Äänekosken jalkakäytävät
Äänekosken keskustan päätien kehityksessä on muutama selkeä vaihe, jonka voi postikorteilta huomata. Ensimmäinen oli aitojen laittaminen pitämään eläimet joko tontilla tai sen ulkopuolella. Aidat olivat oleellisia pitkään, sillä lähes kaikilla taloilla oli omavaraisuutta kanojen, porsaan, vuohien tai lehmän muodossa. Niin teollisuuspaikkakunnalla kuin oltiinkin, oli elikon pito tärkeä varmistus monenlaisia onnettomuuksia vastaan . Siksi lähes kaikkien pihoissa oli myös kasvi- ja perunamaita sekä omia kaivoja. Niiden kuivuminen tai likaantuminen oli yleinen puheenaihe. Kuvia katsellessa kannattaa pitää mielessä, että ainakin 50-luvun alkuun asti Kauppakadun tärkeimmät kulkuvälineet olivat jalat, polkupyörät ja hevoset, joista viimeisimpien luonto veti sekä aidan toiselle puolelle että likasi muutenkin mutaista Kauppakatua kujineen herkästi. Kellä hevosiin oli varaa, oli hänellä myös pihapiirissään talli ja lähellä haka.
Äänekosken kunnallislautakunta totesi 1927, etsiessään uuden koulun paikkaa, että koululle ehdotettu ns. Limstenin tonttialue on Rumaympäryksinen savikkomaakappale, jonka kaikki kyläläiset tuntevat. Maapohja on vetelä savikko, joka keväisin kuohuu ja kelluu kauvan aikaa ennenkuin kuivaa ja tasoittuu. Kaikille on tunnettua minkälainen on ollut sillä kohdalla oleva maantie ja mitä suuria kustannuksia tien kunnossapitäminen vuosittain tuottaa. Vaikka tähän savikkomaahan sittemmin nousikin KOP:n talo ja paljon muuta, vaadittiin paljon kunnallistekniikkaa ennen ja jälkeen, jotta routa- ja muut harmit saatiin kuriin.
Ikävä kyllä tätä hienoa kuvaa ei ole nähtävästi alkuperäisenä korttina enää oikein missään saatavissa, mutta Kaupunginmuseon ottamana uusintapainoksena sitä jonkun verran lienee tallessa ? Mainittakoon, että Sisä-Suomen Lehti teki tästä lehden väliin lukijajulisteen 70-luvulla. Niitä ei taida enää montaa olla koskelaisten seinillä. Kuvaaja voi olla paikallinen pitkäaikainen kuvaaja Otto Hyvönen, mutta myös sellainen satunnainen kävijä kuin G.Stoore on voinut ottaa kuvia muustakin kun remontoidusta ja maalatusta kirkosta.
Toinen suuri ongelma, aitojen jo noustua, oli ojien toiminta. Kauppakatu oli varsinainen mutapelto rospuuttoaikoina ja sateiden jälkeen. Kun vesi saatiin ohjattua pois, alkoi Kauppakatu hiljalleen kasvaa ylöspäin ja kehittää uutta keskustaa. Torin –KOP:n -alueella oli tasaista ja vesi seisoi siellä helposti, vaikka tietä siitä eteenpäin Tammelininkulmalle korotettiin 50-luvun alussa. Tästä ”vedenjakajasta” kertovat myös osoitteet, sillä Hanna Siistosen leipomon osoite oli vielä 40-luvun lopulla Keiteleentie 2a eli Kauppakatu päättyi sitä ennen ”suvantopaikkaan”. Sama mutaantumisongelma oli myös kylän ensimmäisellä kadulla eli Viiskulmasta tehtaalle menevällä tiellä, jonka kunto oli perin kehno ainakin pyöräilijöille vielä 30-luvullakin.
Viemäröinnin rakentamisen myötä 50-luvun alussa katosivat avo-ojat. Kauppakadun liikkeiden puiset portaat muuttuivat kivisiksi ja nousivat varsin korkealle katutasosta. Se toki helpotti ravan ja loskan sisääntuloa, mutta rappuset olivat samalla kapeikoissa huomattavia esteitä ajotien kapeikoissa – usein tie käytännössä alkoi kaupan etuseinästä. Asemakaavan ohjeistus vuodelta 1936 kielsi puurakennusten rakentamisen Keskuskadulle, Kauppakadulle ja Väinämönkaduille ja niiden välisille poikkikaduille, sillä niillä tonteilla oli sallittu suljettu rakennustapa eli ne voitiin rakentaa aivan täyteen ja kulkuväyliin kiinni. Tämä sekä pakotti kerroskivitalojen rakentamiseen että toisaalta hillitsi Kauppakadun puisten (liike-)rakennusten uudistamisintoa.
Kolmas vaihe keskustan kehittymisessä oli jalkakäytävien rakentaminen. Se tapahtui ensin liikekohtaisesti – ensin joskus hyvinkin kapeana, ja vasta vähitellen yhtenäisemmin ja riittävän leveästi. Ensimmäinen korotettu kivinen jalkakäytävä oli PYPin talon ympärillä Viiskulmassa , sitten vastapäisen uuden Osuuskaupan talon edessä 50-luvun alussa ja myös Hiskinmäen uudella sillalla (1951) oli jalkakäytävät. Kaikissa tapauksissa ne päättyivät siihen ja sitten taas köpöteltiin hiekkatiellä tai mutatiellä, sään mukaan.
POSTIKORTTEJA ÄÄNESEUDULTA
Edesmenneen Raimo Lampisen (1953–2010) jättimäinen kokoelma seudun postikortteja on päätetty tarjota lukijoille tutkittavaksi. Tarkoitus on Lampisen kokoelmasta tehdä myöhemmin kuvateos, kunhan korteista saadaan lisää paikallista lisätietoa. Samalla perehdytään erilaisten postikorttien maailmaan.
ÄKS julkaisee Ramin Kortit -sarjassa aina sunnuntaisin ilmakuvakortteja, mainoskortteja, katunäkymiä, tapahtumia ja ryhmäkuvia. Kortteja on 1900-luvun alusta tähän päivään yli sadan vuoden ajalta.
Palautetta ja tietoja voi antaa netin kautta tai toimitukselle.
HEIMO SAVOLAINEN, TIMO ENÄKOSKI
LÄHTEET:
Urpo Sparf, Äänekosken satavuotias koululaitos (1985)
Seppo Hännisen Pukkimäki-sivusto, osoitteessa: www.arkistot.info
Sisä-Suomen Lehti 1969,1971,1974
Tuula ja Kari Dahlblomin arkisto
Aarne Vuorisen arkisto
Lydia Sinipaaden arkisto (Väksy ry)
Lauri Mustonen: Äänekosken pienoismallitutkimus (1987)