Keski-Suomen keskussairaalassa on otettu käyttöön päivystysasetuksen mukainen toimintatapa – puhelinneuvontaan tulee soittaa aina ennen päivystykseen lähtöä
Keski-Suomen keskussairaalan päivystyksessä on otettu käyttöön tämän vuoden alussa voimaan tulleen päivystysasetuksen mukainen päivystyksellisen hoidontarpeen arviointi. Asetuksen mukaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystykset on tarkoitettu vain äkillisesti sairastuneille potilaille, joiden hoidon aloitus ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään.
Silloin, kun oma terveysasema on kiinni, pyydetään kaikkia Keski-Suomen keskussairaalan päivystykseen hakeutuvia soittamaan päivystyksen puhelinneuvontaan 0100 84 884.
Keski-Suomen keskussairaalan päivystyksen puhelinneuvonta on auki arkisin kello 16:00 – 8:00 sekä viikonloppuisin ja juhlapyhinä ympäri vuorokauden. Päivystyksen puhelinneuvonnassa sairaanhoitaja arvioi soittajan kertoman vaivan kiireellisyyden eli onko vaiva sellainen, joka vaatii välitöntä päivystyksellistä hoitoa vai ei, ja antaa soittajalle toimintaohjeet, miten asian kanssa tulee edetä. Asian selvittäminen ei ole aina mahdollista puhelimitse. Tällöin potilas ohjataan päivystyksellisen hoidon tarpeen arvioon paikan päälle.
Päivystykseen ei kannata hakeutua ei-kiireellisten vaivojen ja asioiden vuoksi, joita ovat mm. pitkittyneet selkäkivut ilman uusia oireita, lievät nyrjähdykset, reseptien uusiminen sekä sairauslomatodistusten kirjoittaminen. Tällaiset henkilöt ohjataan ottamaan yhteyttä seuraavana arkipäivänä omalle terveysasemalle.
MUISTA: Hätätilanteessa soita aina suoraan hätänumeroon 112.
Tarkista oman terveysasemasi päivystysajat terveysaseman verkkosivuilta. Löydät linkit terveysasemien aukioloaikoihin sairaanhoitopiirin verkkosivuilta.
Voit lukea lisää Keski-Suomen keskussairaalan päivystyksen toiminnasta ja mm. kiireellisen hoidon aiheista, jolloin päivystykseen on tultava välittömästiosoitteessa www.ksshp.fi/paivystys