ÄKS

Reportaasi ratakiskoilta: Työmaaletka saavuttaa Äänekoskea 600 metrin päivävauhtia

02.06.2016 16:48 (muokattu 02.06.2016 17:52)
Jokaisen ratatyömaalla puurtavan on suoritettava ratatyöturvallisuuspätevyys ja työturvallisuuskortti. Varsinaista ammattikoulutusta ei järjestetä, joten äänekoskelaiset Antti Riekkola (vas.) ja Jussi Ruuska (oik.) hankkivat osaamisensa vuosien aikana työmailta.
Toukokuussa käynnistyi Jyväskylästä Äänekoskelle vievän rataosuuden parannusurakka. Metri metriltä etenevä kulkue pääsee perille syyskuussa.

 

Äänekoskelaiset Antti Riekkola ja Jussi Ruuska työskentelevät ”härän”, ruuvikoneen, ohjaksissa. Kuuden koneen jonon etupäässä he aukovat ratakiskon ruuveja, jotka perässä tulevat ruuvikoneen taluttajat kiinnittävät uuteen, betoniseen ratapölkkyyn.

– Perusmaalaisjärjellä pärjää tässä hommassa pitkälle, Ruuska toteaa työn seisahtuessa hetkeksi.

Reilun kahdeksan tunnin aikana vanhaa ratakiskoa ja -pölkkyä ehditään vaihtaa 600 metriä. Myös ratapenkan tukikerros eli sepeli uudistetaan.

Kaiken on oltava valmiina, tarkastettuna ja millilleen paikallaan, kun tavarajuna saapuu kello 16 aikaan.

(Klikkaa kuvia katsellaksesi niitä suurempina.)

Radan päällysrakenteen vaihto tapahtuu nimeään huomattavasti yksinkertaisemmalla kiskopyöräkaivinkonemenetelmällä. Juuri kesäkuun alussa käyttöön otettua, betonipölkkyjä jakavaa kaivinkonetta on kehitetty nimenomaan tämän työmaan tarpeisiin. Sen ansiosta pölkytysvaihe nopeutui.

Radan päällysrakenteen vaihto tapahtuu nimeään huomattavasti yksinkertaisemmalla kiskopyöräkaivinkonemenetelmällä. Juuri kesäkuun alussa käyttöön otettua, betonipölkkyjä jakavaa kaivinkonetta on kehitetty nimenomaan tämän työmaan tarpeisiin. Sen ansiosta pölkytysvaihe nopeutui.

 

Työmaaletka on päässyt etenemään lähes ongelmitta yhtä kaivinkoneen letkun rikkoutumista ja ilkivaltaa lukuun ottamatta. Anastetuista pienkoneista ilmoitettiin poliisille, minkä jälkeen panostettiin työmaavartiointiin.

Työmaaletka on päässyt etenemään lähes ongelmitta yhtä kaivinkoneen letkun rikkoutumista ja ilkivaltaa lukuun ottamatta. Anastetuista pienkoneista ilmoitettiin poliisille, minkä jälkeen panostettiin työmaavartiointiin.

Ratatyomaa_harka_ruuvikone_netti

Ratakiskojen ja -pölkkyjen vaihdon yhteydessä kriittisintä on saada ratakiskojen geometria, siis kallistuserot, millilleen vaatimusten mukaiseksi ja varsinkin lämpöisinä päivinä ottaa huomioon lämpölaajenemisen kiskoissa aiheuttamat muutokset. Kuvassa ”härkä”.

PAAHTAVA ALKUKESÄN aurinko laittaa Jyväskylä–Äänekoski-välisen rataosuuden päällysrakennetta mylläävät työmiehet ja -naiset koville. Tahti pysyy kuitenkin tasaisen kiireisenä olipa sää mikä hyvänsä, sillä aikataulu on erittäin tiukka.

