Äänekosken ylilääkäri Keijo Lukkarinen toi naistenpäivänä terveisiä Suopunkiin. Ennen tietoiskua paikalle saapuneet naiset saivat ruusun Lukkariselta ja valtuuston puheenjohtaja Juho Kautolta.
Omaishoitajien, Äänekosken seudun Invalidien ja muiden Suolahdessa toimivien yhdistysten ja vapaiden toimintaryhmien yhteiskerho vietti Naistenpäivää Suolahden Suopungissa terveysasioiden äärellä. Ylilääkäri Keijo Lukkarinen kertoi ja keskusteli Äänekosken terveyspalveluista ja vastaava fysioterapeutti Erja Pasma viritteli keskustelua Äänekosken kuntoutusryhmistä ja ihmisten yhteistoiminnasta. Naistenpäivän tapahtuman Suopungissa avasi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juho Kautto.
Äänekoskelaisväestö sairastaa Lukkarisen mukaan paljon. Asia konkretisoituu sairastuvuusvuusindeksiä tutkiessa. Lukuja voi tutkia Kelan tai THL:n sivuita.
– Äänekoskella luvut ovat 120 (Kela) ja 123 (THL), kun Laukaassa vastaavat luvut ovat 102 ja 90, Lukkarinen esitteli.
Neljä vuotta sitten käyttöönotettu Äänekosken terveyskeskus saa kiitosta Lukkariselta. Hän kertoo, kuinka rakennus toimintoineen on kiinnostanut yli 40 delegaatiota, jotka ovat käyneet tutustumassa taloon.
– Äänekosken terveyskeskus antoi uudet standardit koko Suomelle. Keijo Lukkarinen hehkutti.
Rakennus mahdollistaa kuntoutuksen, onhan siellä älykuntosalien lisäksi upea atrium.
– Talo rakennettiin kuntoutusta silmälläpitäen, Lukkarinen iloitsee.
Talo on hakenut toimivia ja joustavia toimintatapoja. Viimeisin muutos, päiväpolimalli, otettiin käyttöön viime vuonna. Se on hoitajavetoinen malli, jota terveyskeskuslääkärityö tukee konsultoivaksi.
– Nämä uudistukset ovat osoittautuneet kohtuullisen toimivaksi, Lukkarinen sanoo.
Terveyskeskussairaalan on ollut ylikuormittunut koko olemassa olonsa ajan. 40-paikkaisen sairaalan käyttöaste on jatkuvasti 108 prosenttia.
Lääkäritilanne on mennyt parempaan suuntaan.
– Vakanssit on täytetty, mutta psykiatria emme ole onnistuneet rekrytoimaan, Lukkarinen sanoo.
Päivystyksen jonot puhuttavat. Varsinkin näin influenssakauden aikana jonot ovat venyneet pitkäksi.
– Vastaanotolle on saattanut pelmahtaa tunnissa kolmekymmentäkin potilasta. Normaalisti olemme saaneet jonot pysymään maltillisena. Suurena apuna asiakkaalle on netissä seurattava jonotustilanne, Lukkarinen muistuttaa.
Muutoksia on luvassa, jos ja kun soteuudistus tulee. Sähköistä asiointia ja teknologian hyödyntämistä kehitetään parhaillaan.
– Potilastietojärjestelmän moderneja sovelluksia otetaan käyttöön, muun muassa tekstiviestipalveluin ja sähköisen ajanvarausjärjestelmän avulla.
Yleisön kommentit olivat yhteneväiset: haluttiin lähipalvelua ja tietoa. Viheralueen asukkaat kokevat kulkemisen vaikeaksi.
– Tieto ei kulje, tai sitten se ei tavoita. Toivomme, että senioripalveluihin satsataan. Autottoman on vaikea kulkea hakea apua tai välineitä sairautensa hoitoon, yleisöstä ynnättiin.
Haluttiin myös muistutusta lähestyvästä ajanvarauksesta. Varsinkaan muistisairas ei välttämättä muista varattua hammaslääkäriaikaa, jos se venyy kuukausien päähän.
– Tähän on tulossa parannus, kun saamme tekstiviestimuistuksen käyttöön, Lukkarinen sanoo.
Omaishoitajien puolelta tilaisuutta järjestämässä ollut Sirpa Martins kiitteli paikalle saapuneita alustajia sekä iloitsi runsaslukuisesta yleisöstä.
– Ensi kuussa taas tavataan, Martins sanoi.