Äänekoskella otettiin yhteyttä sosiaaliasiamieheen huomattavasti edellisvuotta enemmän. Vuonna 2015 Äänekoskella tehtiin 31 oikaisuvaatimusta viranhaltijapäätöksistä. Lautakunta palautti uudelleen käsittelyyn tai muutti yhden päätöksen.
Asiakaslain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteiden luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa. Erityisesti huomiota kiinnitetään paljon hoivaa ja huolenpitoa tarvitsevien, kuten lasten, kehitysvammaisten henkilöiden ja vanhusten asemaan ja oikeuksiin.
Asiakaslaissa säädetään kunnille velvollisuus nimetä sosiaalihuollon lainsäädäntöön perehtynyt, sosiaalihuollosta riippumaton ja puolueeton asiakkaan näkökulmaan perehtynyt sosiaaliasiamies. Äänekosken kaupunki hankkii sosiaaliasiamiehen palvelut sosiaalialan osaamiskeskuksesta, jossa sosiaaliasiamiehenä toimii Eija Hiekka.
Äänekoskella otettiin yhteyttä sosiaaliasiamieheen huomattavasti edellisvuotta enemmän. Lähes kaksi kolmesta asioinnista kuvasti tyytymättömyyttä, ja erityisesti toimeentulotukeen liittyvät yhteydenotot lisääntyivät merkittävästi. Näitä yhteydenottoja tehtiin 28, kun taas vuonna 2014 yhteydenottoja oli 15. Toinen merkittävästi kasvanut yhteydenottojen syy liittyi yleiseen tiedontarpeeseen sosiaalipalveluista ja kolmanneksi korkein ja kasvanut yhteydenoton syy liittyi palvelun toteuttamiseen. Asiakkaan kohteluun liittyvät yhteydenottoja tehtiin kymmenen.
Vuonna 2015 Äänekoskella tehtiin 31 oikaisuvaatimusta viranhaltijapäätöksistä. Lautakunta palautti uudelleen käsittelyyn tai muutti yhden päätöksen. Kolmesta lautakunnan päätöksestä valitettiin hallinto-oikeuteen, josta ei palautunut hyväksyttyjä valituksia, eikä myöskään korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Länsi-ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto ratkaisi kaksi Äänekoskea koskevaa kantelua, joista toisessa kiinnitettiin huomiota menettelytapaan, ja toinen ei johtanut selvittämistä laajempiin toimenpiteisiin.
Asiamiehen raportti kokonaisuudessaan tässä perusturvalautakunnan listalla.