Painotalon kohdalla oleva Torikadun ja Kalevankadun risteys ei ole niitä helpoimpia – varsinkaan ulkopaikkakuntalaiselle. Äänekoskella käymässä ollut 54-vuotias nainen ei onnistunut ryhmittymään henkilöautollaan risteyksessä oikein ja törmäsi toiseen henkilöautoon.
Kolari tapahtui torstai-iltapäivänä 11. kesäkuuta, kun nainen kuljetti aviomiehensä omistamaa isoa diesel-Volvoa Torikatua kohti Painotaloa tarkoituksenaan kääntyä oikealle Kalevankadulle.
Samaan aikaan iäkäs äänekoskelaismies oli ajamassa omaa pientä Opel Corsaansa samaan suuntaan. Miehen tarkoitus oli jatkaa pitkin Torikatua alamäkeen jyrkästi vasemmalle.
TORIKADULLA ei ole tuossa kohtaa kaistaopasteita tai -merkkejä. Oikealle kääntyäkseen naisen ei olisi pitänyt ryhmittynyt kadun oikeaan laitaan. Hän kuitenkin ajoi ainoan ajokaistan vasemmassa reunassa.
Kun ratti kääntyi oikealle, edessä olikin este: tien oikeassa laidassa kulkenut Corsa. Volvon oikea etukulma kolahti hieman edempänä ajaneen Corsan vasempaan kylkeen, takarenkaan kohdalle.
Kolahdus ei ollut raju. S80-mallisen Volvon etulokasuojan etureunaan tuli vähäisiä kolhuja. Corsan takalokasuojasta löytyi kolarin seurauksena painauma.
Nainen sai liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 16 päiväsakon rangaistuksen. Maksettavaa tuli 544 euroa.
Onkohan toimittajan asenne hieman asenteellinen? Meniköhän se nyt ihan noin? Mistä on tieto peräisin? Toiselta osapuolelta. Ihanan rohkea toimittaja, esiintyy nimettömänä…Nimimerkki se toinen
Päivittäin tuosta ajavana voisin kysyä että millä oikeudella corsa lähti ohittamaan oikealta, kohdassahan ei ole kaistajakoa merkitty kääntyville tai muillekkaan. Käräjäoikeus ja viranomaiset voisivat tutustua tieliikennelainsäädäntöön ennen päätöksiään, ja nillittäjille tiedoksi, ellei auto olisi ollut kääntymässä selvästi vasemmalle risteyksessä niin corsan kuljettajalla ei mitään oikeutta ohittaa oikealta, siinä alamäessä tai risteyksessä ei ole selvää kaistajakoa joten kaupungin porukka syytteeseen myös.
Niin liikennesäännöissä sanotaan, että kun käännytään oikealle niin se tehdään oikeanpuoleiselta kaistalta tai tienosuudelta – ei suinkaan keskikaistalta. Äänekoskella nämä kaista-ajot ovat ihan hukassa muutoinkin. Kaikki jotka tulevat nelostien suunnasta Äänekoskentietä ja kääntyvät Torikadulle hurauttavat suoraan Torikadun oikealle kaistalle. Täällä pienessä kylässä se onnistuu, mutta ei missään suuremmassa paikassa. Kotakennääntien ajajat ryhmittyvät jo Hirvenmäestä keskikaistalle jos menevät Jyväskylään päin. Saman tekevät nelostieltä tulevat, keskikaistaa körötellään Nesteeltä lähtien jos mennään Kauppakadulle. Mukava on liittyä sivusta, kun et yhtään voi luottaa mitä kaistaa tullaan.
Äänekoski on ihme paikka. Autokouluista lähtien opetetaan ajamaan kuvitteellisia kaksikaistaisia teitä joita ei ole koskaan ollut merkittynä katuun, eikä niitä osoiteta liikennemerkein. Oletetusta keskustasta Kotakennääntielle jatkettaessa on yksi kaista, mutta Suolahdesta käännyttäessä muka kaksi kaistaa (jakautuu kyllä nykyään kahdeksi viivojen perusteella, ts. toinen on erkaantumiskaista). Jos olisi kaksi kaistaa niin keskustasta voisi ajaa silloin myös rinnakkain kahta kaistaa Kotakennääntielle. Toinen urpoilukohta on Shellin kohdalla. Jos ajat oikeaa kaistaa Äänekoskentietä niin aina joku pelle työntää eteen Torikadulta, koska olettaa auton kääntyvän oikealle.
Hännän huippuna liikennesääntöjen taitamattomuudesta edustaa Kotakennääntie nelostien puoleisessa päässä. Tukitaan joka päivä risteykset että vastaantulevat eivät pääse kääntymään Neste, kiinalainen ja Wurth risteyksistä. Kuvitellaan että saa tukkia koko risteyksen kun on ”etuajo-oikeus” ja KUNNIA olla autoletkassa Kotakennääntiellä.