Liikkeellä on OPn nimissä lähetetty huijaussähköposti, jonka avulla kalastellaan yritysasiakkaiden verkkopankkitunnuksia.
Pankki varoittaa, että mikäli joku saa huijausviestin, siihen ei pidä vastata tai klikata viestissä olevia linkkejä. Verkkopankkitunnuksia ei tule missään tapauksessa luovuttaa.
Kaikki epäilyttävät viestit on syytä poistaa niitä avaamatta.
Huijausviestissä kerrotaan, että ”Ilmoitamme teille, että haavoittuvuus on havaittu omassa verkkopankissa.
Jos haluat jatkaa käyttämällä palveluita, sinun tulee suorittaa päivityksen.” ja ohjataan kirjautumaan sisään linkin kautta avautuvalla huijaussivustolla.
Huijaussivusto muistuttaa Kassanhallintapalvelun sisäänkirjautumisnäkymää ja siinä pyydetään kirjautumaan verkkopalveluun käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
OP EI KOSKAAN pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksia, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä.
Mikä verkkopankkitunnukset on kuitenkin jo luovutettu huijaussivustolle, kehottaa OP välittömästi sulkemaan tunnukset soittamalla OP Yritys- ja maksuliikepalvelut -puhelinpalveluun numerolla 0100 05151.
Numero vastaa arkisin kello 8–16.30.
Puhelinpalveluajan ulkopuolella tunnukset voi sulkea soittamalla verkkopalvelutunnusten sulkupalveluun +358 20 333. Tapahtuneesta on ilmoitettava myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
Onko vielä olemassa niin tyhmiä ihmisiä jotka menee tähän retkuun?