Uuden Nelostien linjauksen rakentaminen Äänekosken kohdalle pääsee syksyllä vauhtiin. Samoihin aikoihin viimeistellään Huutomäen liittymää avattavaksi.
Vuosi 2017 on suurten tietyömaiden aikaa. Pian valmistuva biotuotetehdas kasvattaa Äänekoskelle ajavan raskaan liikenteen virtaa ja luo aikataulupaineita tieosuuksien parantamiselle.
Äänekosken liikenneyhteydet -hankkeen suurimmista tietyömaista valtateiden 4 ja 13 eritasoliittymä avataan liikenteelle lokakuussa 2017. Äänekosken kohta puolestaan valmistuu vasta kesällä 2019.
– Biotuotetehtaan puolelta toivottiin alun perin, että Nelostien parantaminen kokonaisuutena olisi ollut valmiina tehtaan käynnistymiseen mennessä. Töiden vaatimat hallinnolliset suunnitelmat pitkittivät aikataulua kuitenkin niin, että valtatie tulee olemaan täysin valmis vasta vuonna 2020, tieosuuksien projektipäällikkö Jarmo Niskanen Liikennevirastosta kertoo.
Tänä keväänä jatketaan myös jo aloitettua alemman tieverkon parantamista.
Töitä tehdään maantiellä 627 Hirvaskankaan ja Kangashäkin välillä sekä maantiellä 633 välillä Saarijärvi–Timpersuntti. Niskanen lupaa, että työmaiden haitat minimoimaan tarkalla suunnittelulla. Esimerkiksi maantiellä 633 Hirvaskankaan kohdalla tehtävä rakentaminen tapahtuu kesäaikaan niin, ettei siitä aiheudu turvallisuusriskejä Hirvasen uuden koulun lukuvuoden alkuun.
Myös Äänekosken taajamassa tapahtuu, kun keväällä käynnistyy Kotakennääntien ja Tehtaankadun uuden kiertoliittymän rakentaminen.
VIIME SYKSYNÄ alkanut Huutomäen liittymäalueen työmaa on edennyt hyvää vauhtia, jopa hieman edellä odotetusta aikataulusta.
– Maaliskuussa viimeisteltiin loputkin maanleikkaustyöt ja tehtiin ison Huutomäen risteyssillan valutyöt. Tämä talvi oli työmaan kannalta helppo, joten saamme tänä vuonna varsinaisen valtatien lisäksi kaikki muutkin kohdan väylät valmiiksi, Niskanen kertoo.
Huutomäen yksittäisistä isommista työvaiheista seuraavana on vuorossa Hujakon risteyssillan valutyöt, jotka on suunniteltu huhtikuun alkuun. Keväällä edessä on vielä teiden kerrosrakenteiden laitto ja melunsuojausvallien rakentaminen.
Tähän mennessä valtatien vilkas liikenne on kulkenut ongelmitta Huutomäen työmaan kiertotiellä. Niskanen kertoo, että reittiä joudutaan muuttamaan vielä kerran kesäkuussa ennen kuin liikenne lopullisesti siirretään uudelle valtatielle 4 lokakuussa.
– Itse asiassa Saarijärven suunnasta kulkevilta on tullut positiivista palautetta, että nykyinen työnaikainen kiertoliittymä on helpottanut siirtymistä valtatieltä 13 Nelostielle.
Pientä haittaa liikenteelle aiheutuu vielä kesällä 2018, kun Huutomäen alueella tehdään viimeisiä päällystys- ja viimeistelytöitä.
NELOSTIEN Äänekosken kohdan rakennustyöt käynnistyvät suunnitelmien mukaan tänä syksynä, elokuun puolivälissä. Parannettavana osuutena on noin seitsemän kilometrin mittainen Nelostien pätkä Kannelsuolta Mämmelle.
Isoimmat muutokset tehdään Kotakennään kohdalla, jossa tien linjaus siirretään nykyisen valtatien länsipuolelle. Lisäksi Kotakennäänsalmen yli rakennetaan uusi, yli 200 metrin pituinen Tärttämäen silta.
– Tämä työmaa eroaa Huutomäen urakasta siinä, että töitä tehdään enemmän nykyisen tien sivussa. Joissakin kohdissa rakentaminen ei välttämättä edes näy tiellä liikkujalle, Jarmo Niskanen kertoo.
Uusi Nelostien linjaus kulkee käytännössä lähes koko matkalta kaupungin omistaman läpi. Kaupunki käynnistää muutaman viikon kestävän puuston raivausurakan kesäkuussa.
Äänekosken kohdan parantamiseen sisältyy muun muassa nykyisen Nelostien parantaminen pääosin kaksiajorataisena moottoritienä, uuden sillan rakennustyöt sekä eritasoliittymien rakentaminen Äänekosken kohdalle ja Akanniemen kohdalle. Kokonaisuuden on määrä valmistua loppukesästä vuonna 2019.
Niskasen mukaan hanke on herättänyt runsaasti kiinnostusta koko Suomen tasolla. Liikenneviraston kilpailutus Äänekosken kohdan hankkeesta valmistuu kesäkuun loppuun mennessä.
KOTAKENNÄÄNTIELLÄ puolestaan myllätään jo keväällä.
Kaupungin katupäällikkö Harri Pirhonen kertoo, että Kotakennääntien ja Tehtaankadun risteykseen suunnitellun kiertoliittymän rakentaminen käynnistyy toukokuussa. Liittymän parannustyöt kestävät arvioidusti elokuun loppupuolelle.
– Tämä tulee luonnollisesti vaikuttamaan liikenteeseen jonkin verran. Liikennettä ohjataan kiertoreiteille ja joudutaan välillä pysäyttämäänkin sekä Kotakennääntiellä että Tehtaankadulla.
Pirhosen mukaan rakennustöistä ei kuitenkaan aiheudu merkittävää haittaa alueella liikkujille. Äänekosken tehtaille ajava raskas liikennekin pääsee kulkemaan tietyömaan ohi ilman suurempia hidastuksia.
Viime vuonna Viiskulman liikennevalojen tilalle rakennettu kiertoliittymä ja uusi alkusyksystä valmistuva kiertoliittymä varmistavat liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden Äänekosken taajama-alueella. Kotakennääntien laajempaa parannushanketta kaupunki suunnittelee ensi vuonna.
TAIJA KOLEHMAINEN