Toukokuussa käynnistyi Jyväskylästä Äänekoskelle vievän rataosuuden parannusurakka. Metri metriltä etenevä kulkue pääsee perille syyskuussa.
Äänekoskelaiset Antti Riekkola ja Jussi Ruuska työskentelevät ”härän”, ruuvikoneen, ohjaksissa. Kuuden koneen jonon etupäässä he aukovat ratakiskon ruuveja, jotka perässä tulevat ruuvikoneen taluttajat kiinnittävät uuteen, betoniseen ratapölkkyyn.
– Perusmaalaisjärjellä pärjää tässä hommassa pitkälle, Ruuska toteaa työn seisahtuessa hetkeksi.
Reilun kahdeksan tunnin aikana vanhaa ratakiskoa ja -pölkkyä ehditään vaihtaa 600 metriä. Myös ratapenkan tukikerros eli sepeli uudistetaan.
Kaiken on oltava valmiina, tarkastettuna ja millilleen paikallaan, kun tavarajuna saapuu kello 16 aikaan.
(Klikkaa kuvia katsellaksesi niitä suurempina.)
PAAHTAVA ALKUKESÄN aurinko laittaa Jyväskylä–Äänekoski-välisen rataosuuden päällysrakennetta mylläävät työmiehet ja -naiset koville. Tahti pysyy kuitenkin tasaisen kiireisenä olipa sää mikä hyvänsä, sillä aikataulu on erittäin tiukka.
– Kyllä tässä taidetaan Suomen ennätyksiä vääntää lähes jokaisessa hankkeen vaiheessa, toteaa Metsä Groupin biotuotetehtaalle vievän rataosuuden parantamisesta vastaavan allianssin palveluntuottajaosapuolen projektipäällikkö Antti Korhonen VR Track Oy:sta.
Äänekoskelle noin kymmenen kilometrin kuukausivauhtia etenevä työmaa lähti liikkeelle Jyväskylän päästä toukokuun alussa. Perille kulkue saapuu suunnitelmien mukaan syyskuun lopussa.
Toinen tällä hetkellä käynnissä oleva iso työmaa on Kangasvuoren tunnelin korjaus. Vuonna 1967 rakennetun tunnelin seiniä ollaan vahvistamassa rautatangoilla.
Myöhemmin tänä vuonna edessä on vielä muun muassa turvalaitteiden ja ratarumpujen uusimista, siltatöitä sekä Jyväskylästä Äänekoskelle vievän noin 47 kilometrin rataosuuden sähköistyksen valmistelua. 80 miljoonan euron kokonaispotista välille uppoaa 65 miljoonan siivu.
Jyväskylän ja Tampereen väliseen rataosuuteen keskitytään puolestaan ensi vuonna.
BIOTUOTETEHDAS KÄYNNISTYY vuoden 2017 kolmannella neljännekselle. Ratahankkeen vetäjät ovat asettaneet maalikseen tiistaina 15. elokuuta, silloin kaikkein tärkeimpien parannustöiden pitäisi olla valmiina.
– Keskitymme nyt nimenomaan rataosuuden kapasiteetin kasvattamisen, paljon tehtävää jää vielä tämän hankkeen ulkopuolellekin. Meidän on pystyttävä varmistamaan, että lisääntyvä tavaramäärä pääsee liikkumaan turvallisesti ja tehokkaasti, allianssin tilaajapuolen edustaja Mikko Heiskanen Liikennevirastosta selvittää.
Biotuotetehtaan päästyä tuotantotavoitteisiinsa kasvaa Äänekosken ja Jyväskylän väliä kulkevan tavaran määrä kaksinkertaistuu 12 junapariin päivässä.
Lisää asiaa ratahankkeesta ja rataosuuden parantamisen vaikutuksista löytyy ÄKSän maaliskuisesta jutusta Tehasta pukkaa: Suuri, näkymätön rataremppa. Hankkeen etenemistä voi seurata jatkuvasti myös Liikenneviraston Äänekosken liikenneyhteydet -hankkeen nettisivuilta tai Facebookista.
TEKSTI JA KUVAT: TAIJA KOLEHMAINEN