Parhaillaan testattavana oleva uusi sellun jakelukeskus huolehtii, että valmiit tuotteet saadaan eteenpäin maailmalle niin tehokkaasti kuin mahdollista.
Täydessä vauhdissaan Metsä Groupin biotuotetehdas puskee ulos noin neljä tuhatta tonnia sellua vuorokaudessa. Tahti on ripeä varsinkin, koska paaleja ei odotuteta Äänekoskella erillisessä varastossa vaan ne on tarkoitus ohjataan suoraan eteenpäin Suomeen tai maailmalle.
Äänekoskelle parhaillaan rakentuva, täysin automatisoitu, sellun jakelukeskus on ensimmäinen laatuaan maailmassa.
– Biotuotetehdas on valtavan kokoinen laitos, tuotantomäärät suuret ja ympärillä oleva tila suhteellisen pieni, joten meidän oli kehitettävä kaikin puolin tehokas ratkaisu, jakelukeskuksen toimittavan Pesmel Oy:n toimitusjohtaja Tony Leikas kertoo.
Kokonaisuus muodostuu hyllymäisestä korkeavarastosta ja kahdesta hyllystöhissistä. Järjestelmä lajittelee valmiit tuotteet varastotiloihin niiden sellulajin ja asiakastilausten mukaan sekä ohjaa lähetyksiin liittyviä toimintoja.
Myös varsinainen junien ja rekkojen lastaus tapahtuu puoliautomaattisilla Konecranesin kattonostureilla. Yksi sellurekka valmistuu viidessä minuutissa ja 22 vaunun juna noin kolmessa tunnissa.
UUDENLAINEN sellun jakeluratkaisu on herättänyt huomiota maailmalla ja kotimaassa.
Leikaksen mukaan Pesmelille on tullut runsaasti kyselyjä jakelukeskuksen toiminnasta. Ulkomaiset toimijat ovat olleet kiinnostuneita kauhajokisen yrityksen kehittämästä automaattivarastosta.
– Suurimpina tietokoneohjauksen etuina on jatkuva järjestelmän kontrolli ja olemassa olevan varastointitilan joustava käyttö. Lisäksi korkeavarasto tarvitsee tavallista vähemmän pohjapinta-alaa.
Perinteiseen trukkivarastoon verrattuna automatisoitu ratkaisu säästää aikaa tuotteiden esilajittelulta ja varastotilojen jatkuvalta uudelleen jakamiselta. Pesmelin laskelmien mukaan myös sekä trukin käsittely että polttoaineen kulutus vähenevät selvästi.
Varsinainen kehitysprojekti vaati pitkän ja tarkan pohjatyön. Teollisuuden materiaalinkäsittelyjärjestelmiä valmistava Pesmel aloitti jakelukeskuksen suunnittelun yhteistyössä Metsä Fibren kanssa alkukesästä 2014. Lopullista varastoa rakennettiin yrityksen omilla konepajoilla.
Pesmelin ja Metsä Fibren kaupan arvoa ei ole julkistettu, mutta Leikaksen mukaan kyse on merkittävästä työllisyysvaikutuksesta eli noin 50 henkilötyövuodesta.
TÄLLÄ HETKELLÄ testaajat käyvät läpi jakelukeskuksen järjestelmiä ja varmistavat, että useat eri ohjelmistot pelaavat saumattomasti yhteen.
– Lisäksi työmaalla tehdään yksittäisten laitteiden, kuten korkeavarastohissien, käyntiinajoa oikeilla selluyksiköillä, työmaan projektipäällikkö Markku Ahonen Pesmeliltä kertoo.
Kesäkuun loppupuolella jakelukeskuksessa päästään viilaamaan yksityiskohtia yhteistyössä biotuotetehtaan tuotantopuolen kanssa.
Pesmel myös järjestää sellun jakelukeskukseen liittyviä koulutuksia biotuotetehtaalle siirtyvälle Äänekosken Metsä Fibren nykyisen tehtaan henkilöstölle. Järjestelmään liittyviä, teoriapainotteisia, koulutuksia on pidetty jo alkuvuodesta.
– Näin tulevat käyttäjät ovat mahdollisimman hyvin valmistautuneita hieman myöhemmin alkaviin käyttökoulutuksiin. Järjestelmän operointi on helpointa sisäistää, kun sitä pääsee paikanpäälle harjoittelemaan, Ahonen kertoo.
Koulutusten osalta yhtiö on tehnyt yhteistyötä Tampereen Teknillisen Yliopiston kanssa.
– Meillä on diplomityöntekijä, jonka tarkoituksena on kartoittaa interaktiivisen koulutusympäristön soveltamista tällaisissa hankkeissa, joissa konsepti on täysin uusi kyseiselle business-sektorille.
Seuraava suurempi askel on junaradan valmistuminen, minkä jälkeen päästään ottamaan käyttöön niin ikään automatisoitu junan lastausjärjestelmä.
Biotuotetehtaan valmistamaa sellua kuljetetaan vientiin junilla Helsingin Vuosaaren sataman kautta. Kotimaan kuljetukset puolestaan hoidetaan pääasiassa rekoilla. Pieni osa tuotannosta jää Äänekoskelle tehtaiden sisäiseen käyttöön.
TAIJA KOLEHMAINEN
Jaa-a.. vai lastaa autot automaattisesti. Ei pidä paikkaansa. (Ottakaapa toimitus selvää..) Junanvaunujen osalta pitää, mutta autot lastataan automaattiLINJALTA AUTOMIESTEN toimesta autoon. Varasto toimittaa kuorman linjalle viidessä minuutissa, ja automies ährää amatöörin kokemuksella pikkutrukilla paalit puolessa tunnissa autoon. Toisinsanoen tehdas ulkoistaa ennen Paperiliiton alaisen työsuoritteen autoilijoille eli yrittäjille. Työpaikkoja (kuluja) siis taas vähenee tehtaan palkkalistoilta.
Ei taida ihan 5 minuutissa auton lastaus onnistua. Tunnin se keskimäärin vie…