RAMIN KORTTI NRO 25
Silloin, kun kaikki kulki Suolahden kautta…
Nelostie kulki ennen keskeltä Suolahtea ja tässä syyskuussa 1937 otetussa ilmakuvapostikortissa näkyy myös muut liikenneväylät – laajan Keiteleen vesiliikenne ja rantaa pitkin kulkeva rautatie, niin Jyväskylään kuin kapearaiteista Äänekoskelle. Pässinradan makasiini on aivan kuvan vasemmassa reunassa, saunalaitoksen (vanha höyrysahan piippu) edessä.
Kuvan Suolahti suorastaan kylpee liikenteellisenä solmukohtana 30-luvun idyllissä. Tämän roolin huipentumana – ikävä kyllä – oli vuosi 1939, kun rannalle kokoontuivat koko pohjoisen Keski-Suomen miehet sotaanlähtöön sadan hevosen kanssa. Kuvan keskellä olevassa Suolahden Seurahuoneessa piti majaansa Sisä-Suomen Sotilaspiirin väki.
Paanasten pariskunnan johtamaa Seurahuonetta oli laajennettu ja laajennettu, jo 14 vuotta. Kuvassa se on komeimmillaan. Taustalla näkyvän Suolahden vaneritehtaan johdolle ilmoitettiin aina, kun keittiömestari Edit Paananen laittoi kuulua teeri- ja metsopaistia! Suolahden Seurahuoneen kultakaudesta Nelostien varrella voi lukea lisää Kotiseutuyhdistyksen juhla-Pässinradasta 2011, jossa on Juha Vartevan pitkä Paanasten haastattelu kuvineen.
SUOLAHDEN VILKAS vesiliikenne taantui nopeasti 40-luvun lopulla, tieliikenne uuden Nelostien (1959) myötä 1960-luvun alussa. Rautakanava eli Suolahden satamasta Jyväskylään kulkenut puutavarajunaliikenne syttyi loistoon vasta 1964, kun irtouitto lopetettiin ja nippunosturilla täytettiin viisikin junaa päivässä puunipuilla (ks. Ramin Kortit 18). Välillä tuotiin toisin päin Jyväskylän Keljonlahdelta niputettua puuta Rautakanavaa pitkin Äänekosken tehtaille.
Rautakanavan hehkua kesti aina vuoteen 1993. Henkilöliikenne päättyi 1987 ja Asemakadun toinenkin rautatieasema (1951) jäi toimettomaksi. Höyryfestivaalit sitten piristivät hetkeksi – mutta tästä myöhemmissä korttitarinoissa.
Ilmavalokuva on Karhumäen veljesten ottama ja samalla lennolla napattiin myös kuva Kovalanniemestä – etualalla Lehtosaari ja Tervasaari Rotkolan Rauhanrannan (Valio nyk.) edessä. Tästä kortista on myös toinen versio eri kamerakulmalla, jossa Tervasaaren jatkona oleva Hoikansaari on mukana, mutta taivasta Kovalan päällä ei näy juuri lainkaan. Lentokone näyttää olleen suunnilleen Oittilan–Paatelanlahden päällä.
Karhumäen ilmakuvakorteissa nämä molemmat, n:ot 3215 ja 3216 (painettu kuvapuolelle) ovat ilmeisen harvinaiset. Siksipä kumpaakaan ei ole vielä tavattu postissa kulkeneena – luulisi kuitenkin niitä löytyvän.
***
POSTIKORTTEJA ÄÄNESEUDULTA
Edesmenneen Raimo Lampisen (1953–2010) jättimäinen kokoelma seudun postikortteja on päätetty tarjota lukijoille tutkittavaksi. Tarkoitus on Lampisen kokoelmasta tehdä myöhemmin kuvateos, kunhan korteista saadaan lisää paikallista lisätietoa. Samalla perehdytään erilaisten postikorttien maailmaan.
ÄKS julkaisee Ramin Kortit -sarjassa aina sunnuntaisin ilmakuvakortteja, mainoskortteja, katunäkymiä, tapahtumia ja ryhmäkuvia. Kortteja on 1900-luvun alusta tähän päivään yli sadan vuoden ajalta.
Palautetta ja tietoja voi antaa netin kautta tai toimitukselle.
HEIMO SAVOLAINEN, TIMO ENÄKOSKI