Esko Härö ja Tapio Korpivaara ovat tyytyväisiä Suolahteen
Suomen Höyrypursiseura juhlisti tänään uuden tukikohtansa avajaisia kutsuen Äänekosken ja Suolahden herrasväkeä paikan päälle Suolahden sataman väyläasemaan. Höyrylaivojen harrastajat tarjosivat vieraille elämysmatkan Ala-Keiteleen selällä.
Kunnian juhlaristeilyn seilaamiseen sai vanhin toiminnassa oleva suomalainen höyrylaiva, Keitele. Vuonna 1877 Kohjonlahdella rakennettu höyrypursi on vuosien saatossa kulkenut myös öljypolttimen hevosvoimilla, mutta nykyään se on alkuperäisessä muodossaan, puupolttoisena. Kaksi muuta vanhaa paattia, Uurastaja ja Metsä jäivät odottamaan myöhemmin illalla järjestettävää yleisölle avointa tapahtumaa.
Risteilyllä varmasti jokainen maallikokin huomaa heti, mikä höyrylaivaharrastuksessa viehättää. Ajan patinoimalla aluksella, jonka pillit huutavat veden pintaa pitkin äänensä kilometrien päähän, ja jonka moottorin ekologinen humina ja tärinä rauhoittaa jo valmiiksi viileää kesäistä järvitunnelmaa, tuntuu että aika pysähtyy ja vanhojen koneistojen vintagekarisma vain vahvistaa hyvää fiilistä.
– Nyt on hyvät fiilikset, vahvistaa Höyrypursiseuran jäsen Esko Härö. Vanha tukikohta Laukaan Koivurannassa oli hankalassa paikassa, kaukana palveluista, laiturit huonossa kunnossa, eivätkä kaikki laivat mahtuneet sinne sujuvasti. Suolahden väyläasema on tähän nähden täydellinen vastakohta, joka on lisäksi oivallisten vesireittien tuntumassa.
Tapio Korpivaara, myöskin seuran jäsen, ilmoittaa tiedoitustilaisuudessa, että väyläaseman rantarakennukseen tullaan järjestämään höyrylaiva-aiheisen museon ja juhlatilan fuusio. Toimistotilassa seuralla on käytössään sauna ja majoitus. Yleinen mielipide tuntuu olevan, että väyläaseman löytyminen oli oikea onnenpotku.