Valtatien 4 Äänekosken kohdan kehittämisen vaihtoehdoista on meneillään ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Arviointiprosessi on nyt edennyt loppusuoralle. Arviointiselostus on valmistunut ja siitä voi jättää lausuntoja ja mielipiteitä 20. syyskuuta saakka.
Hanke käsittää valtatien 4 noin 11 kilometrin matkalta välillä Huutomäki (valtatien 13 liittymä)–Mämmensalmi. Pitkän tähtäimen tavoitteiden mukaisesti valtatie 4 Äänekosken kohdalla on kapea nelikaistainen keskikaiteellinen tie. Keski-Suomen maakuntakaavassa valtatie 4 on Vehniän ja Äänekosken välillä esitetty ohjeellisena moottoritienä. YVA-menettelyn yhtenä tavoitteena on löytää valtatielle 4 Äänekosken kohdalla mahdollisimman hyvä kokonaisratkaisu ympäristövaikutukset huomioon ottaen.
Hanketta suunnittelee Keski-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri ‑vastuualue. Valtatien 4 parantaminen Äänekosken kohdalla ei sisälly tällä hetkellä ELY-keskuksen lähivuosien toteuttamisohjelmiin, mutta valtatien sekä sen liittymien ja rinnakkaisteiden tilavaraukset tarvitaan yleiskaavoituksen tarpeisiin. Suunnittelu käynnistettiin Äänekosken kaupungin maankäytön suunnittelun tarpeista.
Ympäristövaikutusten arviointi, jonka ovat laatineet konsulttitoimistot WSP Finland Oy ja Sito Oy, kattaa YVA-lain mukaisesti laajasti ympäristövaikutukset ja hankkeen vaihtoehtojen vertailun. Arviointiselostus on nähtävänä Äänekosken kaupungintalolla ja Äänekosken kirjastossa.
Arviointiselostuksesta voi esittää lausuntoja ja mielipiteitä 20.9.2013 asti YVA-yhteysviranomaiselle Keski-Suomen ELY-keskukseen. YVA-yhteysviranomainen antaa oman lausuntonsa arviointiselostuksesta hankkeesta vastaavalle kahden kuukauden kuluessa kuulemisajan päättymisestä.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) avulla pyritään vähentämään tai kokonaan estämään hankkeen haitallisia ympäristövaikutuksia. YVA on suunnittelun apuväline, jonka tulokset on otettava huomioon hankkeen lupaharkinnassa. Hanketta suunnitteleva taho huolehtii tarvittavien selvitysten tekemisestä. Menettelyä ohjaa ja valvoo yhteysviranomaisena toimiva ELY-keskus.
Kun hinkuatte moottoritietä nykyisen tielinjan paikalle, miettikääs, moniko joutuu luopumaan omakotitalostaan sen vuoksi. Oletteko itse moiseen valmiit. Entä siihen, että liittymät vähenevät entisestään ja entistä lyhyempää matkaa varten joutuu ajamaan entistä pitemmän kiertolenkin.
Ohituskaistat ja keskikaiteet sekä tilavammat liittymät riittänevät. Kukin voi itse tykönään rukata työhön meno- ja paluuaikojaan niin, ettei tarvitse joka ikinen päivä körötellä ruuhkassa. Ja se ohittelu vasta typerää on. Tieliikennelaissa kielletään tarpeeton ohittaminen. Jatkuvassa tai hiukan katkonaisessakaan jonossa ei ole tarvetta ohitteluun kuin hälytysajoneuvolla.
Se kuulostaa hyvältä, Suolahden levyinen moottoritie..
Nelostie pitää vetää Äänekosken taajaman ohitse Suolahden ja etenkin Sumiaisten kautta. Näin saadaan kunnon traktoriväylät niille, jotka maata omistavat.