Eurooppalaisen eCall-järjestelmän tultua käyttöön autot osaavat hälyttää apua.
eCall on autoihin asennettava turvajärjestelmä, joka soittaa automaattisesti 112-puhelun ja välittää samalla auton tarkat sijaintitiedot hätäkeskukseen, jos se havaitsee auton joutuneen onnettomuuteen.
eCall on julkinen palvelu, joka on käyttäjälleen maksuton. Myöskään siihen tarvittava laitteisto ei nosta auton hintaa kuluttajan kannalta merkittävästi.
ENSIMMÄISET JULKISTA eCall-palvelua hyödyntävät uudet henkilö- ja pakettiautot tulevat Suomessa markkinoille loppuvuodesta 2017. Laite on mahdollista myös jälkiasentaa vanhempaan autoon, kun järjestelmä on käytössä.
eCall ei seuraa auton sijaintia jatkuvasti vaan aktivoituu ainoastaan onnettomuustilanteissa tai kuljettajan niin halutessa.
PALVELU MAHDOLLISTAA avun saannin nopeasti paikalle, vaikka kuljettaja ja matkustajat olisivat menettäneet tajuntansa tai eivät osaisi kertoa sijaintiaan. Auton kuljettaja voi myös itse aktivoida järjestelmän tarvitessaan apua.
Kun apu saadaan viiveettä oikeaan paikkaan, säästetään ihmishenkiä ja loukkaantuneiden toipumisennuste paranee. Suomessa on arvioitu, että 4–8 prosenttia auto-onnettomuuksissa kuolleista olisi voitu pelastaa, jos kaikissa autoissa olisi eCall-järjestelmä.
SUOMESSA eCallin käyttöönottoa on valmisteltu viranomaisten ja VTT:n yhteistyönä.
Kun järjestelmä on otettu käyttöön, vastaa Trafi ajoneuvojen tyyppihyväksynnästä, teleoperaattorit hätäviestien välityksestä ja hätäkeskukset vastaanottavat järjestelmän soittamat hätäpuhelut osana normaalia toimintaansa.
Suomen eCall-sivut löytyvät täältä.