Äänekosken kaupunginhallitus käsittelee seuraavassa kokouksessaan 22. Kesäkuuta muun muassa Kotakennääntielle suunniteltuja liikenneympyröitä. Liikenneympyröiden kaavoista tuli palautetta lautakuntien lisäksi myös Metsäalan kuljettajat ry:ltä ja yhdeltä yksityishenkilöltä.
Kotakennääntielle ollaan kaavoittamassa kahta uutta liikenneympyrää. Toinen liikenneympyrä sijoittuisi Tehtaankadun risteykseen ja toinen nykyisen liikennevaloristeyksen kohdalle Viiskulmaan. Liikenneympyröiden tarkoitus on sujuvoittaa raskaan liikenteen kulkua Äänekosken keskustan läpi tehtaalle.
Kaavamuutoksesta on pyydetty lausunnot eri lautakunnilta, Metsä Fibreltä, ELY-keskukselta, Äänekosken Energialta ja pelastuslaitokselta. Fibrellä ja pelastuslaitoksella ei ollut kaavasta huomautettavaa, kuten ei myöskään teknisellä toimella tai ympäristölautakunnalla.
KASVUN JA OPPIMISEN LAUTAKUNTA muistutti turvallisen kulkureitin tärkeydestä uuden lukion suuntaan Piilolanniemeen, vapaa-aikalautakunta ehdotti selvittämään mahdollisen yli- tai alikulkuväylän rakentamisen mahdollisuutta Tehtaankadun risteykseen ja Äänekosken energia muistuttaa alueen sadevesipumppaamon ja voimalinjojen huoltomahdollisuuksien tarkistamisesta. Nämä palautteet eivät vaadi muutosta itse kaavaan, vaan palautteet otetaan erikseen huomioon tie-ja katuliikennettä suunnitellessa.
Keski-Suomen ELY-keskus huomautti Wessmanninkadun liittymän uupumisesta. Kyseinen liittymä lisätään kaavaan nykyisen kaavan mukaisesti.
METSÄKULJETTAJAT RY on huolissaan Kotakennääntien mahdollisesta ruuhkautumisesta.
– Kotakennääntie-Tehtaankadun kiertoliittymässä Tehtaankadulle päin kääntyvä ”vapaa-oikea” on välttämätön; ohituskaistaa puoltavat niin liikenteelliset kuin ympäristölliset seikat, palautteessa lukee.
Lisäksi Metsäkuljettajat muistuttavat, että liikenneympyröiden talvikunnossapitoon ja ennen kaikkea liukkaudentorjuntaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. Huomiota tulee kiinnittää myös Tehtaankadun liikenneympyrän sijaintiin; ympyrä ei saa sijoittua ”mäkeen”, koska liukkaalla kelillä tyhjän ajoneuvon liikkeelle lähtö on ongelmallista.
YKSITYISHENKILÖNÄ kaavasta antoi palautteen Juha Virtanen. Virtanen on huolissaan Kotakennääntien turvallisuudesta.
– Suojatie samassa tasossa rekkaliikenteen ja muun liikenteen kanssa ei ole turvallinen ratkaisu; kaavassa tulisi ottaa huomioon teiden alitus ja/tai ylitys sekä liikennevalo-ohjaus. Tehtaan liikenne tulee järjestää turvallisesti muualta kuin Kotakennääntien kautta, Virtasen palautteessa seisoo.
Kaavoittaja katsoo, että kaavassa on huomioitu tarpeellinen tila turvallisille ja toimiville liikennejärjestelyille. VIrtasen ja Metsäkuljettajat ry:n palautteet eivät myöskään johda toimenpiteisiin kaavan osalta. Lausunnot saatetaan teknisen toimen tietoon, jolloin ne voidaan ottaa huomioon tie- ja katusuunnittelun yhteydessä.
KAAVAAN TEHDÄÄN kuitenkin pieniluontoinen muutos. Koska kaavassa ei ole annettu tarpeeksi tilaa ns. Vapaan oikean rakentamiselle Viiskulmaan, kaavaa muutetaan sen mahdollistamiseksi. Kaavamuutosaluetta on tarpeen laajentaa Suolahden suunnassa likimain museon nykyiseen liittymään saakka ja laajentaa aluetta myös kaavan itäpuolisella osalla. Kaava rajataan uudelleen myös länsiosasta siten, että museon tonttiin liitetään vielä noin 350 neliön kokoinen alue.
Va. Hallintojohtajan ehdotuksen mukan kaupunginhalitus hyväksyisi yllämainitut toimenpiteet. Kaava-aluerajauksen takia järjestetään uusi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 30 §:n mukainen valmisteluvaiheen kuuleminen, mutta uusia lausuntoja ei nähdä tarpeellisina.
Lue kaupunginhallituksen esityslista kokonaisuudessa täältä.
Vapaata oikeata toivottiin tehtaantien risteykseen eikä viiskulmaan…