Kartano Kievarilla jäjrestetyssä tiedotustilaisuudess puhuttiin torstaina 3. marraskuuta pitkään vesikriisin korvauksista.
Vesilaitoksen asiakkaat saavat korvauksia saastuneen veden aiheuttamasta selvästä harmista.
– Kaikki hakemukset käsitellään keskitetysti vakuutusyhtiössämme Lähitapiolassa. Vakuutusyhtiön kanssa selvitämme sitten kuka korvaa mitäkin, Äänekosken Energian toimitusjohtaja Maarit Herranen sanoo.
Asiakkaille toimitettavissa lomakeissa on omat osionsa henkilövahingoille, aineistovahingoille ja muille mahdollisille kuluille. Korvausta voi hakea muun muassa sairaskuluista, lääkkeistä, matkoista, veden- ja sähkönkulutuksesta, ansionmenetyksistä, päivähoitomaksuista ja vahingoittuneista laitteista.
– Toivomme tietenkin, että kaikki täyttäisivät lomakkeet vasta kun klooraus on ohi, että samassa lomakkeessa olisi tiedot kaikista kuluista, Herranen sanoo.
Äänekosken Energia kerää kaikki tiedot asukkailta, ja sen lisäksi käy läpi omia tietojaan esimerkiksi vedenkäytöstä. Nämä tiedot yhdistämällä saadaan kokonaisvaltainen käsitys aiheutuneista kuluista.Kuitteja ei tarvitse toimittaa lomakkeiden mukana, mutta kaikki tositteet tulee pitää itsellä tallessa vuoden verran.
Vesiosuuskunnan asiakkaiden tulee toimittaa korvaushakemukset vesiosuuskunnalle.
Yleisö oli huolissaan siitä, nostaako vesikriisi myöhemmin veden hintaa.
– Vesimaksunne eivät ole nousemassa ensi vuonna. Ne itseasiassa laskevat, Herranen vakuuttaa.
– Käymme parhaillaan keskusteluja vakuutusyhtiön kanssa, en vielä osaa sanoa maksuista, Parantala-Honkola Vesiosuuskunnan Janne Autioniemi sanoo.
Lomakkeet korvaushakemuksia varten tulevat ohjeistuksineen näkyville Äänekosken Energian nettisivuille perjantaina 4. marraskuuta.