Koulutus.fi:n teettämän kyselyn mukaan esimiehiä ärsyttää alaisissaan eniten huonon ilmapiirin luominen työpaikalla. Kyselyyn vastanneista esimiehistä jopa kolmannes mainitsee omalta työpaikaltaan löytyvän ns. vastarannan kiiskin.
Alaisia taas ärsyttää pomoissaan eniten sellaisista virheistä syyttäminen, joita he eivät ole tehneet. Kolmannes alaisista kokee turhista virheistä syyttämistä tapahtuvan silloin tällöin.
Yksi mielenkiintoisista seikoista on se, että vaikka palautteen antamisen niukkuutta pidetään esimiehessä vähiten ärsyttävänä piirteenä, niin silti melkein puolet kyselyyn vastanneista alaisista toivoisi saavansa esimieheltään enemmän palautetta.
Esimiesten mukaan alaisen toisaalta ärsyttävä tapa voi olla myös kiitelty tapa toimia. Alaisen vähiten ärsyttäväksi tavaksi toimia listautui sellaisten tehtävien hoitaminen, joita esimies ei ole hänelle määrännyt. Reilu 65 % esimiehistä vastasi ”Luojan kiitos, kyllä” kysymykseen ”Hoitavatko alaisesi tehtäviä, joita et ole pyytänyt heitä tekemään?”.
Tutkimus Mikä työpaikalla ärsyttää toteutettiin toukokuussa 2015. Kyselyyn vastasi yhteensä 709, joista esimiehiä oli 31 % ja alaisia 69 %. Kyselyssä oli omat kysymykset sekä alaisille että esimiehille siitä, mitkä tavat ja käyttäytymiset toisessa osapuolessa ärsyttävät työpaikalla sekä minkä verran kukin tapa ärsyttää.
Lisätietoa tutkimuksesta täältä.






























Palautetta ja kritiikkiä voi antaa rakentavasti, mutta jostain syystä suomalainen ei sitä taitoa osaa.
Kritiikissä ei ole mitään järkeä, ellei samalla esitä parannusehdotusta. Ei pidä marista toisten tekemisistä, ellei osaa kertoa, miten tekemisen laatua tai tapaa voisi parantaa.
Ja yrityksillä on miljoona muutakin kilpailukeinoa kuin tuotteen tai palvelun HINTA, jota ei korkean verotuksen ja matalan ostovoiman maassa alas saada millään.
Eniten ärsyttää kun työkaveri soittaa heti pienessäkin asiassa kaikkein korkeimmalle johdolle….ennen pystytty puhumaan. Tämä omankilven kiillottaja kaupungilla pilaa meidän työyhteisön hengen.