Etelästä Äänekoskelle ylettyvissä raidetöissä tekemistä on valtavasti, aikaa vähän ja vaikutukset laajat, mutta tavan äänekoskelainen tuskin edes huomaa miljoonien urakkaa.
Harvoin Suomessa sähköistetään tai ylipäätään kunnostetaan vastaavia ratayhteyksiä yhdellä kertaa yhtä isosti kuin Äänekoskelta Jyväskylän kautta Tampereelle vievää väliä nyt.
Satoihin raidekilometreihin uppoaa vaivatta hieman yli puolet Metsä Groupin biotuotetehtaan liikenneyhteyksien parantamiseen korvamerkitystä 158 miljoonan rahapotista. Toinen osa käytetään tiestön kunnostamiseen.
Liikenneviraston ratahankkeesta vastaava Mikko Heiskanen laskee, että 80 miljoonalla eurolla parannetaan ainakin turvalaitteita, kunnostetaan tunneleita, rakennetaan silta sekä uusitaan ja sähköistetään 51 kilometriä Jyväskylän ja Äänekosken välistä raidetta.
Projektipäällikön käsissä on vain akuutein, reilussa vuodessa toteutettava, toimenpidelista. Radan on nimittäin oltava valmis biotuotetehtaan käynnistymisen aikataulussa, jotta tavaraliikenne pääsee virtaamaan Äänekoskelta maailmalle häiriöttä.
UUDET BETONIPÖLKYT ja kiskot ovat jo pääosin jaettu hankealueen huonokuntoisimman rataosuuden varrelle.
Allianssimallin palveluntuottaja, VR Track Oy, aloittaa rakennustyöt Jyväskylästä kohti Äänekoskea toukokuussa. Väli on tyypillinen tavaraliikenteen raide: Sitä on parannettu vähän kerrallaan, mutta ei kokonaan kertaakaan viime vuosikymmenten aikana.
Nyt raiteet myllätään pohjia myöten uusiksi.
– Tämä työ ei valitettavasti ole ulkopuolisille kovin näkyvää verrattuna vaikkapa Nelostien hankkeisiin. Ratojen läheisyydessä liikkuva huomaa korkeintaan pitkän työmaaletkan tai heidän jäljiltään uudet sähköpylväät, Heiskanen naurahtaa.
Äänekosken radan varrella asuvatkaan eivät todennäköisesti tajua ohi kulkevan tavaramäärän kaksinkertaistuvan. Ihannetilanteessa liikenne ei merkittävästi lisäänny nykyisestä vaan junat pidentyvät ja yksinäisten vetureiden ralli vähenee.
– Uusittava rata ja laitteet mahdollistavat tehokkaammat kuljetukset, järkevämmän ja turvallisemman liikennöinnin, Heiskanen tiivistää.
VAIKKA NÄKYVIN muutos Äänekosken maisemakuvassa olisikin biotuotetehtaalta tavaraa kuljettavat uudenlaiset sähköveturit, niin todellisuudessa ratahankkeen vaikutukset ovat suuret.
Heiskanen uskoo, että parannellun radan lisäksi tässä ollaan rakentamassa pohjaa Keski-Suomen elinvoimaisuuden kasvulle.
Ilman biotuotetehtaan myötä lisääntyviä kuljetuksia ratahanke ei olisi ollut kannattava. Nykypäiväisestä liikenneyhteydestä hyötyy kuitenkin jättitehtaan lisäksi esimerkiksi Valtran Suolahden traktoritehdas, tulevaisuudessa toivottavasti myös moni uusi biotuotetehtaan kylkeen syntyvä yritys.
TiesiX?
Metsä Groupin biotuotetehtaan valmistuttua puu virtaa Äänekoskelle pääasiassa maanteitse. Suurin osa valmiista sellusta puolestaan kuljetetaan raiteilla.
– Raakapuuta tuodaan biotuotetehtaalle joka päivä 240 tukkirekan ja 70 junavaunullisen voimin. Vuodessa se tekee 6,5 miljoonaa kuutiometriä puuta.
– Valmis sellu jaetaan eteenpäin maailman ensimmäisen pitkälle automatisoidun sellun jakelukeskuksen kautta.
– Vuoden kokonaistuotannosta 800 000 sellutonnia kulkee pitkinä kokojunakuljetuksina vientituotevarastona toimivaan Vuosaaren satamaan. Tämä tarkoittaa 40 junavaunullisen verran sellua päivässä.
– Sellusta 400 000 tonnia menee suoraan asiakkaille junilla ja rekoilla. Loput 100 000 tonnia jää jalostettavaksi tehdasalueen yksiköihin.