ÄKS

Nelostien turvallisuutta lisätään nopeusrajoitusten ohjauksella

10.11.2015 17:22
Nopeusrajoitusten uudistetulla ohjauksella haetaan lisää turvallisuutta nelostielle välille Kirri-Äänekoski.

 
Muuttuvien nopeusrajoitusten ohjausta on uudistettu valtatie 4:llä Kirrin ja Äänekosken välillä. Ohjaus perustuu keli- ja sääolosuhteiden lisäksi nyt myös mittauspisteiltä saatavaan ajantasaiseen liikennemäärätietoon. Tieosuudella on sattunut viime vuosina useita vakavia liikenneonnettomuuksia. Nyt toteutetun muutoksen toivotaan parantavan liikenneturvallisuutta.

Liikennemäärä nelostiellä välillä Kirri-Äänekoski on kasvanut niin suureksi, ettei 100 km/h -rajoitusta ole enää liikenneturvallisuuden vaarantumatta mahdollista käyttää kuin vuorokauden vähäliikenteisimpinä tunteina. Jos käytössä olisi kiinteä nopeusrajoitusjärjestelmä, maksiminopeus olisi koko tieosuudella ympärivuorokautisesti 80 km/h.

Raja-arvoksi on nopeusrajoitusohjeistuksen pohjalta asetettu 900 ajoneuvoa tunnissa. Rajan alittuessa voidaan muuttuvien nopeusrajoitusten alueella hyvissä keli- ja sääolosuhteissa käyttää 100 km/h -rajoitusta. Käytännössä tämä on mahdollista ilta- ja yöaikaan sekä viikonloppuisin mahdollisesti myös päivällä. Arkena päiväsaikaan raja alittuu vain harvoin. Rajan ylittyessä suurin sallittu nopeus on maksimissaan 80 km/h.

Vastaa

  1. jussi sanoo:

    Jos poliisi vielä valvoisi siä 80 nopeutta.Niin olisi hyvä.

  2. Paljon autoileva sanoo:

    Auttaako ruuhka-aikana nopeuksien pieneneminen oikeasti? Itse ainakin olen huomannut sen, että aina löytyy niitä, joille 80 km:n vauhti ei riitä, tämä aiheuttaa todella törkeitä ohituksia. Valvontaa pitäisi lisätä huomattavasti!

    1. Alpertti sanoo:

      Nopeuksien alentaminen vähentää ruuhkia. Näin on todettu mm. englannissa, joissa on tutkittu Suur-Lontoon alueen ruuhkia. Ne lienevät hitusen pahempia kuin ruuhka nelostiellä pahimmillaan.

      Kun nopeudet laskevat, helpottuu nimittäin kaistanvaihto ja kääntyminen sekä liittymään/liittymästä ajaminen, ei synny jojoefektiä eikä siitä seuraavia peräänajoja.

      Jos tämä menisi kaahariurpojen kaaliin turvavälin ohella, jäisi vähintään puolet kaikista liikenneonnettomuuksista tapahtumatta.

      Jonossa ohittelussa ei ole mitään järkeä, mutta tämän tajuaa tietenkin vain se, jolla järkeä on. Mitä tulee liikennevalvontaan, kamerat hoitavat sen mainiosti ja hankkivat samalla hintansa ja pätäkkää myös uusiin kameroihin.Kamerat ovat tulossa.

  3. jussi sanoo:

    Niin siellä on olo kuin pujottelukepillä,Toivottavasti joku poliisi ottaa asian työn alle.

    1. M sanoo:

      Mihin älykkäät ihmiset tarvitsisivat poliisia? He käyttäytyvät liikenteessä asiallisesti ihan vapaaehtoisesti koska tajuavat sekä fysiikan lait että syyn ja seurauksen lain, tieliikennelaista puhumattakaan.
      Tollikoilla taas on niin monta sakkoa ulosotossa, että yhdestä lisää ei paljon väliä ole. Muuntorangaistus tosin on tulossa takaisin, iloitaan siitä.

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy