoja kestäväksi. Nykyisellään sillan kantavuus rajoittuu korotettuna 64 tonniin, kun lokakuun alussa voimaan astuneen asetuksen mukaisesta uudet rekat voivat olla jopa 76 tonnin painoisia.
Keskimäärin sillalla on liikennettä lähes 7000 ajoneuvoa vuorokaudessa, mistä raskaita ajoneuvoja on reilu 400 kappaletta.
Kesällä sillalle tehtiin erikoistarkastus, jossa tutkittiin sillan rakenteiden kunto ja betonin ominaisuudet. Betonin rakennetta haurastuttavat niin ilman hiilidioksidi kuin etenkin katujen suolaus.
– Korjaus on yhtä vaikea kuin Kotakennäänsalmen sillalle tehty, mutta tällä kertaa kyseessä on onneksi betonirakenteita. Niiden korjaustyöt eivät ole säistä kiinni samalla tavalla kuin edellinen remontti, Keski-Suomen ELY-keskuksen kunnossapitopäällikkö Jari Mikkonen selventää.
Tällä kertaa koko kansi auki
Äänekosken sillan maaosuuksille, eli holvikaarien jälkeisille osille tehtiin remontti jo sillan perusparannuksen yhteydessä vuonna 1990. Silloin siltaa vahvistettiin alhaalta käsin. Tällä kertaa Mikkosen mukaan aukaistaan koko sillan kansi, jotta päästään käsiksi sillan betonikannen yläpinnan rakenteisiin. Se on suuri työ, sillä pinta-alaa sillalla on 1600 neliömetriä.
– Remontissa menee koko kesä. Meidän täytyy tehdä kunnon korjaussuunnitelmat, sillä sillalla on jatkuvasti liikennettä. Erotamme kevyen ja moottoriliikenteen eri karsinoihin. Pyrimme myös tekemään työnaikaisista liikennejärjestelyistä pitkäaikaiset suunnitelmat, jotta esimerkiksi kevyt liikenne kulkee mahdollisimman vaivattomasti ja turvallisesti.
Rahoitus liikennevirastolta
Mikkonen arvioi remontin maksavan ainakin 1,5 miljoonaa euroa, määrä saattaa nousta jopa kahteen miljoonaan. Liikennevirasto myönsi Äänekosken holvisillan korjaukseen sataprosenttisen rahoituksen. Se on lähes saman verran kuin koko siltojen ylläpitobudjetti Keski-Suomen alueella vuodessa.
Kokonaisuudessaan liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt erillisen 55 miljoonan euron määrärahan painorajoitussiltojen remontteihin.
Äänekosken alueella on kaksi muutakin painorajoitettua siltaa Kevätlahdentiellä ja Reinikantiellä. Molemmat sillat ovat pienehköjä puukantisia teräspalkkisiltoja. Mikkosen mukaan niiden kantavuuden parantaminen tulee ajankohtaiseksi silloille aikanaan tehtävien peruskorjausten yhteydessä.