Muutoksen tarkoituksena on syventää henkilökohtaisen asiakaspalvelun laatua ja tehokkuutta. Kaikki rutiiniluonteiset asiat, kuten työnhakijan ilmoitukset työnhaun muutoksista, siirtyvät pääosin verkon kautta hoidettaviksi, eivätkä ne edellytä henkilökohtaista käyntiä. TE-toimisto on asiakkaisiin itse puhelimitse yhteydessä, mikäli tarvetta ilmenee.
Ajanvarauspalveluun siirtyminen on jo toteutettu useassa valtion virastossa. Saadut kokemukset ovat olleet valtaosin myönteisiä niin asiakkaiden kuin henkilöstönkin mielestä. Ruuhkat ovat vähentyneet ja asiakaspalvelun laatu on parantunut. Niukkenevien resurssien myötä vanha päivystysluonteinen toimintatapa ei ole paras tapa toimia. Henkilöasiakkaalla on kuitenkin edelleen mahdollisuus saada toimipaikoissa neuvontaa asiointiinsa ilman ajanvarausta.
Uusi asiakas rekisteröityy verkon kautta osoitteessa www.te-palvelut.fi. TE-toimisto ottaa häneen tämän jälkeen yhteyttä sopiakseen jatkotoimista, kuten ajanvarauksesta. Jo työnhakijana olevat voivat olla yhteydessä suoraan omaan asiantuntijaansa yhdessä sovitulla tavalla, esimerkiksi sähköpostitse.
Mikäli työnhakija kokee, ettei hän saa asiaansa itse hoidettua verkossa, voi hän ottaa yhteyttä valtakunnalliselle Työlinjalle, Keski-Suomen TE-toimiston puhelinpalveluun tai käymällä toimipaikkojen neuvonnassa.
Muutos on osa valtakunnallista TE-palvelu-uudistusta. Monikanavaisten palvelujen kehittymisen myötä TE-hallinnossa uskotaan, että asiakkaiden palvelu tulee tehostumaan. Esimerkiksi harvaan asutuilla seuduilla etäpalvelujen käyttöönotto mahdollistaa ajanvarauksella tapahtuvat asiantuntijatapaamiset kätevästi työnhakijan omalla paikkakunnalla.
Työnantajia palvellaan tuttuun tapaan verkossa, puhelimitse tai kasvokkain ilman ajanvarausta.
TE keskukset ovat täysin jumissa ja nettipalvelu on täysin keskeneräinen. Sieltä puuttuu esimerkiksi mahdollisuus lähettää liitteet jne. Aivan susi ja liian nopeasti tehty järjestely.
samaa mieltä ihan paska koko systeemi