– Kyllä tässä taidetaan Suomen ennätyksiä vääntää lähes jokaisessa hankkeen vaiheessa, toteaa Metsä Groupin biotuotetehtaalle vievän rataosuuden parantamisesta vastaavan allianssin palveluntuottajaosapuolen projektipäällikkö Antti Korhonen VR Track Oy:sta.

Äänekoskelle noin kymmenen kilometrin kuukausivauhtia etenevä työmaa lähti liikkeelle Jyväskylän päästä toukokuun alussa. Perille kulkue saapuu suunnitelmien mukaan syyskuun lopussa.

Toinen tällä hetkellä käynnissä oleva iso työmaa on Kangasvuoren tunnelin korjaus. Vuonna 1967 rakennetun tunnelin seiniä ollaan vahvistamassa rautatangoilla.

Myöhemmin tänä vuonna edessä on vielä muun muassa turvalaitteiden ja ratarumpujen uusimista, siltatöitä sekä Jyväskylästä Äänekoskelle vievän noin 47 kilometrin rataosuuden sähköistyksen valmistelua. 80 miljoonan euron kokonaispotista välille uppoaa 65 miljoonan siivu.

Jyväskylän ja Tampereen väliseen rataosuuteen keskitytään puolestaan ensi vuonna.

Kangasvuori_Korhonen_Heiskanen_netti

Kangasvuoren tunnelista poistetaan murentunutta kiviaineista ja seiniä vahvistetaan metrien mittaisilla rautatangoilla. Mikko Heiskasen (oik.) mukaan uuden tunnelin rakentamisen arviointiin maksavan jopa 60 miljoonaa euroa, olemassa olevan kunnostamiseen uppoaa noin 4,3 miljoonaa. Vasemmalla Antti Korhonen.

Ratatyomaa_Kangasvuori_netti

Yksi hankkeen haastavimmista työkohteista on 2,7 kilometrin mittainen Kangasvuoren tunneli. Korjaustöiden jälkeen tunnelin lähistön asukkaiden iloksi tavaraliikenteen aiheuttama ääni ja tärinä vähenevät.

Ratavierailu_Kangasvuori_YLE_Korhonen_netti

Sepelin saanti määrää työmaan etenemistahdin. Nyt päällysrakennetta parannetaan 600 metrin päivävauhtia, keskiviikkoisessa mediatilaisuudessa allianssin palvelutuottajan projektipäällikkö Antti Korhonen (kesk.) paljastaa tavoiteltavaksi matkaksi 750 metriä per päivä.

BIOTUOTETEHDAS KÄYNNISTYY vuoden 2017 kolmannella neljännekselle. Ratahankkeen vetäjät ovat asettaneet maalikseen tiistaina 15. elokuuta, silloin kaikkein tärkeimpien parannustöiden pitäisi olla valmiina.

– Keskitymme nyt nimenomaan rataosuuden kapasiteetin kasvattamisen, paljon tehtävää jää vielä tämän hankkeen ulkopuolellekin. Meidän on pystyttävä varmistamaan, että lisääntyvä tavaramäärä pääsee liikkumaan turvallisesti ja tehokkaasti, allianssin tilaajapuolen edustaja Mikko Heiskanen Liikennevirastosta selvittää.

Biotuotetehtaan päästyä tuotantotavoitteisiinsa kasvaa Äänekosken ja Jyväskylän väliä kulkevan tavaran määrä kaksinkertaistuu 12 junapariin päivässä.

Lisää asiaa ratahankkeesta ja rataosuuden parantamisen vaikutuksista löytyy ÄKSän maaliskuisesta jutusta Tehasta pukkaa: Suuri, näkymätön rataremppa. Hankkeen etenemistä voi seurata jatkuvasti myös Liikenneviraston Äänekosken liikenneyhteydet -hankkeen nettisivuilta tai Facebookista.

TEKSTI JA KUVAT: TAIJA KOLEHMAINEN

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy