ÄKS

Vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun 850 palkkaa maksuun 15.2.2023

13.02.2023 14:47

Keski-Suomen hyvinvointialue maksaa ensimmäisen isomman erän henkilökohtaisen avun palkkoja tammikuulta 15.2.2023. Osa henkilökohtaisen avun tammikuun palkoista maksettiin jo 31.1.2023.

 

Keski-Suomen hyvinvointialue otti käyttöön koko maakunnan alueella 1.1.2023 alkaen Oima-palvelun, jonne tiedot myös henkilökohtaisen avun työnantajista, työsopimuksista ja henkilökohtaisen avun päätösten myönnetyistä tunneista on saatu alueen kunnista ja Saarikan kuntayhtymästä. Tietoja on toimittanut 17 eri organisaatiota, jotka aikaisemmin ovat vastanneet henkilökohtaisen avun järjestämisestä.

Työvuorojen hyväksytyt toteumalistat on toimitettu ohjeistuksen mukaisesti oman kotikunnan alueen vammaispalveluihin syötettäväksi Oima-järjestelmään. Kevään 2023 aikana henkilökohtaisen avun työnantajia tullaan kouluttamaan myös Oima-palvelun itsenäiseen käyttöön.

Henkilökohtaisen avun työnantajien on hyvä muistaa, että palkka-aineiston on oltava perillä omassa vammaispalvelutoimistossa viimeistään kuukauden 3. päivä ja lisäksi kuukauden 18. päivä, jos palkka maksetaan kahdesti kuukaudessa. Myöhästyneet palkka-aineistot käsitellään seuraavassa palkanmaksuerässä.

Henkilökohtaisen avun palkkojen maksua on valmisteltu huolellisesti. On kuitenkin mahdollista, että kaikki tarvittava tieto ei ole siirtynyt hyvinvointialueelle. Siksi on tärkeää, että jokainen henkilökohtainen avustaja tarkistaa, että palkat on maksettu oikein.

Mikäli henkilökohtaisen avustajan palkanmaksussa ilmenee ongelmia, Keski-Suomen hyvinvointialue haluaa korjata virheen mahdollisimman pikaisesti. Jos esimerkiksi palkkalaskelmassa on virhe tai palkkaa ei tule ollenkaan, pyydämme olemaan pikaisesti yhteydessä oman kotikunnan alueen vammaispalvelutoimistoon tuttuun työntekijääsi.

Jos otat yhteyttä palkkaan liittyvässä kysymyksessä, varaudu vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:

  • työnantajan nimi ja henkilötunnus
  • työntekijän nimi ja henkilötunnus
  • kunnan tai kuntayhtymän nimi, josta avustus palkkoihin on aiemmin maksettu
  • millaisesta virheestä tarkalleen on kysymys

Verokorttia ei tarvitse toimittaa hyvinvointialueelle, sillä maksajapalvelu saa verokorttitiedot jokaiseen palkanmaksukertaan suoraan verottajalta. Ennakonpidätys tehdään verottajalta saadun tiedon mukaan. Jos palkansaajalle ei verottajan tietojärjestelmästä löydy palkkaa varten laadittua verokorttia, peritään palkasta veroa 60 prosenttia.

Työntekijä seuraa itse tulojen kertymistä vuoden aikana. Jos verokortin tuloraja ei riitä ja haluaa muuttaa tulorajaa tai ennakonpidätysprosenttia, haetaan uutta verokorttia eli muutosverokorttia. Huomaa, että muutosverokortti on aina tiettyä tuloa (esimerkiksi palkkaa) varten. Sitä ei voi käyttää muihin tuloihin. Uuden verokortin voi tilata vuoden aikana useaan kertaan.

Nopeimmin verokortin saa voimaan tai muutettua asioimalla sähköisesti OmaVerossa. Ohje verokortin tilaamiseen löytyy linkistä https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/verokortti/palkansaaja/ .Verokortin saa myös käymällä verotoimistossa tai soittamalla sinne.

Vastaa

ÄÄNEKOSKEN KAUPUNKISANOMAT OY
Torikatu 2, 2. kerros, 44100 Äänekoski
Avoinna sopimuksen mukaan
Puhelin 040 565 0941

TOIMITUSmarjo@aksa.fi
Marjo Steffansson
päätoimittaja 040 841 2945

MARKKINOINTIilmoitus@aksa.fi
Pirjo Hakkarainen
myyntipäällikkö 040 565 0941
Marjut Parola
myyntineuvottelija 040 730 4234
etunimi@aksa.fi

ILMOITUSVALMISTUS JA -AINEISTO
ilmoitus@aksa.fi

Tietosuojaseloste »
© Äänekosken Kaupunkisanomat Oy

AD Alfred
Elysium Solutions Oy