Lokakuussa tulee voimaan raskaan kaluston mittojen ja massojen muutos. Äänekoskella rajoitus koskee kolmea siltaa: Äänekosken siltaa – eli keskustasta Hiskinmäelle vievää –, Ruunajoen siltaa ja Reinikan siltaa.
Pääosa painorajoituksista ei rajoita nykyisin voimassa olevan säädännön mukaisen kaluston liikennöintiä. Siltojen kantavuusarvioinnin perusteella Keski-Suomessa on kuitenkin jouduttu asettamaan viidelle sillalle painorajoitus, joka rajoittaa myös nykyisellään käytössä olevan kaluston liikennöintiä.
– Asetutut rajoitukset perustuvat siltojen kantavien rakenteiden kuntotutkimuksiin. Painorajoitukset perustuvat tarkkaan harkintaan, sanoo kunnossapitopäällikkö Jari Mikkonen. Näillä viidellä sillalla ajoneuvon suurin sallittu massa 30 t voi rajoittaa kaluston rakenteesta riippuen, myös nykyisin käytössä olevan kaluston kuormaamista muutamalla tonnilla.
Kunkin sillan painorajoitus on laskettu sillan kantavien rakenteiden kunnon, sillan kantavien rakenteiden mittojen (pääpalkkien määrä ja sijoittelu sekä kannen rakenne) ja liikenteessä sallittavien akseli-, teli-, kolmiakselinen teli, ajoneuvon massa ja yhdistelmän massa perusteella muodostettujen kuormitusyhdistelmien kautta. Siltojen kantavuus on mitoitettu tapauskohtaisesti, eikä päältä katsoen samankaltaisille silloille ole välttämättä asetettu samanlaista painorajoitusta.
Siltojen painorajoitus tullaan ilmoittamaan myös ennakkomerkinnällä, jonka perusteella kuljettaja voi tarvittaessa muuttaa reittiään. Ennakkomerkinnät asennetaan mahdollisimman pian siltapaikoille asennettavien rajoitusmerkkien jälkeen. Siltapaikalla rajoitusmerkit ovat asennettuina viimeistään lokakuun alussa.
Kartta Keski-Suomen painorajoitetuista silloista löytyy tästä.
Mitenköhän äänekosken metsä teollisuus suhtautuu näihin painorajoitettuihin siltoihin kun eihän äänekosken tehtaille enää jatkossa pääse kuin suolahden kautta uusien yhdistelmä painojen kanssa… Eikös juuri metsä teollisuuden vaatimukset ollut eräs pää tekijöistä paino muutosten taustalla ja nyt niitä ei sitten pääse hyödyntämään… Ei taida suomen maasta kovin montaa tehdasta löytyä valtatien vierestä.