Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on pyytänyt Äänekosken kaupungilta lausuntoa Valtatien 13 parantaminen välillä maantie 16847 (Linnantie, itäinen liittymä) – valtatie 4 (Huutomäki), toimenpideselvitys, Saarijärvi ja Äänekoski.
Toimenpideselvityksessä on tarkasteltu valtatietä 13 noin 19 kilometrin pituisella tieosuudella alkaen Saarijärven Linnan kylän kohdalla maantien 16847 liittymästä päättyen Huutomäen eritasoliittymän kohdalla liittyen Nelostiehen.
Äänekosken kaupungin puolella toimenpiteet kohdistuvat reilun 1 4 kilometrin matkalle.
Lausunnolla olevan toimenpideselvityksen mukaan kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 40,44 miljoonaa euroa.
Valtatiellä 13 tavoitellaan liikenneturvallisuuden parantamista, liikenteen sujuvuutta ja parempaa matka-aikaa sekä ennakoitavuutta. Selvityksessä esitetyt toimenpiteet sisältävät muun muassa tielinjauksen oikaisun, liittymä- ja yksityistieliittymäjärjestelyitä, ohituskaistojen rakentamisen, jalankulun ja pyöräilyn yhteyksien parantamistoimenpiteitä sekä nykyisen valaistuksen laajentamista. Määritetyille toimenpiteille on esitetty alustavat kustannusarviot sekä arvioitu niiden vaikutukset.
Suunnittelumatkalle on esiselvityksessä määritelty kaksi vaihtoehtoa; (1) Saarijärven puolella olevasta Linnantien liittymästä kuntarajalle ja (2) Honkolasta Hietaman suuntaan. Selvityksessä hylättiin Hietaman kylän kohdalla ollut ohitusvaihtoehto ja Hietaman taajaman pohjoispuolella ollut vaihtoehto. Vaihtoehdossa 1 ohituskaista toteutettaisiin molempiin suuntiin joko porrastetusti tai samanaikaisesti. Vaihtoehdossa 2 ohituskaista toteutettaisiin ainoastaan Honkolasta lännen suuntaan menevällä kaistalla. Ohituskaistojen kohdille rakennetaan rinnakkaistiet.
– Kaupunki pitää ohituskaistaosuuden sijoittamista Saarijärven ja Äänekosken kuntarajan läheisyyteen parempana vaihtoehtona. Näin ohituskaistaosuuden vaikuttavuus on parempi ja palvelee paremmin molemmin puolista liikennettä. Ratkaisu mahdollistaa myös maakunnallisesti arvokkaan Honkola-Hietama maisema-alueen säilymisen, kertoo lausuntoa valmistellut kaavoituspäällikö Nina Marjoniemi.
Kaupunki ei pidä hyvänä ratkaisuna kevyen liikenteen väylän siirtämistä Parantalan kohdalla junaradan ja valtatien väliselle alueelle valtatien eteläpuolelle.
– Kevyen liikenteen väylän siirtäminen alueelle, jossa ei ole asuinaluetta, eikä myöskään tulevaisuudessa ole edes mahdollista toteuttaa asumisen aluetta (ei palvele valtatien pohjoispuolella olemassa olevan asuinalueen osalta kevyen liikenteen väylän käyttömahdollisuuksia.