Äänekosken kaupungin vaihdejärjestelmässä ja terveyskeskuksen reseptien uusintajärjestelmässä on ilmennyt teknisiä vaikeuksia. Vikoja korjataan parhaillaan.
Suurimmat ongelmat näyttäytyvät kaupunkilaisille terveyskeskuksen takaisinsoittojärjestelmässä ja sähköisten reseptien uusimisen hitaudessa. Hitaasti toimivat järjestelmät aiheuttavat harmia, mutta kaupungin numeroihin voi yhä soittaa.
Äänekosken kaupunki on tilannut uuden puhelinvaihdejärjestelmän operaattorilta, mutta ohjelmiston käyttöönotto ei ole sujunut odotetulla tavalla.
– Ohjelmiston uusimisella haettiin parannusta vanhaan käytöstä poistuvaan järjestelmään. Terveyskeskuksen takaisinsoittojärjestelmän hitaus oli suurin syy järjestelmän uusimiseen. Takaisinsoittojärjestelmä ei toimi uudella alustalla tällä hetkellä ollenkaan, vaan käytössä on yhä vanha, erittäin hidas järjestelmä, kertoo tietohallintopäällikkö Juha Kärkkäinen.
Vaihdejärjestelmän lisäksi ongelmia on ilmennyt myös reseptien uusintajärjestelmässä, joka toimii valitettavan hitaasti. Lääkärin uusiessa reseptin, tieto lähetetään ensin Jyväskylän järjestelmään, josta se menee Kelalle. Kun tietojen lähettämisen vasteaika venyy, se vie turhaan lääkärin ja sitä myöten myös potilaan aikaa.
– Reseptin uusimisessa pitäisi mennä noin kymmenen sekuntia, mutta nyt vasteajat ovat jopa minuutteja, Kärkkäinen sanoo.
Toistaiseksi kaupungilta pyydetään ihmisiä kuitenkin uusimaan ainoastaan välttämättömimmät reseptit.
– Nämä ovat kiusallisia ongelmia, jotka pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti, Kärkkäinen sanoo.
Vaihdejärjestelmän ja e-reseptien uusinnan ongelmat eivät liity toisiinsa, vaan ovat kaksi erillistä ongelmaa. Kaupungin tietohallinnossa tehdään parhaillaan paljon töitä, että palvelut saataisiin taas toimimaan halutulla tavalla. Kaupunki on jatkuvassa yhteydessä ohjelmistojen toimittajiin vikojen korjaamiseksi.