Jos homma menee putkeen, henkilöliikenne Äänekosken ja Jyväskylän välisellä rataosuudella alkaa joulukuussa 2019. Tai ei ala vaan jatkuu – reilun 30 vuoden tauon jälkeen.
Äänekosken kaupunki on laatinut liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä henkilöliikennettä kehittämistä koskevan ehdotuksen. Kaupunginhallitus päättää ehdotuksen jättämisestä ministeriölle ensi maanantaina. Ilmoitus tulee jättää ministeriölle tiistaina.
Hankkeessa ovat Äänekosken lisäksi mukana Laukaan kunta ja Jyväskylän kaupunki. Kunnat ovat valmiita osallistumaan hankkeen suunnitteluun ja sen kustannuksiin.
Tarkoituksena on, että Äänekosken ja Jyväskylän välisellä 57 kilometrin raideosuudella liikennöisi arkipäivisin yksi henkilöjuna edestakaisin. Tavoitteena on saada esimerkiksi aamuinen IC-yhteys suoraan Äänekoskelta Helsinkiin.
Hankkeen taustalla on Metsä Groupin biotuotetehtaan tavaraliikenteen vuoksi rataosuudelle jo tehty 80 miljoonan euron investointi. Ehdotuksen mukaan radalle voidaan pienin järjestelyin sovittaa myös säännöllistä henkilöliikennettä.
Henkilöliikenteen vuoksi osuudelle on rakennettava tarvittavat asemalaiturit. Lisäksi radan sähköistämistä on jatkettava tavara-asemalta keskustaan. Tämän osalta hankkeessa ehdotetaan poikkeusluvalla tehtävää ratkaisua, jotta sähköistys voidaan vetää Viiskulmassa sijaitsevan Soihtusillan ali perinteiselle paikalleen nykyisen S-Marketin läheisyyteen.
Äänekosken kaupunginjohtaja Matti Tuononen odottaa hankkeelta paljon. Tuononen korostaa Äänekosken ja Jyväskylän välistä merkittävää pendelöintiä ja samalla sähköistetyn raideliikenteen ilmastoystävällisyyttä.
Henkilöliikenteelle kaavailtujen asemien lähialueilla eli maksimissaan 2,5 kilometrin päässä asuu yli 65 000 ihmistä, mikä on yli kolmannes koko Keski-Suomen asukasluvusta. Työpaikkoja alueella on runsaat 38 000.
Lue lisää:
Liikenne- ja viestintäministeriölle toimitettu ehdotus pilottihankkeesta