Keski-Suomen ELY-keskus on saattanut suunnitelmansa Huutomäen eritasoliittymän osalta kaiken kansan tietoon. Nelostien linjausvaihtoehtoja nykyisen ongelmallisen Honkolan risteyksen ohi on kolme, joiden kartat on julkistettu ELY-keskuksen kotisivulla.
Karttoja esiteltiin jo tiistaina Honkolan koululla järjestetyssä yleisötilaisuudessa. ÄKS oli paikan päällä ja kertoi tapahtumasta ja yhden paikallisen asukkaan näkökulmasta tuoreeltaan näin.
Suunnitelmia jatketaan nyt yhden vaihtoehdon pohjalta. Samainen vaihtoehto oli jo hankeryhmän suosikki.
– Yleisötilaisuudessa ja sen työpajoissa esille tulleet näkemykset vahvistivat käsitystä kyseisen vaihtoehdon toimivuudesta kunhan sitä vielä parannellaan esille tulleilla ehdotuksilla – tai ainakin selvitetään niiden toteutuskelpoisuus, ELY-keskuksen investointipäällikkö Hannu Keralampi kertoo.
Hankeryhmässä ovat mukana konsultin tukena ELYn eri alojen asiantuntijat, Keski-Suomen liiton, Äänekosken kaupungin, Keski-Suomen museon, SKAL ry:n ja Linja-autoliiton edustajat.
– Pitää muistaa, että tässä on kyse yleissuunnitelmasta, jota vielä tarkennetaan tiesuunnitelmavaiheessa. Vasta silloin lopullisesti tien sijainti tarkalleen määritetään. Yleissuunnitelma on kuitenkin jossain määrin yleispiirteinen vaikkakin tien sijainti likimain määritetään siinä.
Hankeryhmän ja asukkaiden suosikkivaihtoehto (hinta-arvio 27 miljoonaa) tässä:
Toinen vaihtoehto (hinta-arvio noin 31 miljoonaa euroa):
Kolmas vaihtoehto (hinta-arvio noin 26 miljoonaa euroa):
Tarkemmat kartat löytyvät pdf-tiedostona ELYn sivuilta.
Hankkeen tavoitteena on nelostien parantaminen Huutomäen liittymän kohdalla ja sen lähialueella Äänekoskella. Yleissuunnitelma laaditaan ympäristövaikutusten arviointiin liittyneen alustavan yleissuunnitelman vaihtoehdon VE2 mukaisesti noin kolmen kilometrin matkalle. Vaihtoehdon mukainen linjaus noudattelee nykyisen valtatien maastokäytävää lukuun ottamatta Huutomäen liittymän eteläpuolista osuutta, jossa linjaus siirtyy tien länsipuolelle. Nelostie suunnitellaan korkealuokkaisena kaksiajorataisena tienä, jonka liittymät ovat eritasoliittymiä. Työhön liittyy myös rinnakkaisteiden ja kevyen liikenteen yhteyksien suunnittelu sekä hankkeen vaiheittaisen toteuttamisen selvittäminen.
Nykytilanteessa liikennemäärä Huutomäen kohdalla on noin 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Määrästä raskasta liikennettä on noin 12 prosenttia. Huutomäen liittymä on tiejakson kuormitetuin liittymä, jossa liikenne ajoittain jonoutuu ja erityisesti vasemmalle kääntyminen on vaikeaa ja vaarallista. Liikenne-ennusteen mukaan liikenne kasvaa lähivuosikymmeninä vielä merkittävästi, mikä edelleen heikentää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain mukainen suunnittelukohteen YVA-menettely on päättynyt lokakuussa 2013. Arviointiselostuksesta saadun yhteysviranomaisen lausunnon ja keskeisten lausunnonantajien mukaan pidetään vaihtoehtoa VE2 toteuttamiskelpoisimpana ratkaisuna.
Hankkeen maantielain mukaisen yleissuunnitelman laatiminen on aloitettu, suunnitelmaa laatii WSP Finland Oy. Tavoitteena on, että yleissuunnitelma valmistuu marraskuun 2014 loppuun mennessä.
Yleissuunnitelman toinen esittelytilaisuus järjestetään 10. syyskuuta klo 17 Äänekosken kaupungintalolla.
Eli ainakaan vielä ei oltaisi Hujakkolammen yli menossa, Hyvä!