Äänekoskelainen Jussi Ruuska on kävellyt muun ratatyömaaletkan matkassa Jyväskylästä Äänekoskelle. Iso etappi ratahankkeessa on pian saavutettu.
Metallista ”härkää” kiinni sarvista. Härkää eli ruuvikonetta tarkat 61 senttimetriä eteenpäin. Kone alas ja napakasti takaisin ylös. Työntö jälleen eteenpäin.
Jussi Ruuska avaa tottuneesti vasta jaettujen betonipölkkyjen ruuveja, jotta ne voidaan kiinnittää alla odottaviin uusiin ratakiskoihin. Samaa hommaa hän on tehnyt lähestulkoon koko 40 raidekilometrin matkan Jyväskylästä Suolahteen.
– Simppeliä puuhaa, mutta ulkona työskentely ja vaihtuvat maisemat pitävät mielenkiinnon yllä, Äänekoskella asuva Ruuska sanoo.
Jyväskylän ja Äänekosken välisen rataosuuden päällysrakennetta uusivalla porukalla on edessään vielä viimeiset kilometrit ennen päämääräänsä. Noin satapäinen työntekijöiden joukko saavuttaa tehdasintegraatissa sijaitsevan ratapihan tiistaina 2. elokuuta.
Tämän jälkeen työsarkaa riittää vielä paineeksi asti mutta jatkuva matkaaminen sentään loppuu.
JYVÄSKYLÄSTÄ TOUKOKUUN alussa lähtenyt työmaaletka on pysynyt tiukassa aikataulussaan erinomaisesti. Kiittäminen on tarkkaa suunnittelutyötä.
Päivän rytmi on tiedettävä tarkasti eikä yhdelläkään työvaiheella ole varaa odotella toista. Noin kahdeksan tunnin aikana on edettävä 600 metrin matka.
Työmaan kylkeen iltapäivällä sulkuajan jälkeen saapuvat junat eivät anna armoa.
– Tämän ruljanssi vetäminen vaatii lehmän hermoja ja pitkää kokemusta, VR Trackin työmaapäällikkö Antti Määttänen sanoo.
Liikenneviraston ja VR Trackin allianssimallilla toteuttamat radan peruskorjaustyöt ovat osa Äänekosken Liikenneyhteydet -hanketta.
Ratahanke painottuu Jyväskylän ja Äänekosken välille, johon uppoaa 80 miljoonan euron budjetista kaikkiaan 65 miljoonan siivu. Yksittäisiä, joskin haastavia, työkohteita on myös Jyväskylän ja Tampereen välisellä radalla.
Radan parannuksilla ja sähköistyksellä kasvatetaan rataosuuden kapasiteettia biotuotetehtaan lisääntyvän liikennöinnin tarpeisiin.
Biotuotetehtaan päästyä tuotantotavoitteisiinsa kasvaa Äänekosken ja Jyväskylän väliä kulkevan tavaran määrä 24 junaan päivässä.
SUOLAHDEN JA Äänekosken välisen radan työt sujuvat rutiininomaisesti lukuun ottamatta muutamaa sähköistyksen vaatimaa erikoiskohdetta. Siltojen alla on tehtävä radan madaltamista, Valkamassa kallioleikkaus ja Paatelanlahden ratasiltaa on avarrettava.
– Vaikuttaa, ettei tätä osuutta ole ajateltukaan koskaan sähköistettävän, Määttänen arvelee.
Varsinaisen rataa pitkin kulkevan työmaaletkan lisäksi Suolahteen on saapunut hankkeen konttitoimisto, jossa muun muassa huolehditaan työskentelyn ja liikkumisen turvallisuudesta sekä pidetään päiväkirjaa työn edistymisestä.
Suolahdesta käsin hoidetaan myös lähialueen ratapihojen kunnostukset, turvalaitetyöt ja muut radan viimeistelyt. Tehokasta työaikaa on edessä vielä muutama kuukausi ennen lumien tuloa.
Vuonna 2017 ratahanke keskittyy pääasiassa Jyväskylä–Tampere-osuuteen.
MATKATYÖLÄISELLE kotiseudun rakennusurakat ovat miellyttävää vaihtelua.
Kolme aiempaa vuotta Jussi Ruuska on kiertänyt ratatyömaita kauempana. Talvikuukausina töitä ei ole tarjolla, mutta muulloin niitä riittää hyvin.
– Kun laitoin hakemuksen tähän hankkeeseen, oli työpaikkoja tarjolla kymmeniä ympäri Suomea. Kyllä noita ratakilometrejä on uudistettavana ja kunnossa pidettävänä sen verran, että tehtävää riittää varmasti tulevaisuudessakin hyvin, Ruuska toteaa.
Varsinaista ammattikoulutusta ei työhön järjestetä, joten Ruuskakin on oppinut tekemällä, seuraamalla ja kuuntelemalla kokeneempia työntekijöitä. Ratatyömaalla puurtavalle rauhallinen asenne on hyväksi, virallisesti puolestaan vaaditaan ratatyöturvallisuuspätevyys ja työturvallisuuskortti.