ÄKS

Osta suomalaista, tuet suomalaista

10.07.2012 21:05


Kumpi painaa vaa’assa enemmän, kotimaisuus vai hinta? Maksatko mieluummin hieman enemmän, jotta saat suomalaista lihaa tai maitoa?

MTK:n valtuuskunnan varapuheenjohtaja Tommi Lunttila ja Valtran pääluottamusmies Erkki Maimanen toivovat, että kuluttaja valitsee kotimaisen. Puhtauden ja maukkauden lisäksi kotimaisen tuotteen valitsemisella tuetaan myös työpaikkoja Suomessa ja saadaan luonnollinen kiertokulku toimimaan.

– Mietimme Metalliliiton, MTK:n ja Valtran kanssa keinoja kotimaisuuden ja suomalaisten tuotteiden kysynnän parantamiseen. Olemme lähteneet valmistelemaan asiaa Äänekoskelta ja aiomme tehdä siitä valtakunnallisen, Lunttila kertoo.

– Jotakuta saattaa yllättää, että olemme yhdessä asian takana. Pitäisi kuitenkin ymmärtää, että me olemme kaikki samassa veneessä. Kun suositaan suomalaista, samalla autetaan suomalaista.

Parikymmentä vuotta sitten Valtralla syntyi reikäleipätoimikunta, jota nyt herätellään henkiin. Silloin tehtaan johto ja työntekijät miettivät yhdessä, miten saataisiin kotimaisia traktoreita kaupaksi.

– Silloin haluttiin pitää julkisuudessa kotimaista tuotantoa. MTK:lla on ollut kampanjoita, joissa jaamme kaupoissa suurennuslaseja jotta ihmiset näkisivät pakkauksista, missä tuote on tuotettu. Yleensä ne tiedot kirjoitetaan mahdollisimman pienellä.

Miehet muistuttavat, että suomalaiset ovat turhan arkoja kehumaan itseään ja maataan. Hyvänä esimerkkinä toimii ruokateollisuus.

– Suomalaisten on ryhdistäydyttävä ja opittava kehumaan Suomea. Meillä vähätellään liikaa asioita. Elintarvikkeet Suomessa ovat puhtaimpia koko maapallolla. Niissä ei ole mitään jäämiä ja ne valmistetaan tiukkojen säädösten mukaan. Keski-Eurooppaan verrattuna meidän elintarvikkeemme ovat lähes luomua. Suomalaisuuden pitäisi olla valttikortti, Lunttila sanoo.

– Kun ostetaan suomalaista, raha jää myös pyörimään omaan valtioon eikä karkaa ulkomaille. Haluamme saada kuluttajan huimaamaan, että omilla valinnoilla pystyy todella vaikuttamaan. Liian moni ostaa halvimman vaihtoehdon ja unohtaa kokonaisuuden.

Lunttila kertoo, että jos jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuukaudessa kotimaisiin tuotteisiin, se työllistäisi 10 000 työtöntä Suomeen eivätkä työpaikat ja eurot karkaisi ulkomaille.

Valtra on oman alansa suurin toimija, joten on luonnollista, että se haluaa olla mukana. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.

– Haluamme mukaan myös muita saman alan toimijoita. Me olemme riippuvaisia toisistamme. Haluaisimme mukaan myös Suomalaisen Työn Liiton ja muita konevalmistajia sekä suurimmat kauppaketjut, Maimanen kertoo.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy