Äänekosken kaupungin elinvoimayksikkö kutsui viime viikolla yrittäjiä aamupalalle tutustumaan uuteen kaupunkistrategiaan Äänekoski-ilmiöön sekä pohtimaan, kuinka Äänekoskea voidaan kehittää seuraavan kuuden vuoden aikana elinkeinoelämän näkökulmasta.
Kaupunginjohtaja Matti Tuononen esitteli Äänekoski-ilmiötä. Strategian yksi painopiste on vaikuttavat elinkeinot, johon on listattu esimerkkitekoja asukkaiden lisäksi myös yrittäjille. Vaikuttavat elinkeinot luodaan yhdessä ja Äänekoski-ilmiön toteuttamiseen haastetaankin kaikki mukaan – jokainen voi tehdä jotain.
Aamun aikana mietittiin työpajoissa, kuinka kaupunkia voitaisiin kehittää. Työpajoissa pohdittiin tekijöitä kilpailukykyiseen toimintaympäristöön, yritysten toimintamahdollisuuksia edistävään kaupunkiin, biotalousekosysteemin vahvistamiseen, osaava työvoiman saatavuuden turvaamiseen sekä yritystoimintaa tukevaan markkinointiviestintään. Vastauksia hyödynnetään kaupungin uudessa elinvoima- ja kilpailukykyohjelmassa, jota laaditaan parhaillaan uuden kaupunkistrategian pohjalta.
– Saimme todella hyviä ajatuksia uuden ohjelman pohjaksi ja strategian mukainen osallistaminen toteutui tässäkin tilaisuudessa ilmiömäisen hyvin, elinvoimajohtaja Sari Åkerlund kiittää.
– Yrittäjien panos yhteisen ilmiön ja uuden elinvoiman luomisessa on tärkeää.
Yrittäjien toiveesta kaupunki teettää ”Me olemme ilmiö” -kampanjatarroja, joita yrittäjät voivat halutessaan liimata liiketilojensa oviin ja niitä laitetaan myös kaupungin omiin tiloihin. Näin ilmiötä tehdään myös tutuksi ja näkyväksi. Tarrat tulevat jakoon myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana kaupungin eri toimipisteisteisiin.
Viime viikolla Äänekosken kaupunki järjesti myös kulttuurifoorumin ja 16.6.2022 liikuntafoorumin, joissa asukkaat pääsevät osallistumaan kaupungin kulttuuri- ja liikuntaohjelman tekemiseen.