ÄKS

Terveyspalvelut hakevat uomaansa

09.10.2025 11:14
Avointa päivätoimintaa vetävä Sirpa Martins kutsui alueyliääkäri Keijo Lukkarisen kertomaan Hyvinvointialueen kuulumisista. Mukana olivat myös Kuuloliiton asiantuntija Margit Hassinen ja Sisä-Suomen Kuulo ry:n Leena Mäkinen, he kertoivat, että yhdistyksen toiminta on aktiivista ja säästää asiakaskäyntejä Novaan.

Alueylilääkäri Keijo Lukkarinen saapui Suolahden Kansantalon keskiviikkoiseen avoimen päivätoiminnan luennoitsijaksi. Kuultiin ajankohtaista asiaa terveyspalveluiden muutosten tuulista sekä terveisiä Äänekoskelta saatavista palveluista. 

 

Äänekoskesta on tullut pohjoisen Keski-Suomen hyvinvointalueen alueellinen sotekeskus, jonne paikalliset palvelut ovat keskittyneet. 

– Täältä löytyvät ajanvarausvastaanotto, suunterveyspalvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut, neuvolat, ja opiskeluterveydenhuolto, jota tarjotaan kouluilla sekä kiirevastaanotto, jonne tulee asiakkaita myös pohjoisen suunnasta. Kiirevastaanottoja Keski-Suomessa on Äänekosken lisäksi Novassa ja Jämsässä, Tämä ei ole näkynyt merkittävästi Äänekoskella, sillä meillä on kaksi lääkäriä ja useampia hoitajia, jotka pystyvät vastaamaan volyymiin, Keijo Lukkarinen kertoo. 

Äänekosken kiirevastaanottoaikaa supistettiin kahdella tunnilla ja nyt niin sanottu päivystys päättyy klo 20. 

– Viimeisen kahden tunnin aikana kävijöitä oli  vain yhdestä viiteen, joten resurssi koettiin hyvinvointialueella kalliiksi, Lukkarinen sanoo. 

Yhteinen potilastietojärjestelmä tuo hyötyä Äänekoskelle, sillä tieto kulkee nyt reaaliajassa Novasta. Etädigiyksikkö antaa palveluita chatin muodossa. 

– Siellä on monen alan osaajia, ja sitä kautta on saatu moneen asiaan apua. Digivastaanotto on yllättävä suosittu, Lukkarinen kertoo. 

Lukkarinen kertoo, että terveyskeskussairaalan vuodeosasto tulee keskittymään ja suurentumaan. Hän myöntää, ettei tiedä mitä suunta lopulta tulee tarkoittamaan. 

– Potilashuoneet ovat isoja, ja on katsottu että yhden hengen potilashuoneisiin saadaan hyvin mahtumaan kaksi vuodepaikkaa. Tilojen puolesta laajeneminen on mahdollista, mutta mistä saadaan käsipareja, se on toinen kysymys. Meillä on tarve perustason vuodeosastopalveluihin, sillä meillä on paljon ikäihmisiä. Palveluverkon muotoilussa saattaa jonkinasteista keskittymistä tulla tapahtumaan, sillä toiminnan näkökulmasta isompi yksikkö on vähemmän haavoittuva, Lukkarinen laskee. 

Uutena käytäntönä on kotisairaala, joka tarkoittaa sitä, että sairaalatasoisia palveluita viedään kotiin saakka. 

– Esimerkiksi suonensisäisiä antibioottihoitoja voidaan antaa kotona, Lukkarinen sanoo. 

Äänekoskella tehdään erikoistutkimuksia, kuten mahasuolikanavan tähystyksiä sekä sydän- ja ultraäänitutkimuksia. 

– Äänekoskella vastaanottoja pitää sydän- ja diabeteslääkärit ja ortopedit. Vastaanotolta löytyy myös erikoistuneita hoitajia, Lukkarinen luettelee. 

Kuntoutuksen palveluista vastaavat fysioterapeutit sekä talossa on tarjolla myös apuvälineitä sekä älykuntosali. 

– Kuntosali löytyy kaupungin toimintana myös Suolahdesta ja Sumiaisista. 

Ikääntyneille tarjotaan lähipalveluna kotisairaanhoitoa sekä seniorineuvolan palveluita Kuhnamon palvelukeskuksesta. 

– Suolahden puolella on seniorineuvolan toimintaa vain vähäisissä määrin, Lukkarinen harmitteli. 

Lääkärille on jonoa on neljään-viiteen  viikkoon, hoitajalle pääsee nopeammin. Jos asia on akuutti, niin kiirevastaanotolla pääsee lääkäriin viikon jokaisena päivänä.

– Osalle Äänekosken väestöstä, lähinnä pitkäaikaissairaille, tarjotaan omalääkäripalveuluita. Mielenterveys- ja päihdepalveluihin on ensilinja, jossa tehdään hoidontarpeen arviointi. 

– Myös kuntoutuksella on oma puhelinlinjansa, eli niihin kannattaa olla yhteydessä, niin pääsee suoraan asioimaan oikeaan kohteeseen, Lukkarinen vinkkaa. 

Kiirevastaanottouudistuksen ideana on, että päivätoiminnassa voidaan tehdä enemmän kuin iltaisin ja viikonloppuisin. 

– Me ohjataan ihmisiä käyttämään päivätoimintoja, koska tutkimusmahdollisuudet ovat paremmat, kun laboratorio ja röntgen sekä apuvälineet ovat käytössä, Keijo Lukkarinen sanoo. 

Lukkarinen muistuttaa, että sotepalveluiden järjestämisvastuu on yksiselitteisesti yhteiskunnalla. 

– Miten palveluja tulevaisuudessa tuotetaan, voi tapoja olla monenlaisia, Keijo Lukkarinen sanoo. 

Suolahden Kansantalon keskiviikkoiset kaikille avoimet toimintapäivät ovat syksyn aikana ottaneet paikkansa ihmisten kohtaamispaikkana.

– Elokuussa alkaneet toimintapäivät ovat keränneet tähän saakka kymmeniä osallistujia.Tietoa hyvinvointialueen ja kaupungin palveluista, palveluverkkojen rakentumisesta on jaettu niin valmistelijoiden kuin päätöksentekijöiden näkökulmista, toimintaa vetävä Sirpa Martins sanoo. 

Erilaiset vertaisyhdistykset ovat esitelleet toimintaansa. 

– Kulttuuria, liikuntaa ja iloista yhdessä oloa on harrastettu, vaihdettu näkemyksiä, kokemuksia ja mielipiteitä maailman menosta, musiikista, marjastuksesta, kalastuksesta ja syöty yhdessä Eevan valmistamat maukkaat lounaat. Tämmöiset on hyviä ja tärkeitä juttuja ja kaikki ovat tervetulleita mukaan, kannustaa Martins.

Äänekosken sosiaali- ja terveyskeskuksen palvelupiste on auki ma-to klo 8.00–15.30 ja pe klo 8.00–14.00.

Äänekosken sosiaali- ja terveyskeskuksen kiirevastaanotto ma-pe klo 8–16. Kiirevastaanotto iltaisin ma-pe klo 16–20 ja la-su klo 8–20.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy