Äänekoskelainen Alvari Mäkinen (24) osti ensimmäisen autonsa heti ajokortin saatuaan. Auton perää heilutellessa ei mennyt kuin pari päivää, kun ensimmäisen kerran penkka pöllähti. Nyt on plakkarissa driftingin SM-hopeaa.
– Mopolla ja moottoripyörälläkin piti keulia, toisin sanoen en ole millään vehkeellä koskaan voinut ajaa normaalisti, Alvari Mäkinen naurahtaa.
Alvari on driftingin SM-hopeamitalisti vuosimallia 2023 sarjassa SM PRO2. Tuleva kausi on jo vahvasti mielessä, auto on jo purettu luurangoksi, tukirakenteet hitsattu ja hallin nurkassa odottaa rengaspinot.
Vuonna 2021 Alvari kävi katsomassa Kokkolassa järjestettävää Venetsia Driftingiä, se oli menoa kerrasta.
– Moottoriurheilu on ollut aina lähellä sydäntä ja huomasin, että drifting on hieno laji. Aloitin heti rakentamaan omaa autoa ja sain mukaan muutamia tiimiläisiä. Ja nyt ollaan tässä, SM-hopeamitalisti sanoo.
Hopea on loistava suoritus ensimmäisen kauden kisaajalta, jolla ei ollut alla lajin kokemusta!
Alvarin Mercedes-Benz W201, eli tenava, on piirtänyt mustaa viivaa asfalttiin kilometrikaupalla. AKK:n sivuilla kerrotaan, kuinka driftingissä haetaan kuljettajaa, joka pystyy kuljettamaan autonsa maksimaalisella nopeudella oikeata ajolinjaa pitkin, pitämällä auton koko arvostelualueen matkalla mahdollisimman suuressa luistokulmassa. Tämän lisäksi kilpailijan tulee suorittaa sujuvat ja nopeat suunnanmuutokset ilman turhia korjaamisia auton kulmassa tai kaasun asennossa.
Auton pitää siis olla mahdollisimman kevyt ja pitoa mahdollisimman paljon.
– Ratin takana istuessa täytyy vain luottaa omiin kykyihinsä sekä autoonsa. Turha ajattelu pois ja kaasu pohjaan, Alvari sanoo.
Tuomaristo tarkkailee auton nopeutta, ajolinjoja sekä luistokulmaa, kisasuoritus kestää muutaman kymmentä sekuntia. Maksimipistemäärä on 100. Alvarin paras tulos on 86 pistettä.
– 90 pistettä on haamuraja, ja sitä lähden tavoittelemaan, Alvari sanoo.
Vieressä nyökyttelee Alvarin spotterina toimiva Jani Öhman. Alvarin PolarBear Drift Teamiin kuuluu yhdeksän sisäpiiriläistä. Spotterin tehtävänä on seurata radan varrella muiden kisaajien ajoa, ja antaa neuvoja ja väliaikatietoja Alvarin kypärän alla oleviin nappikuulokkeisiin
– Minun ja Janin yhteistyön pitää pelata, sillä hänen ohjeita noudattaen muokkaan ajotyyliäni.
Kausi alkaa toukokuussa ja jatkuu syys-lokakuun taitteeseen. Sarjasta, jossa Alvari ajaa, ei ole vielä varmuutta. Suomessa on kaksi sarjatasoa, PRO2 ja PRO.
– Kulut nousevat paljon, sillä PRO-sarjaa ajetaan leveämmällä eli kalliimmalla renkaalla. Renkaita kauden aikana kuluu 100-150.
Laji kasvattaa suosiotaan Suomessa.
– Voisin kutsua kasvua räjähdysmäiseksi. Laji on viihdyttävää katsojalle, kun koko kilpailusuoritus tehdään silmien alla. Varikolle pääsee potkimaan renkaita ja jututtamaan kuskeja ja tiimejä.
Tiimit toimivat yhteistyössä, vaikka kilpailu on kovaa.
– Apua tulee, jos auto hajoaa kesken kisan. Muilta tiimeiltä annetaan varaosia, ja parhaimmillaan kokonainen auto, Jani sanoo.
Tiimiläisiä ei voi koskaan kiittää liikaa. Jokainen käyttää harrastukseen kymmeniä, ellei satoja työtunteja. Kun kausi lähestyy, vietetään hallilla jokainen tunti vapaa-ajasta.
– Kyllä tätä hallia voi jo kutsua toiseksi kodiksi, Jani tuumaa.
Myös yhteistyökumppanit saavat kiitosta. Laji on verrattain kallis harrastus, joten yhteistyökumppaneita tarvittaisiin vielä lisää tukea. Alvari kiittää jo olemassa olevien paikalisten yritysten, Hirvaskankaan Autokatsastus, JK-Rakenne, Äänelasi, LVI Rossi, Kosken Levytyö, Ranni Car Service ja Hydsupply, mukana oloa
– Haluan omalta osaltani antaa hyvää ja positiivista näkyvyyttä paikallisille yrityksille, Alvari Mäkinen sanoo.
Kuvat PolarBear Drift Teamin arkistoista: