Ympäristöministeriön ja Äänekosken kaupungin rahoittama Resurssiviisas Äänekoski – Vähäpäästöinen tieliikenne -hankkeen tulokset ovat valmiit.
Selvityksen tavoitteena on saada liikenteen päästöjä vähennettyä. Alueen toimijoilla on tahtotila saada liiketoimintansa hiilineutraaliksi ja tankkausinfrastruktuuria tarvitaan lisää. Selvityksessä lisättiin alueen toimijoiden eli yritysten, joilla on raskasta liikennettä, sekä vähäpäästöisten polttoainejakelijoiden vuoropuhelua, sekä selvitettiin kaupungin vaikutusmahdollisuuksia.
– Tieliikenteen käyttövoimissa on käynnissä muutos vähäpäästöisiin ja myös lainsäädäntö edellyttää muutosta. Selvityksen päätulos on, että lähivuosien aikana käyttövoimista erityisesti kaasu ja sähkö tulevat lisääntymään. Pidemmällä tähtäimellä sähkö tulee jopa syrjäyttämään kaasun. Äänekoskella on paljon toimijoita, joilla on rekkoja, mutta täällä ei ole mahdollista tankata vähäpäästöistä polttoainetta. Tarve on nyt tunnistettu. Alueen liikennemäärät tulevat myös edelleen kasvamaan tulevaisuudessa, ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen sanoo.
– Äänekosken sijainti on logistisesti loistava ja uusien jakeluasemien myötä tänne saataisiin ohikulkijat pysähtymään. Äänekoskella kiinnostavimpia kohteita sijainnin ja palvelujen kannalta ovat Hirvaskangas ja Kotakennäs. Käyttövoimien tankkausasemien tulee olla palveluiden ja sähkökaapelien äärellä, eikä kylmäasemien perustamista suositella.
Nelostiestä hyöty irti
Selvityksessä koottiin myös toimijoiden toiveita Äänekosken kaupungille.
– Kaupungilta toivotaan rohkeutta, innovointia ja edelläkävijyyttä. Lisäksi kaupunkien tulisi tehdä yhteistyötä keskenään, jotta jakeluverkostoa saataisiin laajennettua, elinvoimajohtaja Sari Åkerlund kertoo.
Äänekosken houkuttelevuutta vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelupaikkana vahvistaa sen sijainti valtatien varrella. Nelostietä ajaa isot massat, joista tulisi ottaa hyöty irti. Palveluverkoston luominen on kaupallisten toimijoiden tehtävää, mutta sen syntymisen mahdollistaminen kaupungin asia.
Haastatteluissa kiiteltiin Äänekosken kaupunkia siitä, että se on tehnyt investointipäätöksen, jonka hankintaperusteena oli 10% vähemmän energiaa kuluttava ratkaisu.
Kaupungilta kaivataan myös yhteistyön aloitteita, josta mainittiin esimerkkinä tämä hanke. Yhteistyö kiinnostaa toiminnanharjoittajia ja he toivovat sitä yli toimialarajojen.
Haastatteluissa eräs haastateltava kiteytti: ”Koko alan tulisi tarkastella isompaa kuvaa, ihmisistä kehitys loppupeleissä vaan on kyse. Ei ne yritykset tee yhteistyötä vaan ihmiset”.
Aitoa dialogia tarvitaan
Työn tavoitteena oli selvittää toimijoiden ja jakelijoiden näkemyksiä ja tarpeita vähäpäästöiseen tieliikenteeseen siirtymisessä. Sidosryhmien osallistaminen haastatteluin ja työpajassa tuotti Äänekosken kaupungille ajantasaista tietoa päätöksenteon tueksi ja auttaa suunnittelemaan konkreettisia toimenpiteitä kohti Äänekosken alueellisia päästövähennystavoitteita. Vuorovaikutteisesti tehty työ on tärkeä osa sosiaalista kestävyyttä ja luo pohjan taloudellisesti ja ekologisesti kestäville ratkaisuille.
– Muutos edellyttää jatkuvaa vuoropuhelua ja aitoa dialogia. Äänekosken kaupunki on esimerkillisesti pyrkinyt lisäämään keskustelua eri toimijoiden kesken, josta toimijatkin jo kiittelivät työn haastatteluissa, kertoo Rambollin Palvelumuotoilun vetäjä Aino Mensonen.
Kaupungin rooli on mahdollistaa jakelutoimintaa kaavoituksella ja sopivilla tonteilla. Äänekosken kaupungilta osallistuttiin hankkeeseen poikkihallinnollisesti, sillä vähäpäästöisyys koskee kaikkia toimialoja.
Asia on tärkeä myös huoltovarmuuden kannalta, koska biokaasua ja uusiutuva dieseliä ja sähköä pystytään tuottamaan omavaraisesti Suomessa. Huoltovarmuuden kannalta kriittistä on varmistaa, että tarvittaviin käyttövoimiin on riittävä ja luotettava pääsy myös häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Huoltovarmuuden ja toimintavarmuuden kannalta yleisemminkin oleellista on, että jakeluverkosto ei perustu alueellisesti yksittäisiin jakeluasemiin.
– Uudet käyttövoimat edellyttävät myös uutta varautumista. Raskaan liikenteen kuljetukset sekä kevyempi jakeluliikenne on osa Suomen huoltovarmuutta, sillä logistiikkaketjuissa kuljetetaan elintärkeitä tavaroita ja raaka-aineita teollisuudelle, kaupoille ja loppukäyttäjille. Polttoaineiden ja energianlähteiden monipuolisuus vähentää haavoittuvuutta ja riippuvuutta yhdestä lähteestä, energiainsinööri Juha Saari sanoo.
– Hankkeen tulokset auttavat Ääneseudun liikenteen kehittämistä vähäpäästöisemmäksi. Haastatteluissa nousi myös muita ideoita, joilla Äänekosken kaupunki voisi edistää vähäpäästöisyyttä. Äänekosken kaupunki voisi vaatia julkisen liikenteen kilpailutuksessa päästöttömyyttä, kuljetussuunnittelija Tommi Maanselkätoteaa.
Äänekoski on etujoukoissa
– Jakeluoperaattorit ovat kiinnostuneita kehittämään uusia ratkaisuja yhteistyössä alueen yritysten ja kaupungin kanssa, mikä puolestaan voisi madaltaa paikallisten yritysten kynnystä vaihtaa käyttövoimaa. Sen takia on tärkeää pitää vuoropuhelua yllä ja lisätä jatkossakin, Hanna Ahonen sanoo.
Tulevaisuudessa olisi syytä tarkastella laajempaakin aluetta ja lisätä yhteistyötä seudullisesti ja maakunnallisesti muiden kuntien kanssa. Vaikka Äänekoski on lähtenyt rohkeasti tekemään selvitystä, niin kehitystä pitää saada eteenpäin myös laajemmin.
– Äänekoski on ollut etujoukoissa tekemässä tällaista vihreän siirtymän selvitystä Keski-Suomessa. Tarkoitus oli saada keskustelua aikaiseksi ja sitä syntyi. Esittelemme hankkeen tuloksia myös aiheeseen liittyvissä tilaisuuksissa, Hanna Ahonen sanoo.
Hanke on osa Äänekosken kaupungin aktiivista ilmasto- ja ympäristötyötä: Huolehdimme ympäristöstämme niin, että voimme jättää sen tuleville sukupolville parempana.